Laika ziņas
Šodien
Skaidrs
Rīgā -4 °C
Skaidrs
Svētdiena, 24. novembris
Velta, Velda

Dienas starts: Vairs nesveicinās, jo konkurents

Brīvs tirgus nav iedomājams bez konkurences. Vēl grūtāk, ja tirgus ir mazs, limitēts un ar samērā zemu pirktspēju. Šoreiz skaidrosim, kā Dienas starta dalībniekiem sokas Latvijas tirgus mazajā, omulīgajā «pīļu dīķī».

Iemesls sākt biznesu

«Pateikt, ka konkurentu vispār nav, būtu stulbākais, ko varētu izdarīt, – Latvijā ir daudz šaļļu un gultasveļas ražotāju, un mēs visi atrodamies vienā tirgū,» stāsta uzņēmuma Ambline pārstāvis Edgars Dzalbe.

Viņš gan atzīst, ka audumus ar iestrādātu dzintara pavedienu netirgo neviens: «Esmu dzirdējis, ka Ķīnā ražo audumus, pie kuru virsmas dzintars tiek pielīmēts, tomēr šeit neko tādu neesmu redzējis – ja arī ir, tad varbūt kāds pasūtījis pa tiešo. Problēma ir tā, ka no šādi apstrādāta auduma dzintars ātri nomazgājas nost.»

Uzņēmējs stāsta, ka koncentrējas uz ekskluzīvās produkcijas tirgu: «Latvijā ir daudz mājas tekstila ražotāju, un te konkurence spēcīga. Ir gan lieli uzņēmumi, gan arī vesels pulks individuālo komersantu. Tomēr dzintara pavediena nav nevienam, un, ja veikalā pircējs tur rokās mūsu šalli un konkurenta izstrādājumu, uzzinot, ka mums ir dzintara pavediens, konkurenta ražojumu noliek malā. Mans uzdevums ir ziņu par dzintara pavedienu nogādāt līdz klienta smadzenēm pēc iespējas ātrāk un precīzāk.»

Edgars atzīst, ka viņa mamma Inita Dzalbe, kas ir uzņēmuma īpašniece, esot ilgi domājusi, kā lai pārsteidz klientu. «Tad nāca dzintara pavediens – tas ir viens no galvenajiem iemesliem, kādēļ tika nolemts sākt šo biznesu,» teic Edgars Dzalbe.

Pieprasījums lielāks

«Esmu apzinājusi privātās pirmsskolas izglītības iestādes Teikā un tās tuvumā, bet pārsvarā par konkurentiem uzskatu tikai pašvaldības bērnudārzus. Šie bērnudārzi ir pilni jebkurā gadījumā, pastāv rindu sistēma. Savukārt privātos bērnudārzus vecāki parasti meklē tuvāk mājām vai darbvietai. Rindas ir arī privātajos bērnudārzos, līdz ar to konkurence arī šai gadījumā ir stipri ierobežota,» stāsta Elīna Pļaveniece, bērnudārza Dūdiņdārzs dibinātāja.

«Nesaku, ka konkurences nav, bet vienkārši jāveido sadarbība ar vecākiem, lai izprastu, ko viņi vēlas un ko varam piedāvāt viņu bērniem,» skaidro uzņēmēja un atzīst, ka galvenais ir tas, kā bērns jūtas jaunajā vidē. «Protams, es esmu jauna uzņēmēja, arī uzņēmums ir jauns un reālās darbības pieredzes nav. Līdz ar to viss atkarīgs no personāla, no tā, kādu personālu būšu izvēlējusies sākuma periodā, kad būs iepazīšanās nedēļa. Tajā vecāki varēs iepazīties ar vidi, dienas gaitu, mācību metodēm. To visu vēlāk kopā ar vecākiem izvērtēsim un apsvērsim plusus un mīnusus.»

Idejas un vīzijas spēks

Indulis Uškāns teic, ka viņa galdniecībai «konkurence maza, šī niša ir jauna un iespēju te ir daudz».

Savukārt bērnu apģērbu izstrādājas Zanes Ruģēnas-Bojāres uzņēmuma Linden&Oak konkurenti ir arī lielie, starptautiska mēroga ražotāji, kas piedāvā bērnu apģērbu par samērā zemu cenu. «Šīs firmas piedāvā arī apģērbu, kas ražots no organiskās kokvilnas,» stāsta uzņēmēja. «Savukārt no vietējiem ražotājiem par konkurentiem uzskatāmi tādi zīmoli, kuru piedāvājumā ir ērts, no kokvilnas ražots apģērbs ar mākslinieciska stila dizainu. Taču neviens no šiem ražotājiem nepiedāvā apģērbu ar spēles elementu, kā mūsu krāsojamās drēbes. Netiek arī ražoti bērnu apģērbi, kuru dizainā tiktu izmantoti elementi no bērnu grāmatām. Tādēļ uzskatām, ka mūsu produktam tiešu konkurentu nav, jo tiek aizņemta neesoša niša.»

Viņa atklāj, ka ikvienas biznesa idejas pamatā ir vīzija un ideja: «Mūsu doma tomēr ir padarīt pasauli mazliet labāku, tā – arī ražotājam. Tādēļ smejamies, ka pēc būtības katrs organiskās kokvilnas apģērbu ražotājs nav konkurents, bet draugs, jo tiek veicināta videi un cilvēkam draudzīga ražošana. Nekad neatsakām, ja kāds vaicā, kur un par kādām cenām iegādājāmies organisko kokvilnu, ar prieku reklamējam citus ražotājus, par kuriem zinām.»

Uz ielas vairs nesveicina

Rīgas DJ skolas līdzīpašniece Kristiāna Kalniņa paspējusi izbaudīt īstu konkurences cīniņu jau pirmajās dīdžeju skolas pastāvēšanas dienās. «Mūsu vistiešākie konkurenti ir Ritma institūts, viņi šajā jomā darbojas jau 10 gadu. Viņi gan iet vairāk uz privātās mūzikas skolas līmeni – tur ir vokāla klases un līdzīgas nodarbības –, savukārt mēs vairāk specializējamies tieši dīdžeju mācībās,» stāsta Kristiāna.

Pirmais cīniņš noticis internetā: «Kad palaidām Google atslēgvārdu kampaņu, viņi savā mājaslapas kodā nomainīja nosaukumu uz Rīgas DJ skola Ritma institūts. Skrējām pie Ģirta Ozoliņa no Idea aģentūras, viņš mums ieteica projekta vadītāju, un kopā sakārtojām lietas tā, lai mūsu nopirktais tā dēvētais interneta trafiks tomēr atkal nāktu pie mums, stāsta K. Kalniņa, atzīstot, ka nu nesenie paziņas no Ritma institūta uz ielas viņu vairs nesveicinot.

Labie darbi atgriežas

«Mēs cenšamies pat sadarboties ar citām autonomām, apmainīties ar informāciju. Mums bija gadījums, kad vienu automašīnu Francijā arestēja, – klients bija izdomājis, ka vajadzētu pavizināt pāris paku ar kokaīnu. Izrādījās, ka šis cilvēks ir kādas citas autonomas melnajā sarakstā – bija viņiem nozadzis BMW. Līdz ar to informācijas apmaiņa ir svarīgāka par rīvēšanos,» atklāj Minivenunoma.lv līdzīpašnieks Uldis Ozoliņš un arī stāsta, ka nevajag būt alkatīgam. «Ja klientam vajag automašīnu, bet manējās ir prom, labprāt iesaku citu mazo autonomu. Labie darbi ātri atgriežas.»

Eksperta komentārs: Konkurenti jāpārspēj

Jānis Bērziņš, uzņēmuma Stenders īpašnieks, Dienas starta žūrijas loceklis

Protams, tajā brīdī, kad Stendera Ziepju fabrikai parādījās pirmie tiešie konkurenti, kuri tirgū centās piedāvāt tieši to pašu produkciju, ko jau piedāvājām mēs, es diezgan «sacepos». Pirmajā brīdī tas pat pamatīgi sacēla asinsspiedienu. Prātoju: «Kādēļ konkurenti tā dara, kādēļ nevar izdomāt kaut ko savu?» Tomēr tikpat ātri es arī nomierinājos. Ar tagadējo pieredzi varu teikt, nevajag par konkurentiem cepties, lai arī kādi viņi būtu un ko darītu. Konkurence ir pilnīgi normāla parādība un tikai veicina progresu. Jāmēģina radīt jaunus un labākus produktus, un tādējādi konkurenti, sevišķi tādi, kas tikai kopē, vairs netiks līdzi.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Ko šonedēļ dara jaunie uzņēmēji

Edgars Dzalbe, tekstila uzņēmums Ambline

«Uz pozitīvas nots ir noslēgts biznesa eskalators t/c Alfa, interese bija ļoti liela. Dzintara diega «demo dzīpariņš» no daudzajiem interesentu pieskārieniem ir mainījis krāsu,» stāsta uzņēmējs. Viņam prātā ir jauna ražošanas iekārta – trīsmetrīgas stelles: «Esmu jau uzrasējis, tagad tikai jāatrod sadarbības partneris, kas izgatavos.»

Elīna Pļaveniece, bērnudārzs Dūdiņdārzs

«Šī nedēļa bijusi visai raiba, jo nedabūju saskaņojumu par āra teritoriju. Projekts saskaņošanai būvvaldē būs jāiesniedz no jauna, jo nācās meklēt blakus esošu zaļo zonu, kur varētu izveidot bērniem atbilstošu rotaļu laukumu. Pateicoties lieliskajiem paziņām un draugiem, esmu atradusi vietu, kur rotaļu laukumu izveidot,» stāsta Elīna Pļaveniece.

Zane Ruģēna-Bojāre, bērnu apģērbi Linden&Oak

«Šonedēļ pirmie Izkrāso pats krekli laisti lietošanā pašu bērniem, pamata auditorija novērtē produktu un pievieno savu radošo artavu,» atklāj Zane Ruģēna-Bojāre. Rezultāts esot vecākiem negaidīts – viens no krekliņiem tika apzīmēts ar Lego movie filmas tēliem. «Toties bērniem radošais prieks neizmērojams, un krekli ieguvuši «nenovelkamā» krekla statusu,» teic Zane.

Indulis Uškāns, galdniecība Imelh

Uzņēmējs atzīst, ka ir paņēmis nelielu atvaļinājumu.

Kristiāna Kalniņa, Rīgas DJ skola

«Šonedēļ beidzās mūsu rīkotais mixtape konkurss,» stāsta Kristiāna Kalniņa. Iesūtīti 28 mix, 10 labāko tika nodoti interneta balsošanai. Balvā – AIAIAI TMA1 profesionālās DJ austiņas.

Uldis Ozoliņš, autonoma Minivenunoma.lv

«Beidzot – ar lieliem piedzīvojumiem – izrediģēta mājaslapa,» jaunumos dalās Uldis Ozoliņš. Savest kārtībā mājaslapu izdevies ar otro piegājienu, jo «pirmais «interneta meistars» nodarījis posta vairāk nekā labuma, bet tā daždien gadās», stāsta uzņēmējs.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!


Aktuāli


Jaunumi

Vairāk Jaunumi