Apvienības publicētajā video pausts, ka šoferis ir atteicies autobusā uzņemt Gunāru - cilvēku ratiņkrēslā -, sakot, ka šīs kompānijas autobusi nav tam paredzēti un pasažieriem ir jāizvēlas cits pārvadātājs. Iepriekšēji brīdinājumi par kompānijas nostāju šādos gadījumos atrodami nav.
Gunārs par atteikumu bija sašutis un sāpināts, jo viņa diena būtībā ir izbojāta. Tāpat Apeirons video materiālā apgalvo, ka viņiem netika sniegta informācija par to, kā rīkoties tālāk, lai saņemtu atpakaļ naudu par biļešu izmaksām.
Apeirons aģentūrai LETA norādīja, ka, elektroniski iegādājoties autobusa biļeti braucienam Lux Express autobusā, nekur neparādās iespēja iepriekš pieteikt speciāli pielāgotu transportu, kā arī nav norādīts, ka šie autobusi personām riteņkrēslā nebūs pieejami. Tāpat Apeirons pārstāve Liena Balode uzsvēra, ka Lux Express mājaslapā ir publicēta informācija par brauciena atlaidēm pensionāriem un bērniem, tomēr nekur neesot pieminētas personas ar invaliditāti.
Apeirons vēlas norādīt, ka ikvienam pārvadātājam, kas veic pasažieru komercpārvadājumus, ir saistoši normatīvie akti, kuros ir noteikta kārtība, kā tiek pārvadātas personas ar funkcionāliem traucējumiem, bet šajā situācijā Lux Express nav ievērojis nekādas prasības, kas attiektos gan uz iekšzemes, gan starpvalstu pasažieru pārvadājumiem, skaidroja Balode.
“Vispirms - man ir ļoti žēl, ka šāda situācija ir radusies un pasažieriem ir nācies tajā nonākt tieši caur mūsu kompāniju," portālam Diena.lv pauda Lux Express pārstāvis Krišjānis Reķis, taču turpina, ka
pasažieriem riteņkrēslos ir jāinformē pārvadātājs 36 stundas pirms plānotā datuma un laika, kad tiks izmantoti auto transporta pakalpojumi, lai varētu nodrošināt kvalitatīvu apkalpošanu un, ja nepieciešams, arī papildus personālu no autoostas.
Reķis skaidro, ka šajā gadījumā autobusa šoferis esot bijis gatavs palīdzēt uzreiz bez iepriekšēja brīdinājuma un piedāvājis pasažieri ar kustību traucējumiem iecelt autobusā un nosēdināt rezervētajā vietā, riteņkrēslu novietojot bagāžas nodalījumā,
taču pasažieri esot atteikušies no šādas iespējas.
Reķis arī nepiekrita, ka neesot sniegta nekāda informācija par iespēju atgūt par biļetēm samaksāto naudu - šoferis esot norādījis, ka jādodas uz autoostas kasēm un situācija jārisina tur.
Apeirons pārstāve Balode skaidro iemeslus, kāpēc reizēm risinājums pasažieri izcelt no riteņkrēsla un riteņkrēslu pārvadāt atsevišķi bagāžas nodalījumā nav risinājums.
Proti, bieži cilvēki ar kustību traucējumiem neuzticas šoferiem vai citiem šādiem gadījumiem neapmācītiem cilvēkiem ar savu pārvietošanu - lai pārvietotu cilvēku ar invaliditāti, ir nepieciešamas zināšanas, kā to darīt pareizi.
Balode uzskata, ka autobusos ir jābūt speciāli paredzētai vietai riteņkrēsliem, lai pasažieris ar kustību ierobežojumiem spētu patstāvīgi nokļūt un izkļūt no autobusa.
Eiropas Savienības (ES) normatīvajos aktos ir noteikts, ka ikvienam pasažierim, tajā skaitā personai ar funkcionāliem traucējumiem, ir tiesības uz nediskriminējošiem pārvadājuma nosacījumiem.
To vai šajā gadījumā tiek saskatīta diskriminācija no Lux Express kompānijas puses skaidro Tiesībsarga birojs: "Komentējot situāciju, kuru ir aktualizējusi apvienība Apeirons par starppilsētu pārvadātāja Lux Express atteikumu pārvadāt personas riteņkrēslā, jāatzīst, pirmšķietami ir konstatējams, ka pārvadātājs nav sniedzis informāciju par pakalpojuma sniegšanas kārtību un iespējām personām ar invaliditāti, kas pārvietojas riteņkrēslā, kaut gan Latvijas, gan ES normatīvie akti to paredz.
Attiecīgi tas cilvēkiem, kas pārvietojas riteņkrēslā, ir radījis paļāvību, ka pārvadātājs var sniegt viņiem pakalpojumu, jo pārvadātājiem ir pienākums sniegt pakalpojumu personām ar invaliditāti bez jebkādas diskriminācijas.
Kā liecina situācijas iznākums, pakalpojums ir atteikts. Līdz ar to jāatzīst, ka no sākotnējā situācijas apraksta tajā ir saskatāma diskriminējoša attieksme. Tiesībsargs aicina pārvadātāju risināt individuālo gadījumu, kā arī novērst līdzīgu situāciju atkārtošanos. Tāpat tiesībsargs aicina šīs situācijas risināšanā, kā arī attiecīgās problēmas sistēmiskā risināšanā ar konkrēto pārvadātāju un citiem pārvadātājiem iesaistīties Autotransporta direkcijai. Aicinām arī savu vērtējumu par notikušo sniegt Patērētāju tiesību aizsardzības centram."
Eiropas Parlamenta un Padomes autobusu pasažieru tiesību regula paredz, ka pārvadātājiem ir jānodrošina visa attiecīgā vispārējā informācija par pārvadājuma nosacījumiem, tostarp rezervēšanai un informācijai internetā ir jābūt pieejamai personām ar invaliditāti un personām ar ierobežotām pārvietošanās spējām atbilstīgā un saprotamā veidā. Uz jautājumu par to, kāpēc kompānijas mājaslapā nav atrodama informācija par cilvēku pārvadāšanu riteņkrēslos Lux Express pārstāvis Reķis skaidro, ka pasažieriem ar invaliditāti pašiem pirms reisa ir jāuzzina, kādus sagatavošanās procesus ir nepieciešams veikt un uzskata, ka personas, kuras skar šis jautājums, attiecīgo informāciju jau zina.
No kompānijas puses tiek solīts, ka tiks radītas iespējas papildināt informāciju mājaslapā, lai arī Reķis skaidro, ka šādi jautājumi rodoties visai reti.
Margarēta
!
melnais humors