Pircēja apzināta izvēle
"FSC simbols uz dažādiem izstrādājumiem – sākot no sulas pakas pārtikas veikalā līdz dārza mēbelēm un papīram birojā – ir veids, kā pircējiem palīdzēt orientēties un sniegt pārliecību, ka ar savu pirkumu un šķietami mazo ikdienas izvēli viņi atbalsta atbildīgu mežu apsaimniekošanu," uzsver FSC pārstāvis Latvijā Imants Krūze. Izpētot Baltijas iedzīvotāju pārtikas izvēles un dzīvesstila paradumus šī gada pavasarī, pētījumu aģentūra Latvijas fakti secināja, ka šobrīd katrs piektais Latvijas iedzīvotājs jau atpazīst FSC simbolu, kas ir atbildīgas mežsaimniecības zīme. Turklāt šis īpatsvars ik gadu pieaug, apliecinot, ka sabiedrībai aizvien būtiskāk ir izvēlēties videi draudzīgu produktu.
Kā norāda Pasaules Dabas fonda direktors Jānis Rozītis, FSC daudzviet pasaulē ir kļuvis par platformu, kas veicina sabiedrības izpratni par atbildīgu meža apsaimniekošanu un iesaista cilvēkus meža apsaimniekošanas jautājumu apspriešanā: "FSC ir instruments, kas nodrošina tiešu saikni starp mežsaimniecību un patērētāju. Iespēja sabiedrībai līdzdarboties un ietekmēt šo nozari. Līdz šim FSC ietekmē Latvijā panākti būtiski uzlabojumi, piemēram, darba drošības jautājumos un mežu apsaimniekošanā."
Biznesā FSC kā priekšrocība
"Tā ir nepieciešamība, lai iegūtu priekšrocības," komentējot FSC sertifikāta nozīmi, sacīja dārza mēbeļu ražotāja SIA Ekju valdes loceklis Jānis Splīte. Uzņēmējs uzsver, ka daudzos eksporta tirgos pieprasījums pēc FSC sertificētiem produktiem ir audzis, tāpēc sertifikācija palīdz biznesa attīstīšanā un veido uzņēmēju izpratni par to, kā pareizi veidot ilgtspējīgu un atbildīgu biznesu. FSC sertifikāts šobrīd kļuvis par sekmīga biznesa attīstības nosacījumu tiem uzņēmumiem, kuru ražošanā izmanto mežsaimniecības produktus. Kopš 2012. gada, kad Latvijā bija izsniegti 174 FSC piegādes ķēdes sertifikāti, to skaits ik gadu ir audzis par aptuveni 10% līdz 15%.
"Pēdējo divu gadu laikā uzņēmēju interese un izpratne par FSC sertifikāta nozīmi ir augusi īpaši aktīvi. Šobrīd izsniegto piegādes sertifikātu skaits sasniedz jau 300," stāsta FSC pārstāvis Imants Krūze. Minētie uzņēmumi ir galvenokārt poligrāfijas, dārza un iekštelpu mēbeļu ražošanas un kokapstrādes uzņēmumi u. c., kuri ražošanā izmanto FSC sertificētu koksni. Latvijā patlaban ir sertificēti aptuveni 1,3 miljoni hektāru meža. Lai arī Latvija sertificēto mežu apjoma ziņā ir līdzvērtīga tādām valstīm kā Somija, Vācija un Lielbritānija, liels potenciāls ir arī privāto mežu sertifikācijai.
Pirmais uzņēmums pasaulē, kas sāka piedāvāt FSC sertificētu dzērienu iepakojumu, bija Tetra Pak. Astoņu gadu laikā, kopš Tetra Pak izmanto FSC sertificētu koksni kartona iepakojuma ražošanā, pieprasījums pēc videi draudzīga iepakojuma ik gadu pieaug. Pērn visā pasaulē tika pārdoti jau 54 miljoni Tetra Pak dzērienu kartona iepakojumi ar FSC zīmi. Latvijā pērn tie bija 74% no visiem Tetra Pak saražotajiem dzērienu kartona iepakojumiem, kas ir par trešdaļu vairāk nekā 2014. gadā. Salīdzinājumam – Lietuvā šis īpatsvars ir 47%, Igaunijā 40%, savukārt Zviedrijā – 65%.
Nepalikt parādā dabai
Pirmā tipogrāfija Latvijā, kas kļuva par FSC piegādes ķēdes sertifikāta īpašnieci, 2007. gadā bija Jelgavas tipogrāfija. Tā saviem klientiem ieguva iespēju ļaut izvēlēties savām grāmatām un citiem iespieddarbiem papīru, kas iegūts no ilgtspējīgi apsaimniekotiem mežiem, kā arī marķēt iespieddarbus ar FSC simbolu.
"Jau daudzus gadus esam ieviesuši FSC sertifikātu. Darījām to pārliecības vadīti, nevis pēc klientu pieprasījuma. No mirkļa, kad ar šo sistēmu iepazināmies, tā šķiet vērtīga dabai un gana viegla ieviešanā," stāsta Jelgavas tipogrāfijas pārstāvis Juris Sīlis un piebilst, ka vēl aizvien iespēja šādi sertificēt grāmatu produkciju tiek izmantota gana reti, lai arī ražošanā tiek izmantots daudz papīra ar FSC sertifikātu. Ražotājs uzskata, ka grāmatu ražošanā FSC simbolu var ieraudzīt samērā reti vairāku iemeslu dēļ. Daļa no sertificētā papīra ir nedaudz dārgāka. Tāpat tas ir arī papildu menedžments, kurā puses ir gana slinkas iesaistīties, jo tas nozīmē papildu darbības. Savukārt gala patērētājs jeb cilvēks, kurš pērk grāmatu, to izvēlēsies, saistot ar grāmatas saturu un noformējumu, ne tik daudz ar redzamo sertifikātu.
Savu filosofiju Jelgavas tipogrāfija atklāj šai aicinājumā: "Daba no mums neprasa daudz. Atklāti sakot, tā neprasa gandrīz neko. Tikai nākamreiz, kad klāsiet grīdu, pirksiet mēbeles vai drukāsiet bukletu vai grāmatu, ņemiet materiālus ar FSC zīmi. Tas nav dārgāk. Un daba nepaliks parādā."