Lai viss noritētu gludi, bija jāvienojas ar čehu un poļu transportlīdzekļu ražotājiem, jāsadārdzina iepirkums, ar Rīgas satiksmi saistītai firmai jāslēdz vienošanās par fiktīviem pakalpojumiem, un nauda jāatmazgā, lai nav izskaitļojams kukuļa gala saņēmējs, ziņo raidījums.
Par gadiem ilgušajām shēmām bija jāzina Rīgas satiksmes vadītājam Leonam Bemhenam, kurš lika savu parakstu uz mākslīgi sadārdzinātajiem iepirkumu līgumiem. KNAB norāda, ka organizētās grupas noziegumi bijuši iespējami vienojoties ar vārdos neminētām domes amatpersonām. Rīgas satiksmes kapitāldaļu turētājs ir Rīgas mērs Nils Ušakovs (Saskaņa), kurš visos iepriekšējos skandālos Bemhenu ir aizstāvējis un paturējis amatā. "Mums zināms, ka KNAB šonedēļ veicis kratīšanu domes augstākās vadības dzīvesvietā, bet ne pie domes priekšsēdētāja, bet vicemēra Andra Amerika," stāstīja Nekā personīga.
Taureņu pirts Božu ūdenskrātuves krastā, kur 2013. gadā KNAB noklausījās uzņēmēja Māra Martinsona un LB prezidenta Ilmāra Rimšēviča sarunas, kļuva par aizmetni jaunai izmeklēšanai par gadiem ilgušām shēmām uzņēmumā Rīgas satiksme.
Atpūtas kompleksā Taureņi ierakstītās ietekmīgu cilvēku sarunas tiesībsargiem atklāja slēgtu, savstarpēji uzticamu personu grupu, kuras uzdevums bijis noorganizēt, lai daļa no Rīgas satiksmes iepirkumu miljoniem nonāktu konkrētu cilvēku kabatās kā kukulis. KNAB atklāja, ka grupa iesaistīta vismaz trīs iepirkumos par jaunu trolejbusu, autobusu, tramvaju iegādi, kuru summa kopā pārsniedz 270 miljonus eiro.
Shēma pamatā darbojās šādi - vispirms ar ārzemju ražotāju bija jāpanāk vienošanās par sadārdzinātu līgumu. Kad nauda iemaksāta un sabiedriskais transports jau ripoja Rīgas ielās, starpību ražotājam bija jāmaksā ar Rīgas satiksmi saistītai privātfirmai, kas transportam sniedz garantijas remontu. Šī firma tālāk naudu skaitīja caur fiktīviem uzņēmumiem par neesošiem pakalpojumiem un galā kukulis tika sadalīts.
Tiesības piegādāt Rīgai jaunus 125 trolejbusus 2013. gadā un 20 zemās grīdas tramvajus 2016.gadā ieguva čehu grupas uzņēmums Škoda. Savukārt 175 autobusus - pirms pieciem gadiem Polijas uzņēmums Solaris. Tā kā iepirkumi ir lieli, transports piegādāts pa daļām un apmaksāts tad, kad tos saņem. Pēdējām piegādēm bija jānoslēdzas nākamgad. Nekā personīga zināms, ka KNAB pie šīs lietas strādāja ilgi, bet vērienīgās aizturēšanas notika, kad Rīgā ieradās Škoda pārstāvis Vladimirs Kozaks. Solaris pārstāvjus aizturēja poļu likumsargi, bet nozieguma vieta ir Rīga.
Nedēļas laikā KNAB aizturēja septiņus cilvēkus: Rīgas satiksmes iepirkumu daļas vadītāju Igoru Volkinšteinu, uzņēmēju Māri Martinsonu, Aleksandru Krjačeku, Edgaru Teterovski, kuru uz tiesu neatveda veselības problēmu dēļ, un Elīnu Kokinu, kurai vienīgajai kā drošības līdzeklis nav piemērots apcietinājums. Pagaidām augstākā no KNAB aizturētajām amatpersonām ir piektdien apcietinātais Rīgas satiksmes ilggadējais vadītājs Bemhens.
Kā noskaidrojis raidījums, Rīgas satiksmes iepirkumu daļas vadītājam Volkinšteinam bija savedēja loma. Viņam bija jānosēdina pie viena galda gan transporlīdzekļu ražotāji, gan personas, kurām bija jāslēpj kukuļa pēdas, lai viss ritētu pēc iepriekš norunāta scenārija.
Autobusu, trolejbusu un tramvaju ražotāju pārstāvju tikšanās ar kukuļa shēmu autoriem Rīgā parasti notika Valdemāra ielā Volkinšteina dēla vīna bārā. Šeit varēja netraucēti runāt un patīkamā gaisotnē apspriest jaunas shēmas kārtējā iepirkumā. Volkinšteins Rīgas satiksmē strādā kopš pirmsākumiem, kad šo pašvaldības uzņēmumu izveidoja, apvienojot pilsētas transporta uzņēmumus. 2005. gadā viņš nonāca valdē, kad uzņēmuma vadītājs bija Bemhens. 2009. gadā uzvirmoja skandāls. Jauno Škoda tramvaju iepirkums izrādījās dārgāks nekā plānots, turklāt Volkinšteins bija sajaucis eiro ar latiem un bankai pieprasījis pārāk maz naudas. Amatu valdē viņš zaudēja, tomēr turpināja darbu kā attīstības direktors.
Viņi gada alga pārsniedz 60 tūkstošus eiro. Viņam pieder divi dzīvokļi un divas ēkas Rīgā, kā arī zeme Engures novadā, kur ģimenes māja gan oficiāli uzdāvināta dēlam. Rīgas satiksmes līdzšinējam vadītājam Bemhenam atalgojums bija nedaudz mazāks kā Volkinšteinam. Oficiāli ievērojamu uzkrājumu nav, nepieder ne automašīnas, ne nekustamie īpašumi. Arī ģimenes mītne Piņķos reģistrēta uz sievas uzņēmējas vārda.
Vismazāk no aizturētajiem zināms par Edgaru Teterovski un Elīnu Kokinu. Abi ir dzīvesbiedri, abiem bijuši kopīgi uzņēmumi. Viena no šīm firmām TT Service ar tramvaju konkursa uzvarētājiem - čehu Škodu un vietējo Alkom-Serviss pērn dibināja Tram Servis Riga, ko nepilnu gadu vēlāk likvidēja. Firma bija reģistrēta Kokinas dzīvesvietā Daibes ielā. Valdē bija arī čehs Kozaks. Šī gada sākumā Kokina un Alkom-Serviss dibināja atkal jaunu uzņēmumu.
Māja Daibes ielā savulaik piederēja Elīnas Kokinas tēvam uzņēmējam Uldim Kokinam, kuram bija plaši biznesa sakari un liela ietekme partijā Latvijas ceļš. Tagad māja Daibes ielā ir ieķīlāta par labu Mārim Martinsonam. Tiesībsargu uzmanības lokā vairākkārt nonākušo Martinsonu min kā galveno iespējamo organizatoru jaunajā Rīgas satiksmes korupcijas lietā.
Martinsonu un Rīgas vicemēru Andri Ameriku vieno darījumu saites. 2010. gadā viņš Martinsona Belizas firmai Prosperity Financing Limited aizdeva pusmiljonu eiro, bet nākamajā gadā aizdevumu saņēma ar 20% uzviju. Nekā personīga rīcībā esošs 2010. gadā slēgts dalībnieku līgums liecina, ka tas pats Martinsona ofšoruzņēmums bija viens no kreditētāja 4Finance īpašniekiem. Sākot ar 2014. gadu, Ameriks un viņa dēls deklarācijās norādījuši, ka iegādājušies 4finance un cita ātro kredītu devēja Mogo obligācijas. Abiem ofšoros slēptajiem ātro kredītu uzņēmumiem ir daudz līdzību. Kopš 2014. gada Ameriks un viņa dēls kopā procentos no šiem uzņēmumiem saņēmuši vairāk nekā 600 tūkstošus eiro.
Aleksandrs Krjačeks, caur kura kontrolēto firmu visdrīzāk izgāja amatpersonām domātā kukuļa nauda, ir Amerika partijas Gods kalpot Rīgai dibinātājs un partijai sešos gados noziedojis vairāk nekā 70 tūkstošus. Krjačeks atbalstījis arī mēra Ušakova Saskaņu ar krietni pieticīgākām summām. Ameriks no Krjačeka norobežojas un apgalvo, ka viņu jaunnedēļ slēgs laukā no partijas. Pavisam mazrunīgs Ameriks ir par KNAB veikto kratīšanu pie viņa paša mājās otrdienas vakarā.
RS kapitāldaļu turētājs un saimnieks ir Ušakovs. Iepriekš naudas izzagšanas gadījumos, tādos kā nanoūdens lietā, Ušakovs Bemhenu aizstāvēja un viņš amatu saglabāja. Arī 2010. gadā, kad amerikāņu izmeklētāji atklāja Daimler lietu jeb ilgstošu un sistēmisku korupciju Mercedes autobusu iepirkumā Rīgā, kad Bemhens bija pašvaldības autobusu parka vadītājs.
RS korupcijas lietā apcietinātajiem ārvalstu kompāniju pārstāvjiem par kukuļdošanu draud 10 gadu ilgs cietumsods, ko mīkstinātu atzīšanās, kam kukulis bija domāts. KNAB vadītājs šonedēļ aicināja koruptīvās attiecības iesaistītos ieskatīties sevī un sākt domāt par valsts nākotni.
opapā
oskars
Lorita Mikelsone