Informācija par Nord Auto Līzings
Arvien biežāk mēs dzirdam par auto līzinga popularitāti, un tikpat bieži es saskaros ar negatīviem cilvēku viedokļiem attiecībā uz līzinga programmām. Visspilgtākais piemērs neapmierinātībai mašīnas iegādei līzingā bija kāda mana, nejauši uz ielas satiktā, paziņas emocionāli iekrāsotā “utopija”. Vēlāk viņš visu situāciju izklāstīja internetā atsauksmju lapā. Tā kā tikšanās laikā es negribēju ar viņu ielaisties nekādās diskusijās un kaut ko pierādīt, nolēmu rīkoties godprātīgi – paskaidroju viņam kādēļ notiek šādas situācijas, kas tiek vērtētas kā “krāpšana”. Ceru, ka mans skaidrojums sasniegs lasītāju, kas vēl tikai plāno ņemt mašīnu līzingā, un palīdzēs viņam neievest sevi maldinājumā ar neobjektīvu kritiku.
Sava paziņas sūdzību par Nord Auto Līzings https://nordlizings.lv es jau atradu un paspēju izlasīt sūdzības.lv, tāpēc tagad varu nesteidzīgi paskaidrot katras kompānijas darbību no ekonomiskā viedokļa.
Gada likme vai sadārdzināšanās?
Sūdzības būtība par Nord Auto Līzings ir sekojoša: kompānija apsolīja piešķirt līzingu ar 12-15%, vēlāk apstiprināja 14% gada procentu likmi, bet kad klients izrēķināja, cik viņš gada laikā pārmaksās, rādītājs uzauga līdz 21%. Lūk, šāda problēma izraisīja milzīgu sašutumu paziņai, ko viņš nodēvēja par “krāpšanu”. Kāpēc tā notika?
Solītā gada procentu likme 12-15% robežās tika ievērota, jo aizņēmējs saņēma 14% gada likmi. Turklāt kreditors bija vairāk nekā lojāls – viņš aprēķināja komisijas maksu tikai parāda atlikumam, nevis sākotnējai līzinga summai. Bet paša autora aprēķini, maigi sakot, “pārsteidza”… Veicot dažas vienkāršas aritmētiskas darbības, viņš šajos 14% redzēja jau 21%. Saprotams, viņš vienkārši aprēķināja, cik viņam gadā izmaksās līzings ar 14% gada likmi. Bet viņš pat nepainteresējās, no kurienes radušies šie 7%, visdrīzāk, kompānija varētu viņam detalizētāk atbildēt uz šo jautājumu manā vietā.
Es paskaidrošu vienkārši un saprotami: maksa par auto līzingu nevar sastāvēt tikai no procentu likmes. Pareizāk būtu nosaukt šo 21% par “sadārdzinājumu”, jo tas atspoguļo jau pilnu izdevumu apmēru, kas būs jāapmaksā katru mēnesi. Ar ko gada likme atšķiras no sadārdzinājuma? Gada likme ir piemērojama tikai attiecībā uz kredītu skaidrā naudā, bet automašīnas iegāde līzingā – tā nav vienkārši kredīta izsniegšana, bet vēl vesela procedūru virkne, ko veic līzinga kompānija pirms mašīnas atdošanas ekspluatācijā savam klientam. Dažas no tām, piemēram, - apdrošināšana, ir jāveic katru gadu, un arī šīs izmaksas ir jāiekļauj līzinga budžetā.
Turklāt līzinga devējam ir jāizpērk mašīna, jāapmaksā visi pirkšanas – pārdošanas izdevumi, jāuzliek uzskaitē – arī tās ir izmaksas, kas gulstas tikai uz aizņēmēja pleciem. Bez tam daudzi līzinga devēji veic iegādātās automašīnas tehnisko apkopi ne tikai iegādes laikā, bet arī visa līzinga līguma darbības termiņa laikā. Mūsu situācijā aizņēmējs neveica pirmo iemaksu, kas arī varēja ietekmēt līzinga ikmēneša maksājumu.
Citiem vārdiem sakot, 14% gadā – tā ir līzinga pamatlikme un tā nav mainījusies, bet ar to līzinga izmaksas nebeidzas. Protams, pirkuma normēšanas izdevumi sasniedza palielu summu, tāpēc ērtības labad kreditors vienkārši sadalīja šo iztērētās naudas summu pa līzinga mēnešiem, lai pārāk nenoslogotu klientu.
Kā novērtēt auto līzinga izdevīgumu
Pirmkārt, ir jāaizmirst par 14% salīdzināšanu ar 21%. Runājot “ekonomiskā” valodā, 14% - tā ir gada likme, bet 21% - tā ir automašīnas sadārdzināšanās likme, un šos divus lielumus nedrīkst jaukt. Sadārdzināšanās likmē ietilpst visi pārējie izdevumi +14%. Bet auto līzinga programmas ir jāsalīdzina tieši pēc gada likmes, jo katra kompānija dažādi nosaka pakalpojumu klāstu saviem klientiem.
Lai precīzi saprastu, kas ietilpst papildpakalpojumu klāstā, vēl pirms līguma parakstīšanas klientam ir jāiepazīstas ar apkalpošanas struktūru, jo ir tādas līzinga programmas, kas ietver sevī pat tehnisko apkalpošanu. Saprotams, ka vienkārši braukt un nedomāt vairs ne par ko citu – tas nemaksās tikai 14% gadā. Tāpat šāds detalizēts apraksts palīdzēs klientam atstāt “vajadzīgos” pakalpojumus un izsvītrot to, ko viņš varēs izdarīt patstāvīgi.
Lai uzskatāmi salīdzinātu vienu piedāvājumu ar citu, apskatieties ikmēneša maksājumu atmaksas grafikā, turklāt nosacītajiem datiem ir jābūt vienādiem (viens un tas pats avansa apmērs, atmaksas termiņš, līzinga summa un servisā ietverto pakalpojumu skaits).
Tāpat ļoti svarīgi ir noteikt atmaksas periodu. Ja automašīnas vērtības atgriešanas termiņš būs neliels, pārmaksa būs minimāla, toties ikmēneša maksājumi lielāki. Ja gribat atmaksāt auto līzingu nesteidzoties un budžetam tikpat kā nejūtamā apmērā, Jums būs piemērots ilgāks atmaksas periods, bet pārmaksa ar šādu grafiku būs daudz augstāka (savukārt procentu likme zemāka)!
Nesalīdziniet parasto kredītu ar auto līzingu. Vienīgais, kas šajos 2 produktos ir līdzīgs – tā ir gada likme. Attiecībā uz visu pārējo, auto līzings ir daudz sarežģītāks. Turklāt tam var būt 2 kategorijas: operatīvais (ilgstoša noma) un finanšu (pilnīga automašīnas izpirkšana). Pēdējais, protams, izmaksās dārgāk, bet rezultātā jūs iegūsiet savu auto.
Pamatotie līzinga devēja riski
Līzinga kompānija ne tikai pērk automašīnu https://nordlizings.lv/auto-pardosana/ savam klientam, bet arī kļūst par pilnvērtīgu tās ieguvēju, toties mašīnu ekspluatē aizņēmējs. Tāpēc vispirms kreditors pieprasa apmaksāt visus apdrošināšanas izdevumus, lai pēc iespējas vairāk pasargātu sevi no šādiem zaudējumiem:
- Mašīnas sabojāšana vai aizdzīšana.
- Administratīvā atbildība.
- Kaitējuma nodarīšana trešajām personām automašīnas izmantošanas laikā.
Šie augstākminētie riski ir tieši saistīti ar pašas mašīnas ekspluatāciju, bet kreditoram pastāv arī iespējamība, ka klients netiks galā ar uzņemto saistību atmaksu, tāpēc daudzas līzinga kompānijas piedāvā saviem klientiem apdrošināt sevi šādiem gadījumiem:
- Štatu samazināšana, atbrīvošana no darba.
- Darbspējas zaudēšana.
- Īslaicīga darbspējas zaudēšana.
Reti kurš no klientiem aizdomājas, ka kopā ar šādiem acīmredzamiem riskiem kreditoriem ir arī citi apstākļi, kas nepārtraukti liek vairākkārt apsvērt katru kompānijas lēmumu.
- Mārketinga risks. Tas attiecas uz mašīnām, kuras skāris operatīvā auto līzinga “liktenis”. Tas ir- ar mašīnu ir pabraukājušies un tā ir atgriezta atpakaļ kreditoram. Gribētāju pēc šī auto nav, un tagad tā vienkārši stāv, kļūst nederīga un paliek lētaka acu priekšā. Neapšaubāmi, tas nodara zaudējumus uzņēmumam.
- Priekšlaicīga līguma laušana. Vienkārši skaidrojama: klients lauž attiecības ar līzinga devēju pirms termiņa pēc savas vēlēšanās, bet pēc grafika ieplānotā kreditora peļņa “kūst acu priekšā”.
- Sadārdzināšanās risks. Gadās, ka auto līzingā izsniegtā auto cena krasi paaugstinās vienlaicīgi ar visu auto tirgu, bet maksājumi paliek līguma ietvaros. Šajā gadījumā kompānijai tā ir neiegūtā peļņa vai vienkārši pazaudēta nauda.
- Likviditātes riski. Auto likvīdā vērtība vienmēr ir zemāka kā tirgus cena, bet pat ja tā izrādīsies paaugstināta, ar laiku kompānija nolems atbrīvoties no šādas automašīnas, un līzinga devēja zaudējumi ir acīmredzami. Tāpēc, lai nodrošinātu sevi, kreditors uzliek par pienākumu klientam finansiāli piedalīties mašīnas iegādē, piemēram, veikt pirmo iemaksu, kas nākotnē varēs segt šādus zaudējumus.
Ja brīdī, kad paziņa man izklāstīja savu sūdzību par Nord Audo Līzings, es sāktu ar viņu diskutēt, dedzīgi minētu faktus un nostātos kreditora pusē – 100%, ka mēs nebūtu sapratušies. Tagad, kad visi līzinga kompānijas uzvedības iemesli ir detalizēti izklāstīti, es vienkārši varu padalīties šajā saitē ar savu paziņu.
Rezumējot, gribētos aicināt autorus, kas raksta šāda veida sūdzības par Nord Auto Līzings, nerakstīt šadā stilā, jo šie secinājumi nav objektīvi un tiem nav ekonomiska seguma. Lai saprastu, kāpēc kompānija rīkojas tā vai citādi, pirmkārt ir jāpaskatās uz situāciju no pretējās puses: jāiedomājas, it kā Jūs kādam par savu naudu būtu iegādājies auto, bet vēlāk – atļāvis ar to braukt. Otrkārt, detalizēti jāiztaujā kreditors, no kā sastāv tā vai cita maksājumu summa.