Pārmetumi projekta autoriem bija jānoklausās arī par vienpusīgu pieeju darbam - par veikala vajadzībām viņi padomājuši, bet par pievilcīgās vides radīšanu ieceres īstenošanas rezultātā gan ne.
Arhitekta kolēģija liek kardināli pārstrādāt Stockmann piedāvāto pazemes autostāvvietas un gājēju tuneļa projektu.
Ignorē plenēra rezultātus
Pirmais, kas noskaidrojās kolēģijas sēdē, bija tas, ka jūnijā notikušais starptautiskais arhitektu plenērs, kura laikā tika meklēti risinājumi universālveikala Stockmann un kinoteātra Coca-Cola Plaza uzlabošanai, kā arī priekšlikumi pazemes stāvvietai 13.janvāra ielā un gājēju pārejai Gogoļa ielā, kompānijai nav izrādījies vajadzīgs. Neviena no šajā pasākumā gūtajām idejām sākuma stadijā esošajā projektā nav iestrādāta. To pamanīja gan kolēģijas locekļi, gan apstiprināja biroja Arplan arhitekts Rolands Bruzgulis, kurš atbilstoši somu sagatavotajam stāvvietas metam izstrādā tās tehnisko projektu.
Saskaņā ar viņa prezentēto piedāvājumu pazemes stāvvietai ap 400 mašīnām būtu divi stāvi, ar esošo iebrauktuvi no Gogoļa ielas un otru iebrauktuvi un izbrauktuvi no 13.janvāra ielas puses, iepretim autoostai. Stāvvietai virspusē piedāvāts ierīkot apli, kas kalpos par stāvvietas "ieeju" un "izeju", kā arī no Aspazijas bulvāra puses braucošā transporta tranzīta ceļu. Gājēji savukārt varēs no Raiņa bulvāra līdz universālveikala centrālajai ieejai pārvietoties pa esošo Stacijas tuneli, ko iecerēts savienot ar Stockmann. "Pazemes jumtu" varētu nākties rotāt ar vairākām metāla "kastēm" - ventilācijas lūkām, kuras, iespējams, "atdzīvinās" kāds koks un ziedu kaste.
Neslēpj sašutumu
"Kā nopietni cilvēki var pārrunāt ko tādu," sašutumu par projektu neslēpa kolēģijas goda loceklis, Kolumbijas universitātes profesors un pilsētplānotājs Sigurds Grava. Viņaprāt, Rīga ir pie krīzes sliekšņa, kuru pārkāpjot sastrēgumi to pilnīgi paralizēs. Viena no kritiskākajām vietām ir tieši 13.janvāra iela. "Ja tur kāds vēl pa vidu grib ielikt autostāvvietu, man rokas nolaižas. Tajā aplī taču divi divriteņi nevar izbraukt," skeptiski sacīja S.Grava. Paredzēto tuneli viņš nosauca par šaurām "žurkas alām", kurās neviens negribēs ieiet un kuras radīs papildu drošības problēmas pilsētai. Tam piekrita arī arhitekts Andris Kronbergs, norādot, ka projekta autori nav izmantojuši iespēju pazemi izveidot par ļoti patīkamu uzturēšanās vietu ar veikaliņiem, mūziku, gaismām.
Ja viņi ņemtu vērā vasarā plenērā gūtās idejas, piedāvājums būtu savādāks, pārliecināti sacīja Latvijas Arhitektu savienības priekšsēdētājs Sergejs Ņikiforovs, kurš bijis plenēra žūrijā. Viņaprāt, "ja projektā netiek izmantotas konkursa uzvarētāju ieceres, uzskatāms, ka tas nav atbildis nolikumam un pēc visa to vajadzētu rīkot jaunu".
Dod iespēju laboties
Līdz tam Stockmann diez vai nonāks. Galvenais tagad - ieklausīties speciālistu teiktajā, izvērtēt 13.janvāra ielu plašākā kontekstā un iestrādāt projektā plenēra uzvarētāju piedāvātos risinājumus kaut vai stāvvietas iebrauktuvju organizēšanai. Rīgas pilsētas arhitekts Jānis Dripe un Rīgas Tehniskās universitātes profesors Jānis Krastiņš ieteica pārdomāt iespēju visu pazemes autostāvvietai nepieciešamo 13.janvāra ielas posmu veidot kā divlīmeņu krustojumu, no kura var tikt uz Aspazijas bulvāri, bet stāvvietas izbūvēt pazemē paralēli brauktuvei.
Lai šajā vietā tik tiešām kaut kas "jēdzīgs" sanāktu, S.Ņikiforovs vairākkārt aicināja pilsētas atbildīgos dienestus turpmāk rūpīgāk pārdomāt investoriem izvirzītās prasības.