Kā aģentūrai LETA atzina Rīgas mikroautobusu satiksmes Plānošanas daļas vadītājs Andrians Boldans, uzņēmuma rīcībā patlaban ir 60 no kopumā plānotajiem 180 jaunajiem Mercedes Benz mikroautobusiem, vēl 20 gaidāmi tuvākās nedēļas laikā. Transportlīdzekļu piegāde esot aizkavējusies, jo ražotājam radušās grūtības ar sertifikāciju, mainot dzinēja standartu no eiro-5 uz eiro-6.
Boldans noliedz, ka uzņēmumam būtu grūtības norēķināties par mikroautobusiem. Viņš atzīst, ka avansa maksājumi Mercedes Benz izplatītājam, SIA Domenikss, netiek veikti atbilstoši sākotnēji noteiktajam grafikam, taču uzņēmums šādi esot rīkojies tāpēc, ka arī piegādātājs mikroautobusus nepiegādā atbilstoši līgumā paredzētajam grafikam.
Tikmēr, lai nodrošinātu pakalpojumu, Rīgas mikroautobusu satiksme no SIA Domenikss iznomājusi aptuveni 70 lietotus mikroautobusus, taču pasažieriem jāņem vērā, ka starp desmitiem tā saukto neregulāro pārvadātāju šos auto ir grūti atpazīt, jo tiem nav atbilstoša, legālajiem mikroautobusiem raksturīga krāsojuma. No neregulārajiem pārvadātājiem nomātie transportlīdzekļi atšķiras vienīgi ar to, ka tiem nav Eko buss, Buss vai tamlīdzīgu firmu uzraksti uz sāniem un salonā ir iespēja norēķināties ar e-taloniem.
Patlaban legālie mikroautobusi kursējot visos maršrutos, taču aptuveni 5% reisu paliek neizpildīti, par ko Rīgas domes Satiksmes departaments šovasar trīs mēnešu laikā piemērojis Rīgas mikroautobusu satiksmei vairāk nekā 1000 latu sodu.
Rīgas mikroautobusu satiksmei ir grūtības nodrošināt arī esošo mikroautobusu kursēšanu atbilstoši grafikam. Boldans stāstīja, ka esot grūtības atrast apzinīgus šoferus, jo dažkārt darbinieki no rītiem ierodas darba vietā alkohola reibumā un tos nākas atlaist no darba. Viņu vietā nekavējoties jāmeklē kāds, kas kolēģi pēc iespējas ātrāk varētu aizvietot, taču tikmēr mašīnas atrodas dīkstāvē un reisi netiek izpildīti.
Tāpat maršruta izpildi apgrūtina neregulārie mikroautobusi, kas izbrauc īsi pirms legālajiem pārvadātājiem un savāc lielāko daļu pasažieru. Lai mikroautobusam nebūtu jābrauc tukšā, reiss tiek aizkavēts, lai būtu iespējams uzņemt kaut vienu pasažieri. Boldans skaidro, ka daļa reisu kavējas objektīvu iemeslu, piemēram, sastrēgumu, dēļ.
Boldans nenosauc vidēji vienā mikroautobusā pārvadāto pasažieru skaitu, norādot, ka dažādos maršrutos šie rādītāji ir ļoti atšķirīgi. Tā sauktajos sociālajos maršrutos, piemēram, uz Gaiļezeru vai Linezeru, pārsvarā iekāpj gadījuma pasažieri, tāpēc mikroautobusi reti kad ir pilni. Maršrutos uz mikrorajoniem pasažieru plūsma ir stabila, taču, jo lielāks pasažieru pieprasījums, jo vairāk arī neregulāro pārvadātāju. Pieprasītākajos un rentablākajos maršrutos, piemēram, uz Ziepniekkalnu, Eko busu dažkārt esot pat vairāk nekā Rīgas mikroautobusu satiksmes transportlīdzekļu.
Noprotams, ka Rīgas mikroautobusu satiksme vēlētos uzņemt arī pasažierus, kuriem biļeti pilnībā vai daļēji finansē Rīgas dome, piešķirot atlaides. "Ja mums būtu atvieglojumi kā Rīgas satiksmei, šāda tipa maršrutos mums būtu piepildījums visu dienu, jo būtu pensionārs, kurš labprāt iekāptu mazā busiņā, kur ir maz vietas, neviens netraucē. Viņš smuki apsēžas un aizbrauc kā kungs," atzina Boldans.
Rīgas mikroautobusu satiksme gan apgalvo, ka tomēr gatavojas izpildīt līgumu pilnā apmērā, taču termiņš esot atkarīgs no ražotāja un piegādātāja Domenikss.
Tikmēr pašvaldības SIA Rīgas satiksme, kas noslēgusi līgumu ar Rīgas mikroautobusu satiksmi, nesteidzas uzņēmumu sodīt, norādot, ka uzņēmums nespēj nodrošināt brīvu maršruta taksometru tīklu, kā tika paredzēts iepirkuma līgumā.
Lai šo jomu sakārtotu, Rīgas satiksme un Rīgas mikroautobusu satiksme cer uz likuma grozījumiem un kontrolējošo dienestu aktīvāku rīcību. Boldans atzīst Satiksmes departamenta centienus pastiprināti kontrolēt un sodīt tā sauktos neregulāros pārvadātājus, taču no Ceļu policijas vēlētos sagaidīt aktīvākus pūliņus. "Sabiedriskā transporta joslā var atrasties - kas? Tikai sabiedriskais transports vai taksometrs. Kas notiek Rīgā? Pilns ar Eko busiem. Kur ir mūsu acīgā Ceļu policija?" vaicā Boldans.
Rīgas satiksme, Rīgas mikroautobusu satiksme un arī Rīgas dome vērsusies virknē atbildīgo institūcijas, arī pie prezidenta, ar jautājumiem, kad tiks sakārtota likumdošana regulāro un neregulāro pasažieru pārvadājumu jomā, tostarp iesniegti arī konkrēti priekšlikumi, kā šo problēmu risināt, tomēr pagaidām nav zināms, kad likumi varētu tikt laboti.
"Dīvaini ir tas, ka ministrija un dienests, kurš bieži satraucas par nodokļiem, īpaši nesatraucas, ka pastāv šādi te neregulārie pārvadājumi. Nevienu tas nesatrauc. Nedaudz ir skumji, ka skrienam, bļaujam par nodokļiem, tai pat laikā ar otru roku ļaujam mierīgi pelēkajai zonai attīstīties. Ar lozungiem ejam uz balto ekonomiku: "Maksājiet nodokļus, citādi pensijas apgriezīsim!" Taču tajā brīdī, kad ar otru rociņu, kurā ir pātadziņa, būtu jāuzšauj tam, kuram tās rociņas uz pelēko velkas, varētu vismaz neiedot viņam to makšķeri, lai makšķerē ārā treknākās zivtiņas. Tas zināmā mērā ir skumjš fakts," secinājis Boldans.
Kā aģentūra LETA uzzināja Rīgas domes Satiksmes departamentā, tā sauktajiem neregulārajiem pārvadātājiem pašvaldības kontroles dienests noformējis 20 administratīvās lietas, par kurām kopumā piemērota soda nauda aptuveni 10 000 latu apjomā. Pārsvarā neregulārie pārvadātāji tiek sodīti par neatļautu biļešu tirdzniecību, šoferi brauc noguruši un neievēro obligāto atpūtas režīmu.
Atbilstoši iepirkuma līgumam, kas noslēgts ar Rīgas satiksmi, Rīgas mikroautobusu satiksmei līdz šā gada 4.septemrim bija pilnībā jāpārņem visi mikroautobusu maršruti.