Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +4 °C
Apmācies
Pirmdiena, 25. novembris
Kadrija, Kate, Katrīna, Trīne, Katrīne

No Mežaparka uz darbu centrā — ar laivu

Kuģošana nav dārgs prieks, laivu var nopirkt par pus mašīnas cenu, — saka Rīgas domes deputāts, aizrautīgs kuģotājs Jānis Zaržeckis (LPP), mudinot pilsētniekus sākt izmantot ūdens satiksmi kā alternatīvu pārvietošanās veidu, kas ļautu izvairīties no ielu sastrēgumiem. Tomēr līdz tam, lai ikvienai ģimenei kā Skandināvijā būtu sava laiva vai jahta, vēl tāls ceļš ejams. Kā Dienai min speciālisti, viens no pirmajiem soļiem ūdens ceļu plašākai izmantošanai varētu būt prāmju satiksmes izveide Daugavā un Rīgas kanāla "atvēršana" motorlaivām, kā arī kuģīšu maršrutu paplašināšana.

Pilsēta sākusi apzināties, ka alternatīva ar automašīnām piebāztajām
ielām ir ūdens satiksme

Grib iziet jūrā


Siltajam laikam iestājoties, manāmākie ūdens transporta līdzekļi pilsētas centra iekšzemes ūdeņos jau kuru gadu ir vecie kuģīši — Vecrīga, Liepāja, Misisipi un Jelgava. Arī šogad tie interesentiem piedāvā ierastos maršrutus pa Daugavu posmā no Salu tilta līdz jūras vārtiem, kā arī reizi nedēļā līdz Mežaparkam. Pēc mēneša paredzēts atjaunot vēl braucienus no Rīgas līdz Majoriem, ko agrāk veica kuģītis Jūrmala.

Kuģīša Liepāja kapteinim Uldim Ziņģim zināms, ka šogad to nomainīs jauns kuģis, kas atšķirībā no esošajiem spēs iziet Rīgas līcī.

Uzņēmēji maršrutu vienveidību skaidro ar cilvēku nevēlēšanos ceļot vairāk par stundu, kā arī maksāt par to augstu cenu. "Lai garie maršruti būtu rentabli, cenai jābūt pieciem sešiem latiem, bet ne visi to var atļauties," saka kuģīšu Vecrīga, Liepāja un Misisipi īpašnieks Gundars Ūdris, atzīstot, ka vislielākos ienākumus gūst, organizējot banketus.

"Visiem kuģiem darba pietiek," piebilst kuģīša Jelgava direktors, kurš nemin savu vārdu, norādot, ka pašreizējais to skaits ir optimāls. G.Ūdris gan tā nedomā un nākamgad savus trīs esošos kuģus plāno papildināt ar trim jauniem. Tie pēc izmēra būs lielāki un piemēroti iziešanai jūras līcī, kas varētu piesaistīt vairāk interesentu. Līdzīgu kuģi gatavojas iegādāties arī Jelgavas direktors. Viņš saka, ka "tas arī spēs izbraukt līcī, būs ērts un moderns, ar ādas salonu."

Jāattīsta privātajiem


Attīstīt tūrisma braucienus pa Ķīšezeru vai augšup pa Daugavu, kā arī stimulēt rīdziniekus pārvietoties, izmantojot ūdens ceļus, patlaban kavē nesakārtotā kuģošanas infrastruktūra. Jaunajā pilsētas attīstības plānā atzīmētas vairāk nekā 40 vietas Rīgas iekšzemes ūdeņos, kur ar laiku būtu iespējams piestāt dažāda izmēra peldlīdzekļiem, taču pašlaik no tām reāli var izmantot 13 Daugavmalā un vēl dažas Ķīšezerā.

Rīgas domes satiksmes departamenta preses sekretāre Ieva Prauliņa Dienai skaidro, ka "plānā noteiktas vietas, kur potenciāli var ierīkot kuģīšu un jahtu piestātnes, ja kādai privātpersonai vai uzņēmumam ir šāda interese."

Tam, ka piestātnes laivām un jahtām vajadzētu attīstīt privātiem investoriem, piekrīt arī J.Zaržeckis, ar piebildi, ka īslaicīgas piestāšanas vietas gan vajadzētu veidot domei.

Pašvaldība ir gatava ieguldīt līdzekļu kuģošanas infrastruktūras sakārtošanā — tās izveidotā darba grupa jau veic pilsētas teritorijā esošo publisko ūdeņu, to skaitā arī peldvietu un pamesto piestātņu stāvokļa apzināšanu, lai šā gada rudenī izstrādātu visu virszemes ūdens objektu ilgtermiņa apsaimniekošanas koncepciju. "Tajā noteiks, kur varēs kuģot un ar kādiem transporta līdzekļiem," saka Rīgas domes vides departamenta direktora vietnieks Uldis Petrēvics.

Neraugoties uz to, ka šā gada pilsētas budžetā finansējums piestātņu klājumu atjaunošanai nav paredzēts, domes satiksmes komitejas priekšsēdētājs Andrejs Požarnovs (TB/LNNK) Dienai pieļauj, ka vēl šogad līdzekļus tomēr varētu atrast, piemēram, no pilsētas attīstības fonda un iekšējo rezervju fonda, taču, pirms runāt par konkrētām summām, esot jāapzina labojamās vietas.

Prāmji tiltu atslodzei


Kuģošanu kā alternatīvu sauszemes satiksmei, kas varētu mazināt sastrēgumus Rīgas ielās, Dienai min satiksmes inženierzinātņu doktore un satiksmes plānošanas firmas Imink direktore Ija Niedole. "To tiltu tik ļoti trūkst, tāpēc jāapsver iespēja veidot prāmju satiksmi pāri Daugavai, piemēram, starp Bolderāju un Vecmīlgrāvi," viņa stāsta. Veikt tālākus cilvēku pārvadājumus neatmaksājas, jo sauszemes transports ir daudz ātrāks.

Jelgava direktors gan ir skeptisks par iespējām vadāt cilvēkus no Daugavas viena krasta uz otru, jo esot "jāiegulda liela nauda". Savukārt G.Ūdris saka, ka būtu gatavs attīstīt prāmju satiksmi sadarbībā ar domi, proti, tā varētu noteikt zemāku piestātņu nomas maksu vai arī daļēji ieguldīt līdzekļus līnijas uzturēšanā, jo pretējā gadījumā šis pakalpojums pasažieriem pārāk dārgi izmaksās. "Jārēķinās arī, ka ar iebraukšanu piestātnē, pietauvošanos, cilvēku izlaišanu brauciens varētu aizņemt līdz pat stundai," piebilst uzņēmējs.

Kanāls piesaistītu


Pieturvietu trūkums un pašreizējie pašvaldības noteikumi ir iemesls, kādēļ kuģošanai nepievilcīgs vēl joprojām ir arī pilsētas kanāls. "Cilvēki, kurus esmu pa to izvedis, ir fascinēti, taču ar pieturvietām pie tirgus un Bastejkalna vien ir par maz," saka J.Zaržeckis. Tam, ka kuģošana gar Latvijas Nacionālās operas namu, Brīvības pieminekli, Bastejkalnu un citiem objektiem būtu interesanta tūristiem, ja vien viņi varētu ātri iekāpt un izkāpt, piekrīt arī Rīgas koordinācijas un informācijas centra direktores vietnieks Dainis Bricis.

Lai atdzīvinātu kanālu kā iespējamo satiksmes ceļu, pašvaldībā jau tiek gatavoti grozījumi saistošajos noteikumos, kas ļaus tajā braukt ne tikai ar airu laivām, bet arī motorlaivām ar maksimālo ātrumu 5km/h. Noteikumi arī paredzēs, ka no tirgus līdz Andrejsalai ir vienvirziena kustība, kas, pēc A.Požarnova teiktā, satiksmi padarīs ērtāku un ļaus izvairīties no krastu izskalošanas. Komiteja par šiem grozījumiem varētu lemt jau nākošajā nedēļā.

G.Ūdris ir iepriecināts par šo ieceri, solot apsvērt iespēju biznesu attīstīt arī šajā virzienā. Taču, tā kā "laivu ietilpīgums kanālā ir mazāks, cena par braucienu būtu astoņi līdz desmit lati," viņš prognozē. Jelgavas direktors savukārt interesentus vadāt pa kanālu gan negrasās, skaidrojot, ka sava uzņēmuma attīstību saredz kuģošanā pa jūru.

Ūdens satiksme Rīgā (Kuģītis; Maršruts; Atiešanas laiks; Ilgums; Cena*; Piestātne)
  • Jelgava Pa Daugavu Atkarīgs no cilvēku skaita 1 stunda Ls 3 Pa kreisi no Akmens tilta, pretī tramvaja pieturai
  • Jelgava Līdz Rīgas līcim 14.00, 20.00 2 stundas Ls 5 Pa kreisi no Akmens tilta, pretī tramvaja pieturai
  • Liepāja Pa Daugavu Atkarīgs no cilvēku skaita 1 stunda Ls 3. Pa kreisi no Akmens tilta
  • Liepāja Līdz Rīgas līcim 19.00 2 stundas Ls 5 Pa kreisi no Akmens tilta
  • Liepāja Centrs — Mežaparks 11.00 (sestdienās, svētdienās) 1 stunda Ls 3 Pa kreisi no Akmens tilta
  • Liepāja Mežaparks — Centrs 14.00 (sestdienās, svētdienās) 1 stunda Ls 3 Mežaparkā
  • Misisipi Pa Daugavu Atkarīgs no cilvēku skaita 1 stunda Ls 3 Pa labi no Akmens tilta
  • Vecrīga Pa Daugavu Atkarīgs no cilvēku skaita 1 stunda Ls 3 Pa labi no Akmens tilta, pretī Triangula bastionam
* bērniem — Ls 1.00

Avots: Dienas apkopotā informācija

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Politika

Vairāk Politika


Rīgā

Vairāk Rīgā


Novados

Vairāk Novados


Kriminālziņas

Vairāk Kriminālziņas