Laika ziņas
Šodien
Migla
Otrdiena, 19. novembris
Liza, Līze, Elizabete, Betija

Starptautiska studiju vide un prakses iespējas – Transporta un sakaru institūta programmu kvalitātes stūrakmeņi

Transporta un sakaru institūts (TSI) ir sestā lielākā augstskola Latvijā, rēķinot pēc studentu skaita, un otrā lielākā privātā augstskola, turklāt vienīgā privātā augstskola, kas piedāvā izglītību inženierzinātnēs. Robotika, IT, aviācija un loģistika – jomas, kas mūsdienās tiek augstu vērtētas un attīstās straujos tempos. Augstskola piedāvā internacionālu studiju vidi un prakses iespējas, sadarbojas ar vadošajiem nozaru uzņēmumiem Latvijā un ārpus tās robežām. TSI rektora v. i. Juris Kanels stāsta – institūts arvien domā par attīstību un jauniem izaicinājumiem, sekojot darba tirgus pieprasījumam.

Kādus studiju virzienus un programmas piedāvā Transporta un sakaru institūts?

TSI piedāvā kopumā 20 mācību programmu, ir studiju programmas no sociālo zinātņu sfēras, tomēr mūsu galvenā specializācija un stiprā puse ir ar inženierzinātnēm saistīti studiju kursi. TSI ir trīs fakultātes, lielākā ir Datorzinātņu un telekomunikāciju fakultāte, kurā patlaban mācās vairāk nekā 1000 studentu. Transporta un loģistikas fakultātē iespējams apgūt aviācijas mācību programmas, kas jau vēsturiski ir šīs mācību iestādes vizītkarte. Savukārt Vadībzinātņu un ekonomikas fakultāte ir vērsta sociālo zinātņu virzienā.

TSI studē jaunieši no Latvijas vai arī studiju vide ir internacionāla?

TSI ir privāta augstskola, un mums nav valsts budžeta finansētu studiju vietu, studentiem ir jāmaksā pašiem par savām studijām. Protams, mums ir dažādas atlaižu shēmas: gan par labām sekmēm tiem, kuri augstskolā iestājušies ar labiem vidusskolas beigšanas rādītājiem, gan arī sociālo sistēmu atlaižu shēmas, taču liela daļa studējošo ir ārvalstu studenti. Latvijas demogrāfiskais stāvoklis pasliktinās, iedzīvotāju skaits, tostarp jaunu cilvēku, samazinās. Arī studējošo skaits kopumā valstī sarūk. 2006. gadā Latvija bija viena no vadošajām valstīm pasaulē, ņemot vērā studējošo skaitu uz simt tūkstošiem iedzīvotāju, bet šobrīd šis studentu skaits ir samazinājies par aptuveni 40%. Augstskolu skaits gan ir palicis gandrīz tāds pats kā iepriekš. Problēmas ar studentu skaitu un dažkārt pat budžeta vietu nokomplektēšanu ir arī valsts augstskolās.

Tāpēc TSI fokusējas uz ārzemju studentu piesaisti, vienlaikus domājot par to, lai mācības ir pieejamas un noderīgas arī vietējiem jauniešiem. TSI ārzemju studentu īpatsvars kopējā studentu skaitā ir teju divreiz lielāks nekā visā valstī kopumā. 2017. gadā Latvijas augstskolās no visiem studējošajiem 11% bija ārzemnieki, bet mums šis skaits ir 25%. Piedāvājam arī tālmācības studijas, tas nozīmē, ka studenti visā studiju periodā augstskolu klātienē apmeklē vien dažas reizes, tas ir īpaši ērti gan studentiem no ārzemēm, gan tiem, kuri paralēli mācībām jau strādā. TSI studentu lokā ir vairāk nekā 30 valstu pārstāvji. Valstis, no kurām mums ir vislielākais studentu skaits, ir gan krieviski, gan arī angliski runājošās – Krievija, Uzbekistāna, Kazahstāna, Indija, Pakistāna, Šrilanka. Pamazām audzējam savu konkurētspēju arī Eiropas augstskolu vidū, esam ieinteresēti piesaistīt studentus arī no šīm valstīm. Internacionāla studiju vide palīdz iepazīt citu tautu kultūru, kā arī studiju laikā iegūtie kontakti pēc augstskolas absolvēšanas var noderēt turpmākajā karjerā vai attīstot uzņēmējdarbību.

Kurās valodās notiek studiju process?

Patlaban TSI studijas notiek trīs valodās. Latviešu studentiem latviešu valodā, krieviski runājošajiem krievu valodā un angliski runājošajiem angļu valodā. 2018. gada vasarā Saeima veica izmaiņas Augstākās izglītības likumā, kas liek visām augstskolām, arī privātajām, ierobežot studijas valodās, kuras nav ES valodas. Būtībā lielākais trieciens tiek dots studijām krievu valodā. Protams, šogad un turpmākos pāris gadus turpināsim mācības arī krievu valodā, jo likums to atļauj. Ir jādod iespēja cilvēkiem, kas ir iestājušies augstskolā, pabeigt studijas tajā valodā un ar tādiem nosacījumiem, ar kādiem viņi to ir sākuši. Likums ierobežo ar šī gada 1. janvāri uzņemt jaunus studentus programmās krievu valodā. Mēs to ievērosim, tāpēc intensīvi strādājam, lai pārorientētos, ka mēs primāri uzņemsim studentus studijām angļu valodā. Visas TSI studiju programmas patlaban ir akreditētas studijām trīs valodās, izņēmums ir viena no jaunajām programmām, kas ir unikāla Latvijā, – maģistrantūras līmeņa Aviācijas vadība, kurā mācības notiek tikai angļu valodā. Aviācijā starptautiskā valoda ir angļu valoda. Līdz ar to ikvienam šajā nozarē strādājošam cilvēkam ir jāzina angļu valoda un vienotā aviācijas terminoloģija.

Kvalitatīva starptautiska līmeņa studiju programmu satura nodrošināšanai regulāri piesaistām arī vieslektorus no ārvalstīm, kā arī veicam vietējā akadēmiskā personāla kvalifikācijas uzlabošanu, sekojot aktualitātēm attiecīgajā nozarē.

Svarīgi, lai studiju programmas tiktu pielāgotas darba tirgus prasībām. Kāds ir TSI sadarbības process ar uzņēmumiem, kuri darbojas augstskolas piedāvāto studiju programmu pārstāvētajās nozarēs?

Orientējamies, lai katrā programmā – gan bakalaura, gan maģistra līmenī – būtu vismaz viens vai divi pastāvīgi biznesa partneri, ar ko TSI ir noslēgti sadarbības līgumi un kas būtu ieinteresēti strādāt ar mums kopā. Maģistra programmai Aviācijas vadība ir cieša sadarbība ar lidostu. Lidostas Rīga pārstāvis ir programmas direktors. Tāpat ir sadarbība ar dažiem citiem aviācijā strādājošiem uzņēmumiem. IT jomā mums ir sadarbība ar vadošajām firmām, kas darbojas programmēšanas jomā, piemēram, Accenture, kas šobrīd ir lielākais IT nozares uzņēmums Latvijā. Elektronikas un robotikas jomā mums ir sadarbība ar uzņēmumiem, kas strādā šajā sfērā. Loģistikas programmās tieši tāpat – strādājam ar lielākajiem transporta loģistikas uzņēmumiem. Sadarbības partneri aktīvi piedalās visos posmos, sākot no studiju programmu apspriešanas un izstrādes līdz pat diplomdarbu vērtēšanai. Darba devēji ir jāpiesaista, un mēs to darām, piemēram, arī pie diplomdarba vērtēšanas, diplomdarbu aizstāvēšanas komisijas vada nevis mūsu pasniedzēji, bet gan partneru pārstāvji. Atsevišķi uzņēmumi, domādami par darbinieku piesaisti, labākajiem attiecīgo nozaru studentiem piešķir arī stipendijas. Nav noslēpums, ka ir nozares, kurās Latvijā pietrūkst speciālistu, un viena no tām ir IT joma. Pēc uzņēmuma Accenture aprēķiniem, katru gadu Latvijā būtu nepieciešami 3000 IT programmu absolventi. Patlaban visās Latvijas augstskolās kopā tiek sagatavoti apmēram 700, tātad starpība ir diezgan liela! TSI pēc studentu skaita, kas studē un absolvē datorzinātņu un informācijas tehnoloģiju specialitāti, ir otrajā vietā aiz Rīgas Tehniskās universitātes, apsteidzot pat Latvijas Universitāti, kaut arī RTU kopējais studentu skaits ir reizes četras lielāks nekā mums. Mēs tiešām šajā nišā esam diezgan stipri, tāpēc arī darba devēji ar mums rēķinās.

Vai TSI sadarbojas galvenokārt ar Latvijā bāzētiem uzņēmumiem?

Pamatā tieotikā, kas mums arī ir jauna programma un jauns virziens, mēs tikai nesen licencējām šo studiju programmu. Pateicoties Eiropas fondu līdzekļu piesaistei, esam iekārtojuši divas ļoti modernas robotu laboratorijas. Vienu, kurā ir industriālie roboti, kādi tiek izmantoti, piemēram, automobiļu būvniecībā. Un otra ir autonomie jeb humanoīdie roboti, kurus var ieprogrammēt kustībām, runāšanai, staigāšanai, dziedāšanai u. tml., ar tiem studenti mācās programmēt un vadīt viņu darbu. Šajā robotikas virzienā TSI ir sadarbība arī ar ārzemēs bāzētiem uzņēmumiem. Tā kā studentiem ir nepieciešamas prakses iespējas, taču ne visās mūsu specialitātēs tās ir pieejamas vietējos uzņēmumos, ir studenti, kas brauc šo praksi strādāt citās valstīs. Tāpat arī izmantojot Eiropas Savienības Erasmus + programmu, kurā ir paredzēta gan studiju, gan prakse ir Latvijas uzņēmumi, lai gan ir izņēmumi, piemēram, robs iespēja. Uzņemam arī apmaiņas studentus no citām ES valstīm.

Vai sadarbojaties arī ar citām mācību iestādēm Latvijā?

Kaut arī TSI studiju programmās nav budžeta vietu, ir viens izņēmums, kur mēs, varētu pat teikt, pildām valsts pasūtījumu. Mums jau trīs gadus ir sadarbība ar Nacionālo aizsardzības akadēmiju (NAA), un mēs esam mācījuši jau trīs kadetu grupas, kas specializējās aviācijas jomā.

Nacionālajā aizsardzības akadēmijā notiek militārā apmācība, kas studiju gaitā paredz noteiktu specializāciju kādā virzienā – jūras spēki, gaisa spēki, sauszemes spēki utt. Un tāpēc, sākot ar otro kursu, notiek sadarbība ar citām mācību iestādēm, kuras spēj nodrošināt apmācības šajās jomās. TSI jau trīs gadus piedalās un uzvar izsludinātajos konkursos par aviācijas nozares apmācību nodrošināšanu NAA kadetiem. Studijas tiek nodrošinātas par valsts budžeta līdzekļiem. Mēs, augstskolas vadība un mācībspēki, šo iespēju uzskatām par ļoti prestižu. Konkurss tiek izsludināts katru gadu, paredzot konkrētam cilvēku skaitam, cik NAA attiecīgajā grupā nepieciešams noteiktajā specializācijā. Gatavojamies turpināt un varbūt pat paplašināt šo sadarbību.

Kā redzat TSI vietu citu Latvijas augstskolu vidū?

Transporta un sakaru institūts šogad septembrī svinēs savas dibināšanas 20. gadadienu. Var teikt, ka augstskola ir jau sasniegusi zināmu briedumu, tomēr vienlaikus tā nemitīgi turpina attīstīties. TSI ir saņēmusi ISO kvalitātes sertifikātu gan akadēmiskai, gan zinātniskai darbībai, turklāt zinātniskās darbības jomā esam viena no retajām augstskolām Latvijā, kas ir izpelnījusies tādu kvalitātes novērtējumu. Runājot par studiju programmām, jāatzīmē, ka TSI ir radījusi  virkni profesionālo mācību programmu, kā arī tiek attīstīts apmācību virziens, kas mūsdienās ir ļoti perspektīvs no biznesa viedokļa - tā ir dronu vadīšana un lidojumu organizēšana.

 TSI piedāvā divu veidu kursus;  vieni ir īsi, pieejami ikvienam interesentam, kurš vēlas iegādāties dronu un neilgā laikā iemācīties, kā to pareizi vadīt, kā arī saprast, ko drīkst un ko nedrīkst ar to darīt gan no drošības, gan likumdošanas prasību viedokļa. Otra kursu programma ir profesionālākā līmenī, un to apgūst arī dažādu valsts pārvaldes institūciju, pašvaldību un privātu kompāniju pārstāvji. Mēs nepiedāvājam kursus dronu konstruēšanā, bet tikai to lidojumu praktiskā organizēšanā. Tomēr ceru, ka tas ir tikai pagaidām, un ka šajā, tāpat kā daudzos citos virzienos Transporta un sakaru institūtam vēl ir daudzas attīstības iespējas.

 

 

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!


Aktuāli

Gatavojieties velosezonai jau rudenī

Cik aizraujoša ir braukšana pavasarīgā maija dienā, tik rūpīga gatavošanās nākamajai sezonai nepieciešama rudenī. Automašīnu mēs reizi gadā vedam uz apkopi – nomainām eļļu, filtrus, pārējās nepi...

Reklāmraksti

Vairāk Reklāmraksti