Lietotne tekstu lasīšanai
"Šī ir sezona, kas iezīmējas ar dažādiem tehniskiem jaunumiem un uzlabojumiem. Mums ir izdevies "savākt" Jauno zāli," stāsta Latvijas Nacionālās operas un baleta valdes priekšsēdētājs Zigmars Liepiņš. No šīs sezonas skatītājus Operas Jaunajā zālē priecēs jauni, ērtāki krēsli, ir atjaunota skatuves un skatītāju zāles parketa grīda, savukārt priekškara stanga tagad ir bīdāma automātiski, tikai nospiežot pogu.
Lai skatītājiem būtu pieejams operas saturs, no 7. septembra būs iespēja izrāžu laikā lasīt operas tulkojuma titrus bezmaksas mobilajā lietotnē OPERA titri. "Sekot līdzi operas saturam ir būtiski. Aptuveni 95 procenti no mūsu operu repertuāra ir itāļu, franču, vācu, reizēm arī krievu valodā. Operas saturu cilvēki zina virspusēji – zina, kas iestudējumā notiek. Tekstam var sekot līdzi uz dēļa virs skatuves, taču zālē ir daudz vietu, no kurām to neredz. Titrus neredz aptuveni 35 procenti skatītāju," norādīja Liepiņš. Konstatējot, ka titru sistēmu Lielās zāles krēslos iebūvēt nevar, secināts, ka "vienīgais ekonomiski pamatotais risinājums ir modernās tehnoloģijas ieviešana – lietotne OPERA titri. Tajā varēs izvēlēties arī valodu – pagaidām latviešu vai angļu", klāstīja Liepiņš.
Titru lasīšana tālrunī blakus sēdošos netraucēšot, jo teksti būs uz tumša fona. Vērtīgi, ka titri lietotnē būs redzami jebkurā vietā – ne tikai Operā uz vietas, bet arī mājās skatoties vai klausoties operas tiešraidi.
Spēlēju, dancoju Rīgas pilī
LNOB 101. sezonas atklāšanas galā koncerta (5. septembrī) pirmā daļa būs veltīta baletam, bet otrā – operai. Koncerta muzikālais vadītājs ir Mārtiņš Ozoliņš, režisore – Elita Bukovska. Latvijas Nacionālais balets piedāvās fragmentus no aizvadītās sezonas jauniestudējumiem, savukārt Operas solisti – ieskatu gaidāmās sezonas jauniestudējumos.
Imanta Kalniņa operas Spēlēju, dancoju jauniestudējuma pirmizrāde notiks jau 26. septembrī – ar tiešraidēm reģionālajos kultūras centros. Diriģenta Mārtiņa Ozoliņa un režisores Lauras Grozas-Ķiberes radošajā komandā ir scenogrāfs Miķelis Fišers, kostīmu māksliniece Kristīne Pasternaka, dramaturgs Evarts Melnalksnis, gaismu mākslinieks Oskars Pauliņš, kustību režisors Rūdolfs Gediņš un video mākslinieks –8. Izrāde ir Latvijas valsts simtgades notikums. 1977. gadā radīto operu, kas ar Imanta Ziedoņa libretu tapusi pēc Raiņa lugas motīviem, ieraudzīsim mūsdienu Latvijas vidē un sabiedrībā – Rīgas pilī 2013. gada 22. jūnijā, tās ugunsgrēka un vēlāko atjaunošanas darbu laikā.
Abus pārējos operu jauniestudējumus teātris piedāvās sezonas otrajā pusē, 2020. gadā. Īpašs notikums vēl šā gada nogalē būs pasaulslavenā varoņtenora Stefena Gūlda viesošanās titullomā Riharda Vāgnera operas Tanheizers izrādē 15. decembrī. Tā būs vienīgā Tanheizera izrāde jaunajā sezonā, Elizabetes lomu dziedās Liene Kinča.
No abām zemes puslodēm
Pētera Čaikovska operu Pīķa dāma, kuras pirmizrāde būs 20. februārī, iestudēs Krievijas režisors Aleksandrs Titels un scenogrāfs un kostīmu mākslinieks Vladimirs Arefjevs, kuri Rīgā veidoja Sergeja Prokofjeva operu Mīla uz trim apelsīniem. 16. aprīlī notiks Džuzepes Verdi mazāk zināmās operas Atila koncertuzvedums ar izcilo Danielu Orenu pie diriģenta pults un starptautisku solistu sastāvu. Volfganga Amadeja Mocarta operas Dons Žuans jauno inscenējumu, ko skatītāju vērtējumam nodos 21. maijā, veidos komanda no Argentīnas – režisors Marselo Lombardero, scenogrāfs Djego Siliano, kostīmu māksliniece Lusiana Gutmane un gaismu mākslinieks Horasio Efrons.
29. novembrī pasaules pirmizrādi piedzīvos jauns oriģinālbalets – Ēriha Marijas Remarka populārā romāna Trīs draugi lasījums komponista Pāvela Akimkina un režisora horeogrāfa Sergeja Zemļanska redzējumā. Radošā komanda, kurā ir arī scenogrāfs Maksims Obrezkovs un dramaturģe Rasa Bugavičute-Pēce, Latvijas skatītājiem jau zināma no Precību iestudējuma Liepājas teātrī, kas triumfēja teātra balvas Spēlmaņu nakts 2017 ceremonijā. Muzikālais vadītājs būs Jānis Liepiņš. Aprīlī sagaidīsim jaunu Pētera Čaikovska Gulbju ezera iestudējumu. Huana Giljermo Nova scenogrāfija un Lukas dal Alpi kostīmi būs grezni kā Bavārijas karaļa Ludviga Otrā galmā. Repertuārā pēc ilgāka pārtraukuma atgriezīsies Latīņamerikas seriālu estētikā veidotais Volfganga Amadeja Mocarta operas Figaro kāzas iestudējums un Borisa Asafjeva krāšņi austrumnieciskais balets Bahčisarajas strūklaka. Rīgas Operas festivāls no 5. līdz 14. jūnijam piedāvās sezonas jauniestudējumus, galā koncertu un Džuzepes Verdi Rekviēmu.
Nesaprotu
Irlielāmērāticams