Līdz šim projekta ietvaros par veiktajām darbībām CFLA ir uzņēmumam izmaksājusi 451 304 eiro, un šī summa Rīgas satiksmei ir jāatmaksā. Termiņš atmaksas veikšanai ir 2019. gada 3. augusts.
CFLA ir izvērtējusi Rīgas satiksmes iesniegto informāciju un skaidrojumus, projekta aktualizēto rīcības plānu par projekta ieviešanas riskiem, CFLA rīcībā esošos auditorfirmas SIA Ernst&Young Baltic ziņojumus, kā arī citu pieejamo informāciju par Rīgas satiksmes darbību. Balstoties uz šo analīzi, CFLA pieņēmusi lēmumu vienpusēji izbeigt līgumu.
CFLA direktors Mārtiņš Brencis stāstīja, ka pamatojumā savam lēmumam CFLA norāda uz nepieļaujami augstajiem riskiem, kas faktiski izslēdz iespēju realizēt projektu atbilstoši plānam un projekta izdevumus deklarēt Eiropas Komisijai (EK).
"Pašreiz jau vairs nav iespējams nodrošināt visu projektā paredzēto darbību veikšanu - saskaņojumus, iepirkumus, būvdarbus, tramvaju iegādi utt., lai iekļautos paredzētajā termiņā un sasniegtu plānotos rezultātus. Turklāt uzņēmums joprojām cīnās ar problēmām darbības organizēšanā un projekta pārvaldībā, kā arī joprojām pastāv aizdomas par iespējamu krāpniecību iepirkumos. Atgādinu, ka pret krāpšanu un korupciju fondu projektos ir "nulles tolerance". Rezumējot - viss apstākļu kopums pašreiz skaidri rāda, ka ES fondu rāmjos projekts nevar tikt īstenots," uzsvēra Brencis.
Atbilstoši normatīvo aktu regulējumam CFLA kā sadarbības iestādei ir tiesības vienpusēji izbeigt ES fondu līgumu gadījumā, ja līgums par projekta īstenošanu netiek pildīts, netiek ievēroti projektā noteiktie termiņi vai iestājas citi apstākļi, kas negatīvi ietekmē vai var ietekmēt specifiskā atbalsta mērķa iznākuma un uzraudzības rādītāju sasniegšanu.
CFLA konstatējusi nesamērīgus riskus, kas ir būtiski projekta mērķu sasniegšanā - ieviešanas termiņa ievērošana un paredzēto rādītāju sasniegšana, uzņēmuma finanšu kapacitāte, lai nodrošinātu pietiekamu un nepārtrauktu finansējumu projektā plānoto darbību ieviešanai, uzņēmuma reputācija un droša, efektīva un labas pārvaldības principiem atbilstoša rīcība.
Projekta beigu termiņš bija plānots 2023. gada 31. augustā, līdz kuram uzņēmumam būtu jānodrošina jaunuzbūvētu vai uzlabotu tramvaja līniju kopējais garums 6,6 kilometri, kā arī jāiegādājas 12 jauni zemās grīdas tramvaji.
Kā ziņots, Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (KNAB) sācis kriminālprocesu saistībā ar trim Rīgas satiksmes iepirkumiem, kas saistīti ar transportlīdzekļu iegādi.
Skanstes tramvaja līnijas projekts paredz ne vien pašas līnijas izbūvi, bet arī 12 tramvaju iegādi. Šajā iepirkumā pieteikušies bija divi pretendenti Škoda un SIA Stadler, taču iepirkums nebija noslēdzies, jo vēl notika pretendentu izvērtēšana. Škoda ir viens no kriminālprocesā iesaistītajiem uzņēmumiem.
Līdz ar to, reaģējot uz uzņēmumā notiekošo, CFLA decembra beigās pieņēma lēmumu apturēt ES fondu projektu maksājumus, kas ir tiešā saistībā ar KNAB sāktajiem kriminālprocesiem.
Kopējās Skanstes tramvaja projekta izmaksas tiek lēstas 97,40 miljonu eiro apmērā, neieskaitot PVN. Eiropas Savienības Kohēzijas fonda finansējums būtu 65,66 miljoni eiro, Rīgas satiksmes līdzfinansējums - 27,40 miljoni eiro un citi publiskie līdzekļi snieguma rezerves priekšfinansēšanai - 4,33 miljoni eiro.
Zanei L.
Neslāvs
оpapā