Rubesa šajos amatos darbojās kopš 2015. gada oktobra. Uzņēmuma valdes locekļi tiek iecelti uz trīs gadus ilgu periodu, un 28. oktobris noteikts kā oficiālais Rubesas darba attiecību beigu termiņš. Iepriekš izskanējis, ka Rail Baltica akcionāri vairs nevēloties RB Rail vadītāju no Baltijas valstīm, tādējādi dodot mājienu, ka Rubesa, pat ja pretendētu uz vēl vienu termiņu amatā, varētu pie tā netikt.
Premjers Māris Kučinskis (ZZS) Rubesas lēmumu raksturo kā "interesantu soli, ņemot vērā, ka aptuveni pēc mēneša tāpat beigtos viņas pilnvaru termiņš šajā amatā. Nav arī noslēpums, ka abu pārējo RB Rail akcionārvalstu – Lietuvas un Igaunijas – attieksme pret Rubesas pārvēlēšanu šajā amatā ir noraidoša, un tādējādi cerības, ka viņa varētu turpināt darbu nebija – to man sarunās ir apliecinājuši Lietuva un Igaunijas premjeri."
Atlūguma vēstulē, kuru Rubesa šodien iesniedza RB Rail padomei, tiek detalizēti skaidroti galvenie atkāpšanās iemesli, kas balstīti krasi atšķirīgā un nesavienojamā redzējumā par turpmāko Rail Baltica projekta vadības un ieviešanas modeli.
"Tā ir bijusi unikāla pieredze un patiess gods būt atbildīgai par jaunas institūcijas, kopuzņēmuma RB Rail izveidi ar mērķi īstenot Rail Baltica Globālo projektu kā Eiropas Savienībai un Ziemeļaustrumeiropai, it īpaši Igaunijai, Latvijai, un Lietuvai stratēģiski nozīmīgu pārrobežu infrastruktūras projektu. Šībrīža projekta pārvaldības modelis, kurā esmu spiesta darboties, ir pretstats labas korporatīvās pārvaldības principiem. Interešu konflikts, kas iekapsulēts jau projekta pamatos, ir galvenais iesaistīto pušu darbības un/vai bezdarbības iemesls. Šis interešu konflikts nav savienojams ar manu pārliecību par taisnīgu un atbildīgu projekta ieviešanas procesu," paziņojusi Rubesa.
Lasi vēl:
- Rubesas skaļie paziņojumi bijuši pārspīlēti
- Caurspīdīga un efektīva projekta pārvaldība Rubesas gaumē
- Baibas Rubesas atbilde uz Dienas publikācijā pausto
"Šībrīža de facto Rail Baltica Globālā projekta pārvaldība, kādu to īsteno projekta labuma guvēji un akcionāri, nav ne piemērota, ne ilgtspējīga jauna ekonomiskā un drošības koridora infrastruktūras ieviešanai, kam plānots saņemt līdz pat 85% finansējuma no nodokļu maksātājiem Eiropā. Par spīti vairāk nekā gadu ilgajām diskusijām ar projekta akcionāriem un labuma guvējiem, kopuzņēmums vēl aizvien saskaras ar vienotas izpratnes trūkumu par ilgtspējīgu finansēšanas modeli gan pašam kopuzņēmumam, gan Globālajam projektam," norādījusi uzņēmēja.
Kučinskis gan nepiekrīt, ka līdz šim vajadzīgais atbalsts nav bijis. "Šis jautājums regulāri ticis apspriests, tiekoties visu trīs valstu premjerministriem. Jāatgādina arī, ka tieši manas valdības laikā ir parakstīts līgums par šā projekta kopīgu realizāciju," atgādināja Ministru prezidents.
Rubesa paziņojumā medijiem izsaka pateicību RB Rail valdei un komandai, kas "visu šo laiku ir bijusi man blakus un bieži vien darījusi vairāk nekā to nosaka tās tiešie amata pienākumi, īstenojot aktivitātes, kas noteiktas ES finansēšanas instrumentos CEF1, CEF2, un CEF3. Kopā mēs esam radījuši spēcīgu redzējumu par Rail Baltica kā uz nākotni vērstu, inovatīvu, jaunu ekonomisko koridoru, un esam sākuši darbu pie šīs vīzijas īstenošanas."
Rubesa uzskaitījusi svarīgākos Rail Baltica projekta sasniegumus kopš 2015. gada oktobra:
- Finansējuma piesaiste no Eiropas Savienības finansēšanas instrumentiem CEF1, CEF2, un CEF3 743 miljonu apmērā, sedzot līdz pat 85% no projekta kopējām izmaksām;
- Līguma par Rail Baltica projekta finansēšanas un īstenošanas modeli parakstīšana, kas definē RB RAIL AS, nacionālo ieviesējorganizāciju un ministriju lomas iepirkumu organizēšanā;
- Rail Baltica būvprojektēšanas vadlīniju apstiprināšana – izstrādāti obligāti vienotie standarti Rail Baltica infrastruktūras projektēšanai, būvniecībai un uzturēšanai;
- Globālā projekta būvprojektēšanas fāzes sasniegšana visās Baltijas valstīs;
- Sagatavota projekta izmaksu un ieguvumu analīze, kas pierādīja, ka projekts ir finansiāli iespējams un dzīvotspējīgs;
- Pabeigta Lietuvā uzceltā Eiropas standarta platuma dzelzceļa posma uzlabošanas iespēju izpēte;
- Visās trīs Baltijas valstīs radīta pozitīva Rail Baltica projekta reputācija iesaistīto pušu kā Eiropas Komisijas, Eiropas Parlamenta, ERA, UNIFE, CER, Shift2Rail un citu acīs;
- Rail Baltica Globālais forums ir kļuvis par nozīmīgu Baltijas mēroga pasākumu, kas veicinājis projekta atpazīstamību un nodrošinājis spēcīgu atbalstu no piegādātāju industrijām, kuras iesaistītas projektā;
- Veicināta sadarbība ar “Rail Baltica draugiem” (Friends of Rail Baltica) profesionālās un nacionālās biznesa organizācijās. RB Rail pārstāvji ir apmeklējuši Somijas, Igaunijas, Latvijas, Lietuvas, Polijas un citu valstu vēstniecības, sniedzot informāciju par Globālo projektu un veicinot nepieciešamo piegādātāju industriju piesaisti projektam ;
- Vienotu Rail Baltica projekta iepirkumu standartu, kvalifikācijas kritēriju izstrāde un ieviešana, balstoties uz nacionālajiem un ES normatīvajiem standartiem, kā arī labāko starptautisko praksi;
- RB Rail valdes izveidošana un darbinieku no piecām dažādām valstīm nodarbināšana un reemigrācijas veicināšana, piesaistot darbā augsti kvalificētus profesionāļus un ekspertus;
- Dialoga ar Somiju un Poliju turpināšana, lai veicinātu turpmāko sadarbību Rail Baltica projekta ieviešanā.
(ziņa papildināta ar premjerministra Kučinska komentāru)
Dūle
Neslāvs
noriebies