LRT ziņo, ka šādi transportlīdzekļi no Lietuvas tiek ievesti Krievijā caur Baltkrieviju un citām valstīm. 2022.gadā no Lietuvas uz Baltkrieviju eksportēto vieglo automašīnu vērtība sasniedza 584 miljonus eiro, un tas bija 3,5 reizes vairāk nekā 2021.gadā, kad šī vērtība bija 169 miljoni eiro. Šā gada pirmajā ceturksnī šis rādītājs pārsniedzis 200 miljonus eiro.
Saskaņā ar Lietuvas Muitas departamenta datiem šogad no Lietuvas uz Baltkrieviju jau izvesti 30 tūkstoši vieglo automobiļu, bet pērn to bija pavisam 33 tūkstoši.
Tikmēr Krievijas publiskajā telpā ir pietiekami daudz automašīnu pārdevēju, kuri atklāti skaidro, ka vienīgais veids, kā ievest luksusa automobili Krievijā, ir caur Lietuvu un Baltkrieviju, un šim nolūkam tiek izmantota arī Klaipēdas osta. LRT saziņas platformā "Telegram" uzgāja kanālu, kurā tiek pārdotas luksusa automašīnas ar Lietuvas tranzīta numuriem.
Lietuvas Finanšu noziegumu izmeklēšanas dienesta direktora vietnieks Audrjus Valeika LRT sacīja, ka šāds automašīnu transportēšanas maršruts varētu tikt uzskatīts par sankciju pārkāpumu.
Statistika arī liecina, ka pērn no Lietuvas uz Kirgizstānu eksportēto vieglo automobiļu vērtība bijusi 45 miljoni eiro jeb apmēram 30 reižu lielāka nekā iepriekšējos gados. Savukārt uz Kazahstānu eksportēto vieglo auto vērtība pagājušajā gadā bijusi 31 miljons eiro jeb apmēram 20 reižu lielāka nekā iepriekšējos gados. Arī abas šīs Vidusāzijas valstis tiek izmantotas, lai uz Krieviju eksportētu sankcijām pakļautas preces.
Nosakot sankcijas Krievijai par tās iebrukumu Ukrainā, pagājušajā gadā Eiropas Savienība aizliedza uz Krieviju eksportēt luksusa preces, tostarp kaviāru, cigārus, dārgakmeņus, kristāla izstrādājumus un transportlīdzekļus, kuru tirgus vērtība pārsniedz 50 000 eiro.