FM Komunikācijas nodaļas vadītājs Aleksis Jarockis pastāstīja, ka, sagatavojot jauno kārtību, tika vērtēts gan tirgus piedāvājums, gan valsts budžeta iespējas, gan arī Ekonomikas ministrijas ieteikums izmantot videi draudzīgas automašīnas.
Ar jauno kārtību mērķis ir panākt, ka valsts pārvalde ir mobila un izvēlas ekonomiskākos automašīnu izmantošanas piedāvājumus.
Tiesību akta projekts paredz neierobežot valsts pārvaldes iestāžu rīcību attiecībā uz dienesta vieglo automobiļu nodrošinājumu. Izstrādātā kārtība rosina atcelt aizliegumu dienesta vieglos automobiļus iegādāties valsts pārvaldes iestāžu īpašumā, tādējādi tās varēs izvēlēties atbilstošāko un saimnieciski izdevīgāko risinājumu attiecībā uz autotransporta nodrošinājumu, skaidro FM.
Vienlaikus jaunā kārtība veicinās videi draudzīgāku dzīvošanu un padarīs Latvijas transporta sektoru energoefektīvāku, ierobežojot oglekļa dioksīda (CO2) izmešu līmeni dienesta vieglajiem automobiļiem, kas tiek iegādāti vai nomāti valsts pārvaldes funkciju veikšanai.
FM izstrādātā kārtība paredz maksimālo maksu mēnesī, par kādu valsts pārvaldes iestādes var nomāt dienesta vieglos automobiļus. Kārtība arī paredz maksimālo iegādes cenu, par kādu valsts pārvaldes iestādes var iegādāties dienesta vieglos automobiļus.
Paredzēts, ka Ministru prezidenta automobiļa maksimālā nomas maksa mēnesī bez pievienotās vērtības nodokļa (PVN) ir 500 lati, ministra vai Ministru kabinetam padotas valsts pārvaldes iestādes vadītāja automobiļa maksimālā nomaksas maksa mēnesī bez PVN ir 450 lati, valsts sekretāra, parlamentārā sekretāra, Valsts kancelejas vadītāja automašīnas maksimālā nomas maksa mēnesī paredzēta 400 lati. Par tādu pat summu automobili varēs nomāt ministrijas padotības iestādes vadītājs, ja strādājošo skaits iestādē ir lielāks par 100.
Citas valsts amatpersonas automašīnu varēs nomāt par summu, kas nepārsniedz 350 latus mēnesī bez PVN.
Automobiļa maksimālā iegādes cena bez PVN premjeram tiks noteikta 18 000 latu, ministram - 16 000 latu, valsts sekretāram, parlamentārajam sekretāram, Valsts kancelejas vadītājam - 14 000 latu. Par šādu summu auto varēs iegādāties arī ministrijas padotības iestādes vadītājs, ja strādājošo skaits iestādē ir lielāks par 100. Citas valsts amatpersonas varēs iegādāties automašīnu, kas nav dārgāka par 12 000 latu bez PVN.
Dokuments noteiks arī maksimāli pieļaujamo CO2 izmešu līmeni, kas jāievēro, slēdzot automobiļa nomas līgumu vai automobili iegādājoties.
Tiks noteikts pienākums valsts pārvaldes iestādēm automobiļa nomas un iegādes iepirkumā ņemt vērā automobiļa ekspluatācijas laika izmaksas. Kārtība arī iekļauj nosacījumu, ka amatpersonu dienesta vajadzībām nomāto automobiļu kopējā nomas maksa trīs gadu laikā nevar pārsniegt automobiļa iegādes cenu.
FM izstrādātā dienesta vieglo automobiļu iegādes un nomas kārtība maija beigās izskatīta valsts sekretāru sanāksmē. Dokuments jāsaskaņo ar citām ministrijām, Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroju un Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisiju. Pēc tam jaunā kārtība tiks virzīta izskatīšanai Ministru kabinetā.
Latvijas auto nomu asociācija paziņojumā medijiem paredzētās izmaiņas novērtējusi atzinīgi. Tomēr asociācija norāda: lai nodrošinātu valsts pārvaldes iestāžu izmaksu caurskatāmību un ekonomiju, kā arī samazinātu administratīvās izmaksas, kas veidojas, rīkojot saistīto pakalpojumu iepirkumus, dienesta vieglo automobiļu iegādes un nomas kārtībā būtu detalizēti jānosaka visi pakalpojumi, kas jāietver noteiktajā nomas maksā.
Šādu ierosinājumu asociācija pauž, jo praksē pierādīts, ka ekspluatācijas izmaksas un pakalpojumi veido 20%-30% no kopējām automašīnas dzīves cikla izmaksām.
Asociācija rosina detalizēti norādīt pakalpojumus, kas jāietver automašīnas nomas maksā, piemēram, apdrošināšana, apdrošināšanas gadījumu administrēšana, transportlīdzekļa ekspluatācijas nodoklis un tehniskās apskates maksājumi, vasaras un ziemas riepu iegāde, to glabāšana un maiņa, tehniskās apkopes un normāla nolietojuma remontdarbi, palīdzība uz ceļa, aizvietošanas automašīna gadījumos, ja nomātais auto nav pieejams ilgāk par diennakti avārijas vai ilgstošu remontdarbu laikā. Asociācija rosina uzlikt par pienākumu pasūtītājam izvērtēt un definēt maksimālo nobraukumu nomas perioda laikā, vadoties pēc faktiskās nepieciešamības un limitiem, nevis subjektīviem apsvērumiem.