Alus darītavas AS Cēsu alus komunikācijas vadītāja Agita Kārkliņa aģentūrai LETA teica, ka alus tradicionāli ir iecienītākais Jāņu dzēriens, tādēļ pieprasījums pēc tā svētku laikā noteikti pieaugs.
"Jāņu nedēļā alus pārdošanas apjomi vidēji palielinās par vairāk nekā 30%, salīdzinot ar citām vasaras dienām, un par 50%, salīdzinot ar maiju. Tāpat alus un citu dzērienu patēriņu lielā mērā ietekmē laikapstākļi - jo siltāks laiks, jo alus un citu dzērienu patēriņš strauji pieaug," sacīja Kārkliņa.
Pēc viņas teiktā, Covid-19 ietekmē nenotiek liela mēroga pasākumi un kopīgas pulcēšanās, tomēr iedzīvotāji noteikti svētkus svinēs ģimenes un draugu lokā, un svētku galdam izvēlēsies alu un citus dzērienus.
Kārkliņa pastāstīja, ka lielākais alus pārdošanas apmēru kāpums ir nedēļā pirms svētkiem, jo iedzīvotāji sāk Jāņiem gatavoties jau laikus. Tomēr pieprasījums saglabājās augsts arī pašu svētku laikā.
Valmiermuižas alus saimnieks Aigars Ruņģis prognozēja, ka Jāņi palīdzēs mazajām alus darītavām atgūties pēc Covid-19 radītā šoka.
"Latvieši pēc apzinīgas mājās sēdēšanas trīs mēnešu garumā ir noilgojušies pēc kopā būšanas ar ģimenēm un draugiem Jāņos, svētkos, kuru galvenais dzēriens vienmēr ir bijis alus. Šogad Jāņus varēs svinēt piecas dienas. Jāņi katru gadu ir pats rosīgākais laiks mazajām alus darītavām, bet šogad kļuvis vēl rosīgāks, jo lielākais vairums Latvijas iedzīvotāju Jāņu galdā likt Latvijā darītu, īpaši mazajās alus darītavās brūvētu alu," teica Ruņģis.
Viņš atgādināja, ka Covid-19 krīze mazās alus darītavas, tajā skaitā Valmiermuižas alu, skāra īpaši smagi, jo lielu daļu to pārdošanas veidoja restorāni un bāri. Aprīlī 29 alus darītavas darbinieki saņēma dīkstāves pabalstus, taču maija vidū valdības veikto izmaiņu dēļ 30 Valmiermuižas alus darbiniekiem dīkstāves pabalsti atteikti, un vienlaikus alus darītava zaudēja arī iespēju saņemt nodokļu brīvdienas.
Ruņģis gan piebilda, ka Valmiermuižas alus ir saglabājis visas darbavietas un jūnijā brūvēja alu ar pilnu jaudu.
"Šogad jūnijā plānojam sasniegt lielāku apgrozījumu nekā pērn," viņš prognozēja. Ja Valmiermuižas alus pārdošana maijā bija par 29% mazāka nekā pērn, tad jūnijā plānots pārdot vairāk nekā pirms gada.
"Pirmsjāņu nedēļā katru gadu sasniedzam gada vislielāko pārdošanas apjomu, bet šogad pirmsjāņu nedēļā pārdošana sokas pat vēl labāk," sacīja "Valmiermuižas alus" saimnieks, piebilstot, ka šogad trīs jūnija nedēļās alus darītava pārdevusi tikpat, cik pērn visā jūnijā.
Carlsberg grupas, kurā ietilpst Aldaris, uzņēmuma Carlsberg Baltic loģistikas direktors Baltijas valstīs Edgars Bērziņš aģentūrai LETA teica, ka zināmā mērā Covid-19 ietekmēs patēriņu tieši uz Jāņiem, bet šī varētu būt retā reize ar pozitīvu ietekmi.
"Šajā gadā Jāņos brīvdienu skaits ir visai liels, tostarp paņemot pāris atvaļinājuma dienas, teju pusotra brīva nedēļa. Pirms Covid-19 šādas brīvdienas pietiekami liela daļa sabiedrības izmantotu, lai dotos atvaļinājumos ārpus valsts, bet šogad tas skaitlis būs mazāks. Tas varētu būt viens no iemesliem, kāpēc pieprasījums varētu pieaugt," viņš pieļāva.
Ņemot vērā, ka alus nozares veiksme ir atkarīga arī no ārējiem faktoriem, ko ražotāji nevar ietekmēt, konkrētas pārdošanas prognozes Bērziņš nevēlējās izteikt. Tajā pašā laikā pirmssvētku nedēļa ir bijusi veiksmīgākā pēdējo 2,5 gadu laikā. Tāpēc tā un, iespējams, vēl 22.jūnijs šogad varētu būs "pīķis" alus pārdošanas apmēru ziņā.