Jaunie noteikumu grozījumi, kuri politiķiem kļūs īpaši nozīmīgi pēc 2. februāra, kad sāksies priekšvēlēšanu aģitācijas periods, ierobežojumu skartajai teritorijai pievienos arī VEF rūpnieciskās apbūves un Ziemeļblāzmas kultūrvēsturiskā kompleksa teritoriju.
Domes opozīcijā esošās partijas Vienotība deputāti pēc balsojuma paziņoja, ka lūgs VARAM apturēt noteikumus, jo partijas skatījumā tie vērtējami kā pie varas esošās politisko partiju apvienības Saskaņas centrs (SC) mēģinājums izmantot tās rīcībā esošos administratīvos resursus, lai ietekmētu pašvaldību vēlēšanu rezultātus. «Selektīvā izvēle, nosakot Rīgas apkaimes, kur aizliegts izvietot priekšvēlēšanu aģitācijas materiālus, liecina, ka SC pēc iepriekšējo vēlēšanu rezultātiem pētījis, kur dzīvo viņu atbalstītāji. Reklāmas drīkstēs izvietot tur, kur ir daudz SC atbalstītāju, un nedrīkstēs tur, kur šī atbalsta nav. Savukārt administratīvo resursu SC acīmredzot izmantos nekautrējoties. SC vēlas noturēties pie varas par katru cenu,» norādījusi Vienotības Rīgas saraksta līdere Sarmīte Ēlerte.
Vēlas sargāt ainavu
Noteikumu grozījumi paredz, ka aizliegums izvietot priekšvēlēšanu aģitācijas materiālus publiskās vietās un vietās, kas vērstas pret publisku vietu, noteikts Rīgas vēsturiskā centra un tā aizsardzības zonas teritorijā, Mežaparka teritorijā, vēsturiskās apbūves teritorijā - Ķīpsalā, Āgenskalnā, Bolderājā, Dzegužkalnā, Maskavas priekšpilsētā, Sarkandaugavā, Teikā, Torņakalnā, Vecāķos, Vecmīlgrāvī, Čiekurkalnā, Pleskodālē, kā arī Jaunmīlgrāvī un Vecdaugavā. Politisko aģitāciju nevarēs izvietot uz pašvaldībai piederošiem afišu stabiem un stendiem, uz pašvaldības un pašvaldības kapitālsabiedrību īpašumā esošajām ēkām, būvēm un attiecīgajam īpašumam piesaistītajā zemesgabalā, kā arī uz tiltiem, ceļu pārvadiem un estakādēm. Paužot viedokli par precizētajiem grozījumiem, Vienotības deputāts Jānis Mārtiņš Zandbergs pievērsa uzmanību tam, ka informācija par Rīgas vēsturiskā centra un vēsturisko apbūvju teritoriju precīzo atrašanās vietu nav vispārzināma un nav viegli atrodama arī pašvaldības informācijas vietnēs, kas var apgrūtināt ierobežojumu piemērošanu un kontroli. Vairāki deputāti arī ironiski pievērsa uzmanību faktam, ka noteikumu grozījumi aizsargājot ainavu, bet neaizsargā iedzīvotāju intereses, jo iedzīvotāji tādos Rīgas mikrorajonos kā Purvciems vai Imanta joprojām tikšot pakļauti agresīvai reklāmai.
Atstāj vietu izdomai
Rīgas pilsētas būvvaldes vadītāja Ingusa Vircava sniegtās atbildes uz deputātu jautājumiem ļauj secināt, ka politiskās partijas varēs turpināt priekšvēlēšanu reklāmas aktivitātes, tomēr tām nāksies ņemt talkā lielāku izdomu, jo likuma pašreizējā redakcija neskar reklāmu, kas izvietota, piemēram, uz sabiedriskā transporta vai tā salonā, uz lidaparātiem vai pat uz gājēju nestiem baloniņiem. Rīgas pilsētas būvvalde nesniedza arī skaidru atbildi par to, kā noteikumu grozījumi skars reklāmu, kura varētu tikt, piemēram, izvietota privātīpašumā, kas atrodas vēsturiskās apbūves teritorijā, norādot, ka katrs šāds gadījums atbildīgajām institūcijām būs jāvērtē atsevišķi. Opozīcijas politiķi norādīja, ka pat Rīgas domes deputātiem ir grūtības saprast, kā precīzi piemērojams likums, tāpēc nav šaubu, ka ar šādām grūtībām saskarsies arī Rīgas Pašvaldības policija. Vairāki deputāti kritiski novērtējuši arī faktu, ka likums nekādā veidā nerisina jautājumu par vēlētu politiķu attēlu izmantošanu plakātos un informatīvajos materiālos, kuri formāli netiek uzskatīti par priekšvēlēšanu reklāmu.