Noderīga ziņa? Padalies! [Twitter] [Facebook] [Draugiem]
Starp nepārtikas precēm lielāko devumu mazumtirdzniecības pieaugumā šā gada maijā nodrošināja straujais apgrozījuma kāpums ar metālizstrādājumiem, krāsām un stiklu, kuru tirdzniecības apjomi šā gada maijā bija par 26,4% augstāki nekā pirms gada. Tirdzniecības apjomu kāpums ar šīm precēm, uzrādot augstus pieauguma tempus jau kopš pērnā gada vidus, ir cieši saistīts ar būvniecības sektora straujo izaugsmi.
Spēcīgs apgrozījuma kāpums maijā tika reģistrēts arī vairākās citās nepārtikas preču grupās. Piemēram, mājsaimniecības elektropreču pārdošanas apjomi gada laikā palielinājās par 14,6%, kultūras preču un atpūtai paredzēto preču mazumtirdzniecība pieauga par 13%, tajā skaitā sporta preču un spēļu mazumtirdzniecība bija par 18,5% augstāka nekā pirms gada. Tuvojoties dārza darbu sezonai, ziedu, augu un sēklu tirdzniecība maijā bija par 17,3% augstāka nekā pirms gada. Jānorāda, ka šīs preču grupas īpatsvars kopējā mazumtirdzniecībā ir pavisam neliels un tās pozitīvā ietekme bijusi ierobežota.
Neskatoties uz degvielas cenu spēcīgo kāpumu šā gada maijā, tās tirdzniecības apjomi šajā mēnesī gada griezumā palielinājās par 7,3%. Jāsaka – šo izaugsmi ietekmēja arī pagājušā gada zemā bāze, jo pērnā gada maijā degvielas tirdzniecībā pieauguma nebija.
Tajā pašā laikā dažās nepārtikas preču grupās 2018.gada maijā bija vērojams tirdzniecības apjomu kritums. Tā, salīdzinot ar 2017.gada maiju, par 8,9% samazinājās tekstilizstrādājumu, paklāju, tapešu u.tml. preču mazumtirdzniecība, par 5,3% saruka mazumtirdzniecība ārpus veikaliem, stendiem un tirgiem. Savukārt jau kopš pērnā gada oktobra samazinās attālinātā tirdzniecība – pa pastu un interneta veikalos, šā gada maijā kritumam veidojot 7,2%. Šajā kategorijā ilgstoši bija vērojama spēcīga, divos ciparos mērāma tirdzniecības izaugsme, taču jau pērn tirdzniecības apjomi pa pastu un interneta veikalos kļuva mērenāki, izaugsmei veidojot vien 1,9%, savukārt šogad ir sagaidāms attālinātās tirdzniecības kritums.
Jaunākie dati par Latvijas patērētāju konfidenci rāda, ka iedzīvotāju noskaņojums šā gada jūnijā ir pasliktinājies. To ietekmēja patērētāju zemais vērtējums par vispārējo ekonomisko situāciju Latvijā nākamajos 12 mēnešos, un jāatzīmē, ka šis vērtējums ir krities jau piecus mēnešos pēc kārtas, jūnijā uzrādot zemāko līmeni kopš pērnā gada maija. Tajā pašā laikā virkne citu rādītāju, kas raksturo Latvijas iedzīvotāju ekonomisko konfidenci, joprojām uzrāda stabilas vai augšupvērstas pozīcijas, piemēram, par iedzīvotāju gatavību veikt lielus pirkumus, par bezdarba samazināšanos, kā arī par mājsaimniecību pašreizējo finansiālo situāciju.
Savukārt Latvijas mazumtirgotāju ekonomiskā sentimenta indekss trešo mēnesi pēc kārtas ir uzrādījis kāpumu un šobrīd atrodas salīdzinoši augstā līmenī. Šā gada jūnijā mazumtirgotāji pozitīvi novērtējuši uzņēmuma darbības aktivitāti iepriekšējos trīs mēnešos, kā arī pašreizējās krājumu izmaiņas uzņēmumā tiek vērtētas labi. Turklāt optimistisks redzējums ir arī par nākamā ceturkšņa uzņēmējdarbības perspektīvām, tādējādi mazumtirdzniecības datos sagaidāma izaugsme, ko cita starpā veicinās dažādu kultūras notikumu norise valstī, piemēram, Latvijas simtgades un Latvijas Vispārējo dziesmu un deju svētku pasākumi, stimulējot privātā patēriņa pieaugumu valstī.