Kā liecina ziņojumā pieejamā informācija, Garkalnes domes vadība ilgstošā laika periodā sistemātiski ir pārkāpusi pašvaldību darbību reglamentējošos likumus, kā arī domes vadība un deputāti nav ievērojuši pašu pieņemtos saistošos noteikumus.
"VK ziņojumā konstatētie dati, ka Garkalnes domē bez tiesiska pamata un neekonomiski kopsummā ir izlietoti vismaz 4,6 miljoni eiro, tai skaitā neatbilstoši normatīvo aktu prasībām - 3,8 miljoni eiro, bet neekonomiski - 766 tūkstoši, ir satraucoši," teikts VARAM paziņojumā.
VARAM norāda, ka tas, ka pašvaldības vadība 2017.gadā un 2018.gadā kopumā ir faktiski iztērējusi par 3,4 miljoniem eiro vairāk, nekā Garkalnes dome bija apstiprinājusi budžetā, liecina par vāju un nekontrolētu finanšu uzraudzību par budžeta līdzekļu izlietojumu.
VARAM vairākkārt no Garkalnes domes opozīcijas deputātiem ir saņēmusi sūdzības par domes vadības darbu, tai skaitā informācijas slēpšanu no deputātiem. Tikai pēc VARAM iejaukšanās dome ir izsniegusi nepieciešamo informāciju. Arī VK šo pārkāpumu ir konstatējusi ziņojumā - dome neizziņo domes sēžu darba kārtības un nav publiskoti vismaz 16 domes lēmumi, kas, cita starpā, pieņemti par finansiāla atbalsta piešķiršanu, uzņemtajām ilgtermiņa saistībām un darbinieku algām.
Garkalnes domes deputāti trīs gadu laikā pieņemot lēmumus par nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumiem, nav ievērojuši pašu izdotos saistošos noteikumus, tādējādi samazinot pašvaldības budžeta ieņēmumus par 137 tūkstošiem eiro.
Ministrija arī vērtēs, vai Garkalnes domes priekšsēdētājs, kurš reizē ir kapitāldaļu turētāja pārstāvis Garkalnes ūdens, ir nodrošinājis efektīvu un ekonomisku kapitālsabiedrības darbības pārvaldību atbilstoši likumu prasībām.
"Valsts kontroles ziņojums Garkalnes pašvaldībā atklāj likuma pārkāpumus dažādās pašvaldības atbildības jomās. Kā liecina ziņojums, pārkāpumi ir atkārtojušies sistemātiski, kas rada pamatotas bažas, vai pašvaldība pārstāv nodokļu maksātāju intereses. Ministrija steidzami pieprasa paskaidrojumus no Garkalnes pašvaldības, kā arī pieprasām nekavējoties mazināt visus iespējamos korupcijas riskus, uzlabot pārvaldību un īstenot pietiekamu kontroli pār savu budžetu un kapitālsabiedrībām, sekojot esošajai likumdošanai un VK ieteikumiem," pauž Pūce.
Iespējams, domes priekšsēdētājs savā rīcībā ir pārkāpis likumu Par pašvaldībām, likumu Par pašvaldību budžetiem, Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likumu, Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likumu.
Saskaņā ar likuma Par pašvaldībām 93.pantu otro daļu, domes priekšsēdētājam septiņu dienu laikā pēc tam, kad saņemts vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministra pieprasījums, ir pienākums sniegt rakstveida paskaidrojumu par pieļautajiem Satversmes, likumu un Ministru kabineta noteikumu pārkāpumiem vai arī par tiesas sprieduma nepildīšanas iemesliem. Likuma Par pašvaldībām 93.panta pirmā daļa nosaka, ja domes priekšsēdētājs nepilda likumos noteiktos pienākumus, vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs pēc tam, kad ir saņemts attiecīgā domes priekšsēdētāja paskaidrojums, ar motivētu rīkojumu var atstādināt viņu no amata pienākumu pildīšanas.
Pūce ar veco mēslu auklējas,
Didzis Rubeņrauts
zvirbulēns