"Augsti godātais Latvijas Valsts prezidenta kungs!
Saeima šā gada 20. martā otrajā galīgajā lasījumā steidzamības kārtībā ir pieņēmusi grozījumus Elektroenerģijas tirgus likumā, paredzot elektroenerģijas tirgus atvēršanu mājsaimniecībām atlikt līdz gada beigām.
Mūsuprāt satraucošākais ir tas, ka pieņemtie likuma grozījumi nenodrošina šo grozījumu deklarēto mērķi, kas ticis pausts arī sabiedrībai - pasargāt mājsaimniecības no elektroenerģijas cenas celšanās līdz brīdim, kad tirgus tiks pilnībā atvērts.
Ņemot vērā, ka valdība nav bijusi spējīga īstenot pasākumus, kas nodrošinātu pārdomātu un sociāli atbildīgu tirgus atvēršanu, lai novērstu elektroenerģijas cenas pieauguma "triecienu" sociāli mazāk aizsargātajām iedzīvotāju grupām, ir pamatoti atlikt šādu bezatbildīgu tirgus atvēršanu.
Diemžēl arī tirgus atvēršanas atlikšanas process netiek īstenots atbildīgi un kompetenti - pieņemtās likuma normas ne tikai nenodrošina mājsaimniecībām deklarēto iespēju saņemt elektroenerģiju uz pašreizējiem nosacījumiem līdz šī gada beigām, bet ir arī pretrunā ar Latvijas tiesību sistēmu - šī paša likuma un citu likumu normām, kuras nosaka elektroenerģijas tirgus darbības un cenu (tarifu) noteikšanas principus, kā arī deklarētais likumprojekta ratio legis (mērķis un jēga) ir acīmredzamā pretrunā gan ar Latvijas tiesību sistēmu, gan ES Direktīvu 2009/72/EK (skat. pielikumā izvērstu likumprojekta analīzi).
Šāda likumprojekta mērķa, kas ir pretrunā ar Direktīvas 2009/72/EK pamatprincipiem, tieša un atklāta paušana, ņemot vērā jau iepriekš notikušo pārkāpuma procedūru pret Latvijas valsti un šādas pārkāpuma procedūras ietvaros izteiktos argumentus (skat. pielikumā Eiropas Komisijas argumentēto atzinumu pārkāpuma lietā Nr. 2006/2058 pret Latvijas valsti), nenoliedzami novedīs pie jaunas, turklāt atkārtotas pārkāpuma procedūras. Turklāt tā būs pavisam acīmredzama un viegli pierādāma (skat. pielikumā arī Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas atzinumu).
Arī veidu, kādā tika virzīta šī likumdošanas iniciatīva, nekādi nevar vērtēt kā atbildīgu un jēgpilnu –pirmā likumprojekta redakcija kļuva pieejama šā gada 5. martā pēc darba dienas beigām, 6. martā tā tika nodota izskatīšanai, nolemjot šo likumprojektu izskatīt un pieņemt tajā pašā dienā, neskatoties uz to, ka ne deputātiem, ne Saeimas Juridiskajam birojam nebija iespējams pienācīgi iepazīties ar šo likumprojektu, neskatoties uz to, ka nebija saņemts nevienas (!) kompetentas institūcijas atzinums par šo likumprojektu, neskatoties uz acīmredzamajām pretrunām, uz kurām tika norādīts. Savdabīgi, ka likumprojekts šādā redakcijā 6. martā netika pieņemts tikai tāpēc, ka Finanšu ministrija bija noteikusi ierobežotas pieejamības statusu savam atzinumam par šī likumprojekta iespējamo ietekmi uz valsts budžetu (kurš ir publiski pieejams dokuments), un bija paredzējusi, ka šis atzinums ir pieejams visām Saeimas frakcijām un neatkarīgajiem deputātiem, izņemot Saskaņas centra frakciju! Par šāda Finanšu ministrijas atzinuma esamību mēs uzzinājam tikai nejauši, pirms pašas likumprojekta izskatīšanas plenārsēdē pirmajā lasījumā, un tikai norādot uz Saeimas kārtības ruļļa pārkāpumu, izdevās atlikt šī nepārdomātā un pretrunīgā likumprojekta pieņemšanu tajā pašā dienā.
Izskatot šo likumprojektu pirmajā lasījumā mēs norādījām, ka šis likumprojekts ir "brāķis", un tas nenodrošinās tā deklarēto mērķu sasniegšanu, tas ir pretrunā gan Latvijas, gan Eiropas Savienības likumdošanas normām, tāpēc šāds likumprojekts ir nopietni jāpārstrādā, ja tas vispār tiek virzīts tālāk. Neskatoties uz to, šim likumprojektam tika noteikta steidzamība un priekšlikumu iesniegšanas termiņš galīgajam lasījumam - 10 minūtes (!), turklāt pat nepārtraucot Saeimas sēdi. Lūgums noteikt saprātīgu priekšlikumu iesniegšanas termiņu tika noraidīts, tādejādi nedodot iespēju deputātiem iesniegt savus priekšlikumus, veikt kvalitatīvu diskusiju par tiem, lai rezultātā tiktu sagatavots pārdomāts risinājums.
Likumprojekta izskatīšanas gaitā mēs centāmies norādīt uz pieminētā likumprojekta neatbilstībām un iespējamajām sekām, aicinājām kopīgi rast pārdomātu un atbildīgu risinājumu, taču tas netika darīts, tā vietā, lai to reāli īstenotu, sabiedrībai tika (un tiek) nopludināti nekompetenti un maldinoši populistiska rakstura paziņojumi, ka šāds risinājums jau ir sagatavots.
Uzskatām, ka bezatbildīgu un nepārdomātu tirgus atvēršanu īstenot nav pareizi. Lai to novērstu, tirgus atvēršana būtu jāatliek. Diemžēl piedāvāto tirgus atvēršanas atlikšanas risinājumu nekādi nevar uzskatīt par atbildīgi un kompetenti sagatavotu - tas ir nepārdomāts un pretrunīgs, un nesasniedz izvirzīto mērķi. Šāds risinājums var radīt nopietnus juridiskus un praktiskus sarežģījumus to īstenojot, un radīt daudzu miljonu zaudējumus gan valsts, gan mājsaimniecību budžetiem.
Turklāt veids, kā ir tikusi īstenota šī likuma sagatavošana, izskatīšana un pieņemšana, un kā šis rezultāts tiek maldinoši pasniegts sabiedrībai, ir satraucošs fakts, kas grauj Latvijas kā demokrātiskas un tiesiskas valsts pamatus. Tāpēc vēršamies pie Jums kā pie augstākās valsts amatpersonas ar lūgumu nopietni un atbildīgi izvērtēt radušos situāciju un tālākās iespējamās nelabvēlīgās sekas Latvijai un mūsu valsts iedzīvotājiem, iespējams, aicinot arī izskatīt šo situāciju kompetentās valsts institūcijās, piemēram, Nacionālās drošības padomē, lai novērstu iespējamo sociālo spriedzi sabiedrībā, kas var rasties augstākminētās bezatbildīgās un nekompetentās rīcības sakarā.
Pielikumā:
1. Ziņojums par balsošanas motīviem likumprojektam "Grozījumi Elektroenerģijas tirgus likumā" kopā ar juridisko atzinumu.
2. Eiropas Kopienu komisijas Argumentēts atzinums.
3. SPRK atzinums
4. SPRK Padomes lēmums Nr. 596
5. SPRK Padomes lēmums Nr. 40
6. AS „Latvenergo” Valdes lēmums Nr. 21/6
Ar cieņu,
Ivars Zariņš
11.Saeimas deputāts
PPA Saskaņas centrs frakcijas vārdā."