Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā 0 °C
Apmācies
Svētdiena, 24. novembris
Velta, Velda

Valdība konceptuāli vienojas par vilcienu iepirkumā neizmantoto līdzekļu pārdali

Ministru kabinets otrdien konceptuāli vienojās par vilcienu iepirkumā neizmantotā Eiropas Savienības Kohēzijas fonda finansējuma pārdali par labu citiem ar dzelzceļu saistītiem projektiem.

Plānotie projekti vēl būs jāsaskaņo ar Eiropas Komisiju (EK) un tad jāpieņem atsevišķs lēmums, otrdien pēc valdības sēdes žurnālistiem sacīja Satiksmes ministrijas (SM) valsts sekretāra vietniece attīstības jautājumos Ilze Aleksandroviča.

Saskaņā ar provizorisko pārdali Latvija izmantotu visu vilcienu iepirkumā neizmantoto 100 miljonu latu finansējumu. 78,58 miljonus latu plānots izmantot Austrumu-Rietumu dzelzceļa koridora infrastruktūras attīstībai un Rail Baltica projektam - sliežu pārmiju rekonstrukcijai un dzelzceļa staciju attīstībai, 2,18 miljoni latu plānoti projekta "Pasažieru piekļuves un apkalpošanas infrastruktūras modernizācija un augsto peronu būvniecība 13 stacijās" īstenošanai, bet pārējos līdzekļus plānots novirzīt ritošā sastāva modernizācijai.

SM valsts sekretāra vietniece norādīja, ka ar EK nepieciešams saskaņojums projektiem, kas saistīti ar pasažieru pārvadājumiem, proti, 13 pasažieru peronu rekonstrukcijai stacijās, kurās ir vislielākais pasažieru apgrozījums, kā arī esošo dīzeļvilcienu rekonstrukcijai, lai nodrošinātu pāreju pirms AS Pasažieru vilciens (PV) uz komercprincipiem atjauno savu elektrovilcienu ritošo sastāvu. Savukārt lielākā daļa vilcienu iepirkumā neizmantotā fondu finansējuma tiks sliežu rekonstrukcijai, pārmiju nomaiņai, Liepājas dzelzceļa stacijas rekonstrukcijai, signalizācijas sistēmas uzlabošanai un Šķirotavas stacijas modernizācijai.

Esošā ritošā sastāva modernizācija un peronu rekonstrukcija nodrošinās ritošā sastāva ilgtspēju pasažieru pārvadājumos pa dzelzceļu, savukārt jaunu vilcienu iegādi un vecā ritošā sastāva nomaiņu PV jāveic pakāpeniski, balstoties uz komerciāliem principiem. Signalizācijas sistēmas modernizācija un dzelzceļa sliežu rekonstrukcija paredzēta aptuveni 95 kilometru garumā. Veicot esošo sliežu rekonstrukciju, samazināsies trokšņu līmenis un uzlabosies satiksmes drošība, skaidro Satiksmes ministrijā.

"Projektiem nenoliedzami pastāv risks, ka varētu būt zināma kavēšanās, ja kaut kādi apstākļi iestājas - pārsūdzības iepirkumos, kas var kavēt līdzekļu apguvi," atzina Aleksandroviča. Vienlaikus viņa uzsvēra, ka šo projektu īstenošanas gadījumā tiks pastiprināta projektu īstenošanas vadības kapacitāte un SM pievērsīs lielāku uzmanību projektu īstenošanai pa posmiem. Turklāt potenciālie projektu īstenotāji jau esot "starta gatavībā", proti, veikts darbs pie projektu dokumentācijas un pēc otrdienas valdības lēmuma varēs sākt konkrētas darbības iespējamām iepirkuma procedūrām.

Tāpat valdība otrdien uzdevusi PV mēneša laikā nākt klajā ar konkrētiem priekšlikumiem, kā tiks iepirkti jauni pasažieru vilcieni, piemēram, meklējot partneri vai aizņemoties līdzekļus. "Skaidrs ir tas, ka šie vilcieni ir jāiegādājas. Eiropas Savienības finansējums vilcienu iegādei nav pieejams. Vilcieni tiks iegādāti par PV aizņemtiem līdzekļiem," pēc valdības sēdes žurnālistiem sacīja satiksmes ministrs Anrijs Matīss. Jaunajā iepirkumā, visticamāk, vilcienu apjoms būs pakāpenisks.

Taujāts par mediācijas procesa noslēgumu, Matīss sacīja, ka mediācijas rezultātu vērtē negatīvi, jo iespēja panākt vienošanos par vilcienu iegādi bijusi "ļoti tuvu", un tas būtu bijis visātrākais veids, kā tikt pie jauniem vilcieniem. "Diemžēl puses nespēja vienoties un PV valde šodien pieņēma lēmumu par līguma laušanu ar SM par šo līdzekļu izmantošanu pasažieru vilcienu iegādei," sacīja ministrs. Viņš arī norādīja, ka nezina detaļas, kādēļ mediācijas sarunas noslēgušās bez rezultāta.

Matīss izvairīgi atbildēja uz jautājumu, kuram jāuzņemas atbildība par neveiksmīgo mediācijas rezultātu. "Jautājums par atbildību noteikti tiks vērtēts," solīja satiksmes ministrs, uzsverot, ka sākumā vēlas sagaidīt priekšlikumus, kā tiks iepirkti jauni vilcieni.

Attiecībā uz tiesvedības procesu, kas draud Latvijai, ministrs norādīja, ka viņš nav pagaidām redzējis nevienu dokumentu par tiesvedības procesu. "Tad, kad būs šie dokumenti pieejami, tad mēs noteikti tos arī izanalizēsim un komentēsim."

Ministrs atzina, ka tā dēvētā vilcienu sāga nav beigusies, jo tā noslēgsies vien tad, kad visiem iedzīvotājiem būs pieejami jauni, ērti, ekonomiski un skaisti vilcieni.

Kā ziņots, PV un Spānijas uzņēmuma Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF) sarunas mediācijas procesā beigušās bez rezultāta, jo pusēm nav izdevies panākt vienošanos par mierizlīgumu, informēja PV.

Sarunu rezultātā neesot bijis iespējams panākt tādu sadarbības līguma versiju, kas pilnībā atbilstu vilcienu iepirkuma nolikumam, dotu iespēju saņemt Eiropas Savienības Kohēzijas fonda finansējumu jaunu vilcienu iegādei un neradītu riskus ne PV, ne valsts budžetam.

PV uzsver, ka sarunu gaitā tika panākts maksimāli iespējamais rezultāts, taču atsevišķos līguma punktos puses vienoties nespēja. PV neatbalstīja tāda līguma parakstīšanu, kas pilnībā neatbilst iepirkuma nolikumam, jo tas apdraudētu ES finansējuma apgūšanu un varētu radīt šķēršļus līguma izpildes laikā.

Zviedrijas advokātu biroja Baker&McKenzie pārstāvis, advokāts Jonass Benediktsons, kurš mediācijas procesā Stokholmā pārstāvēja PV, uzsver, ka mediācijas laikā darbs bija ļoti intensīvs un apspriežamie jautājumi bija ļoti komplicēti. "Es uzskatu, ka abas puses bija apņēmības pilnas panākt abpusēji pieņemamu risinājumu un četru mēnešu ilgajā procesā pielika visas pūles, lai šo mērķi sasniegtu. Manā pieredzē vēl nebija bijušas tik intensīvas mediācijas sarunas četru mēnešu garumā, kas vien jau norāda uz abu pušu pūlēm panākt gala rezultātu. Tomēr beigās, neskatoties uz abu pušu centieniem, par būtisku jautājumu daļu vienošanos panākt neizdevās," procesa gaitu komentē jurists.

Ņemot vērā mediācijas procesa rezultātu, PV uzsāks intensīvu darbu, izstrādājot finanšu piesaistes plānu un meklējot citus risinājumus jaunu vilcienu iegādei. PV vadība piekrīt satiksmes ministram Anrijam Matīsam, ka jauni vilcieni Latvijas iedzīvotājiem ir vitāli nepieciešami. Ministrs ir uzdevis PV nekavējoties sagatavot priekšlikumus par jaunu vilcienu iegādes iespējām un veidiem, lai nodrošinātu ritošā sastāva nomaiņu un ērtus pārvietošanās apstākļus pasažieriem.

Saskaņā ar Satiksmes ministrijas izstrādāto ES Kohēzijas fondu finansējuma pārdales plānu PV varēs piesaistīt vismaz 10 miljonus latu dīzeļvilcienu modernizēšanai, bet vēl 15 miljonus latu plānots piešķirt peronu un citas infrastruktūras sakārtošanai stacijās, kurās ir liela pasažieru plūsma. Šo projektu realizēs VAS Latvijas Dzelzceļš.

PV valdes priekšsēdētājs Artis Birkmanis šodien pirms valdības sēdes žurnālistiem sīkāk nepaskaidroja, kāpēc nav panākts mierizlīgums, vien norādīja, ka nav izdevies panākt vienošanos par dažiem punktiem.

Viņš teica, ka mēneša laikā iesniegs Satiksmes ministrijai konkrētu finanšu piesaistes plānu jaunu vilcienu iegādei, taču atturējās minēt konkrētas summas, par kādām varētu būt runa. Brikmanis skaidroja, ka PV plāno iegādāties jaunus elektrovilcienus, jo pēc elektrifikācijas pašreizējie elektrovilcieni vairs nebūs izmantojami.

Kā jau ziņots iepriekš, 2012.gada aprīlī PV un CAF parakstīja līgumu par jaunu vilcienu piegādi Latvijai. Vēlāk tika konstatēts, ka parakstītais līgums neatbilst sākotnējam iepirkuma nolikumam, kādēļ var tikt apdraudēta ES fondu finansējuma saņemšana šim darījumam. CAF tika aicināts uz sarunām par līguma grozīšanu, taču līdz noteiktajam termiņam - pagājušā gada 2.oktobrim - vienošanās par līguma grozījumiem netika panākta. CAF vērsās Stokholmas Tirdzniecības palātas Mediācijas institūtā, lūdzot uzsākt mediācijas procesu.

Kā pastāstīja CAF pārstāvis, advokāts Ivo Klotiņš, CAF vērsies tiesā ar prasības pieteikumu pret PV, cita starpā arī pret Latvijas valsti Satiksmes ministrijas personā, par 2012.gada 2.aprīlī starp PV un CAF noslēgtā vilcienu piegādes un uzturēšanas līguma izpildi.

CAF joprojām paliek atvērts sarunām un izlīguma iespējām, norādīja Klotiņš, piebilstot, ka šajā gadījumā CAF iesniedzis tiesā prasības pieteikumu, lai aizsargātu savas intereses par šī līguma izpildi. Mediācijas procesu ir iespējams atjaunot, pauda advokāts, taču skaidroja, ka patlaban mediācijas termiņš beidzies un PV nevēlējies to pagarināt.

Kā ziņots, vērienīgāko iepirkuma konkursu Latvijā PV izsludināja 2009.gada decembra sākumā. Jauno 34 elektrovilcienu un septiņu dīzeļvilcienu iepirkuma iegādes kopējās izmaksas tika plānotas 144 miljonu latu apmērā, no kuriem Eiropas Savienības fondu finansējums būs 100 miljoni latu, bet PV līdzfinansējums šī projekta īstenošanai būs 44 miljoni latu. Savukārt otra līguma daļa paredzēja šo vilcienu uzturēšanu 30 gadu periodā. Līguma vērtība kopumā bija 610,76 miljoni eiro (429,24 miljoni latu). Jaunajiem vilcieniem bija jābūt saražotiem līdz 2015.gada augustam.

2012.gada aprīlī PV un CAF parakstīja līgumu par jaunu vilcienu piegādi Latvijai. Vēlāk tika konstatēts, ka Nila Freivalda vadītās PV valdes parakstītais līgums neatbilst sākotnējam iepirkuma nolikumam, kādēļ var tikt apdraudēta Eiropas Savienības fondu finansējuma saņemšana šim darījumam.

Pagājušā gada maijā iepriekšējā valde tika atlaista. Jaunā valde aicināja CAF uz sarunām par līguma grozīšanu, taču līdz noteiktajam termiņam - pagājušā gada 2.oktobrim - vienošanās par līguma grozījumiem netika panākta.

CAF vērsās Stokholmas Tirdzniecības palātas Mediācijas institūtā, lūdzot sākt mediācijas procesu, kas bez rezultāta noslēdzās 29.martā.

Kā ziņots, Ģenerālprokuratūra sākusi kriminālprocesu par PV iepriekšējās valdes rīcību saistībā ar jauno vilcienu iepirkumu. Valsts policija (VP) no Ģenerālprokuratūras saņemto kriminālprocesu par PV iepriekšējās valdes rīcību saistībā ar jauno vilcienu iepirkumu uzticējusi izmeklēt savai struktūrvienībai - Ekonomisko noziegumu apkarošanas pārvaldei.

Pašreizējā PV valde Birkmaņa vadībā tika iecelta 2012.gada maijā. Pirms tam kopš 2011.gada oktobra strādāja Freivalda vadīta valde, bet vēl agrāk - kopš 2009.gada augusta - PV valdi vadīja Andulis Židkovs.

(pievienota 5.rindkopa)

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Politika

Vairāk Politika


Rīgā

Vairāk Rīgā


Novados

Vairāk Novados


Kriminālziņas

Vairāk Kriminālziņas