Iepirkums izsludināts par 20 jaunu zemās grīdas tramvaju iegādi. Paredzēts, ka jaunie zemās grīdas tramvaji Rīgā varētu sākt kursēt jau nākamā gada otrajā pusē pa 4. tramvaja maršrutu Imantas virzienā. Orientējošā iepirkuma summa pēc uzņēmuma norādītā ir 70 miljoni eiro.
Atsevišķi ražotāji, kas izrādījuši interesi par jauno iepirkumu konkursu, iepazīstoties ar nolikuma saturu un prasībām, kas jāizpilda pretendentam, ir bažīgi un norāda, ka, pēc viņu domām, tas ir izveidots konkrēti vienam pretendentam, kura ražotie tramvaji jau brauc Rīgā - Škoda. Pēc viņu teiktā, šis uzņēmums vienīgais varēs izpildīt noteiktās prasības.
Uzņēmumi, kas nevēlas atklāt sevi, atzīmē, ka šajā iepirkumā var vilkt paralēles ar neveiksmīgo Pasažieru vilciens (PV) iepirkumu. Proti, Rīgas satiksme prasot kā atsauksmi 100 zemās grīdas tramvajus, bet iegādāsies tikai 20. PV prasa atsauksmi par desmit vilcieniem, bet pērk 32. Rīgas satiksme nolikumā kā vienu no prasībām arī norādījusi atsauksmi par 15 platsliežu tramvajiem, kas divus gadus tiek ekspluatēti. "Ir diezgan daudz uzņēmumu, kas var izpildīt prasību par 100 zemās grīdas tramvajiem, bet tie nevar izpildīt prasību par 15 platsliežu tramvajiem, kas jau divus gadus ir ekspluatācijā. Un otrādi – ir daži uzņēmumi, kas var izpildīt prasību par 15 platsliežu tramvajiem, kuri jau divus gadus ir ekspluatācijā, bet tie nevar izpildīt prasību par 100 zemās grīdas tramvajiem. Ir pieļauts tikai viens tehniskais risinājums – viens velkošais ritenis –, kas ir visai aizdomīgi," skaidro nobažījies ražotājs. Viņš arī piebilst, ka finansējums jānodrošina pretendentam. Tātad – Rīgas satiksmei šobrīd nav naudas jaunu tramvaju iegādei, bet vienīgais nodrošinājums ir pats transportlīdzeklis. Ir ļoti maz banku, kas tam varētu piekrist, atzīmē uzņēmumā, piebilstot, ka PV gadījumā šāds modelis izrādījās neveiksmīgs.
Savukārt Rīgas satiksmes pārstāvis Viktors Zaķis laikrakstam Dienas Bizness skaidroja – lai pārliecinātos par attiecīgā kandidāta kvalifikāciju, saimnieciskajām un tehniskajām iespējām, sarunu procedūras kandidātu atlases nolikumā izvirzītas prasības attiecībā uz pretendenta iepriekšējo pieredzi iepirkuma priekšmeta ražošanā un piegādē, proti, līdz piedāvājuma iesniegšanas brīdim pretendentam jābūt saražojušam un piegādājušam vismaz 100 zemās grīdas tramvajus.
"Saskaņā ar Rīgas satiksmes gūto pieredzi tramvaju ekspluatācijā, ražotājs ar šādu minimālo saražoto transportlīdzekļu skaitu var garantēt, ka attiecīgais transportlīdzeklis apliecinājis sevi kā drošs un efektīvs ekspluatācijā un ka to izvēlējušies ekspluatēt vairāk par vienu pasūtītāju. Papildus jānorāda, ka identiska prasība tika iekļauta iepriekš Rīgas satiksmes organizētajā tramvaju iepirkuma procedūrā 2008. gadā".
Rīgas satiksme norāda, ka saskaņā ar atklāta konkursa nolikuma noteikumiem piedāvātajiem zemās grīdas tramvajiem jābūt paredzētiem ekspluatācijai esošajās Rīgas pilsētas tramvaju sistēmās. Tādēļ kandidātu atlases nolikumā izvirzītas prasības attiecībā uz iepriekšējo pieredzi tramvaju ražošanā Rīgā esošajam sliežu platumam.
"Jautājumā par tramvaju ražošanā pielietotajiem tehniskajiem risinājumiem praksē tramvaji netiek ražoti sērijveidā, bet pēc individuāla pasūtījuma, ievērojot pasūtītāja izvirzītās pamatotās prasības. Tāpēc uzskatām, ka Rīgas satiksmes pieprasītos tehniskos risinājumus jābūt spējīgam izpildīt jebkuram tramvaja ražotājam. Šobrīd kandidātu atlases nolikumu izņēmis ievērojams skaits potenciālo interesentu, tostarp, visi lielākie sliežu transporta ražotāji, kā arī vairāku valstu vēstniecības. Tādējādi interese par šo iepirkumu ir liela, bet šobrīd prognozēt, cik piedāvājumu tiks iesniegts, ir grūti," piebilst Zaķis.
Patlaban Rīgas satiksmei kopumā ir 189 tramvaji, no kuriem 26 ir zemās grīdas. Tie kursē 6. un 11. tramvaja maršrutos. Iepriekšējais zemās grīdas tramvaju iepirkums noslēdzās 2008. gadā. Saskaņā ar līgumu, kas noslēgts starp Rīgas satiksmi un tramvaju piegādātāju Škoda Transportation, Rīga ir saņēmusi 26 zemās grīdas tramvajus, no kuriem 20 ir trīs sekciju un seši – četru sekciju tramvaji.
Visu rakstu lasiet pirmdienas, 28.septembra, avīzē Dienas Bizness!