Citroen Jumpy no rūpnīcas bija izripojuši nevis ar jaunās paaudzes motoru EURO 6, kā to prasīja konkursa nolikums, bet gan ar zemākas klases Euro 5 dzinēju. Tas nav videi tik draudzīgs un ir lētāks. Šāda prasība nebija policijas kaprīze, to paredz Eiropas komisijas regula par vides saudzēšanu. Auto dīleriem tas nebija viegls uzdevums, tāpēc daudzi potenciālie piegādātāji konkursā nepiedalījās. To, ka atvestās mašīnas neatbilst ne konkursam, ne vēlāk slēgtajam līgumam, policija attapās jau pēc tam, kad speciāli aprīkotie auto bija pieņemti un sākts tos izmantot.
Par šo situāciju komersantam jārēķinās ar vairāk nekā 800 000 eiro zaudējumiem, taču plāno vērsties tiesā, svētdien vēstīja raidījuma Nekā personīga.
Policija deva komersantam trīs mēnešus laika, lai mašīnas apmainītu. Taču bija skaidrs, ka tas būs finansiāli ārkārtīgi neizdevīgi un uzņēmējs ķērās pie eksperimenta, kur meistarībā pārspēja pats sevi. Uzņēmējs Māris Īle kādai ar šo iepirkumu pilnībā nesaistītai firmai deva uzdevumu veikt izmaiņas policijas automašīnām, lai to izmešu daudzums tuvotos EURO 6 standartam. Lai policija tam noticētu, eksperimentā iesaistīja arī zinātniekus. Sabiedrībai komersants skaidroja, ka uzlabotie policijas spēkrati tagad atbilstot EURO 6 emisijas klasei, spēkrati esot ekonomiski izdevīgāki, policija vēl uz to ietaupīšot.
"Ir divi varianti. Vai nu samainīt mašīnas, vai pārbūvēt , pielāgojot eiro 6. Mēs izšķīrāmies par otro variantu," oktobra nogalē pauda A26 izpilddrektors Guntars Šīrants.
CSDD atteica reģistrēt policijas automašīnas par EURO6. Latvijas Lauksaimniecības universitātes zinātnieki ir nepatīkami pārsteigti, kā viņu veiktos testu rezultātus izmantojusi pilnsabiedrība A26. Institūtā vērsās pavisam cita firma SIA Rolis, lai par 2000 eiro pasūtītu it kā Citroen Jumpy un cita tipa automašīnu izmešu daudzumu mērījumus.
"Tā nav! Kas to var apliecināt, ka atbilst EURO6? Nav! Tas, ko mēs darījām, neliecina, ka tas ir EURO6! Tur jābūt atbilstošai aparatūrai, aprīkojumam, metodikai, laboratorijai - atbilstoši Eiropas prasībām," teica Latvijas Lauksaimniecības universitātes pārstāvis Tehniskās fakultātes Spēkratu institūta profesors Gints Birzietis.
Savukārt piesaistītā uzņēmuma Rolis īpašnieks Uldis Rolis ar lepnumu stāstīja, kā pēc autodīlera Māra Īles pasūtījuma pārprogrammējuši motora vadības bloku policijai iznomātajām mašīnām. Un tas nodrošinājis dzinēja izmešu dauudzumu, ko paredz EURO 6 emisijas standarts.. Viņu tālāk neinteresē, vai policija pārveidotās mašīnas uzskata par atbilstošām konkursa prasībām vai ne.
Nekā personīga rīcībā ir informācija, ka policijai iznomātajām mašīnām veiktās pārbūves netika saskaņotas ar Francijas ražotāja pārstāvi Latvijā. Tāpēc tām, visticamāk, anulēs ražotāja garantiju. To, iespējams, saprata arī policija un nolēma mēnešiem garajā, neauglīgajā strīdā pielikt punktu, un līgumu ar pilnsabiedrību A26 lauzt.
Policija šīs mašīnas no uzņēmēja nomāja. Bija plānots, ka par tām piecu gadu laikā komersants iegūs 800 000 eiro. Tagad tas ies secen, tāpat pilnsabiedrībai jāsamaksā 63 000 eiro līgumsods. Papildus jādomā, kur tagad likt policijas vajadzībām speciāli aprīkotās Citroen mašīnas.
Auto piegādātājs nebija gatavs sniegt interviju, bet rakstveida atbildēs policijas rīcību dēvēja par nepamatotu un solīja savu taisnību panākt tiesā. Policija ir gatava tiesāties, un šim mērķim noalgojusi advokātu biroju Rode un partneri.
Policijas darbinieki rīcību, pieņemot neatbilstošas automašīnas, vēl vērtē Iekšējās drošības birojs, bet uzņēmēju krāpšanos Valsts policija lūgusi izmeklēt Ģenerālprokuratūrai. Uzņēmējam Mārim Īlem pirms četriem gadiem atņēma Volkswagen autorizētā dīlera licenci. Viņa uzņēmums bija mašīnas nopircis Vācijā, pēc tam caur Latviju ar uzcenojumu atkal pārdevis Vācijā. Citroen importētājs SIA Veho Īles uzņēmumam Mile Auto darbības atbilstību dīlera statusam izvērtēs pēc viņa strīda atrisināšanas ar Valsts policiju.
Notars
trusis nejaukais