Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +5 °C
Apmācies
Ceturtdiena, 28. novembris
Rita, Olita, Vita

Mammu! Ui, nē! Skolotāj! Un šokolādīte uz galda

Skolotāja pirmais uzdevums ir palīdzēt bērnam iekļauties sabiedrībā, otrais – mācīt, uzskata Inta Ungure, kura māca matemātiku un sauc sevi par učeni.

Pie skolotājas Intas Ungures matemātika uzreiz kļūst skaidra vienā acumirklī - saka Rīgas 25. vidusskolas skolēni. Vai mācīt matemātiku ir viegli? «Tas vienmēr ir bijis mans mīļākais priekšmets, un man tas ir viegli, bet es ļoti labi saprotu, ka bērniem tas nav vienkārši,» atzīst Inta, kura pēc skolēnu vērtējuma šogad iekļuvusi starp Rīgas sakarīgākajiem skolotājiem.

Intai skolotājas profesija bijusi likumsakarīga, jo, kā viņa pati saka, matene padevās un patika gan pamatskolā, gan vidusskolā. Pēc vidusskolas esot mēģinājusi stāties fizmatos, bet - «kauns pa visu ģīmi!» - iekšā nav tikusi. Nekas cits nav atlicis, kā braukt uz Liepājas Pedagoģisko akadēmiju (tagad - Liepājas Universitāte) un mācīties par sākumskolas pedagogu. «Pirmos 15 gadus esmu strādājusi par sākumskolas skolotāju. Tad pilnveidojos un kļuvu par pamatskolas skolotāju, vēlāk - par vidusskolas matemātikas skolotāju.»

Katram savs grūtums

Jautāta, vai zināšanas vieglāk pieņem pamatskolēns vai vidusskolēns, Inta teic, ka katram ir savs vieglums un grūtums. «Nav tik svarīgi mācīt matemātiku, bet dzīvi - bērnam jāsaprot, kāpēc jāmāk skaitīt. Pats svarīgākais ir iemācīt iejusties sabiedrībā - šajā gadījumā klasē. Tie bērni, kuri nāk no bērnudārza, ir droši, bet tie, kuri nāk no mājām un bērnudārzā nav gājuši, ir mazliet sabijušies. Viņiem ir grūti iejusties kompānijā. Skolotāja pirmais uzdevums ir palīdzēt bērnam iejusties skolā.»

Inta stāsta, ka krīzi bērni piedzīvo piektajā klasē, kad sākas pamatskolas viela, un katram priekšmetam pēkšņi ir savs skolotājs. «Gribētu vecākiem pieteikt - ja šķiet, ka piektajā klasē jūsu atvase kļūst liela, tā nav! Tieši tad ir laiks, kad bērns jāpieskata visvairāk, jo viņš ir apjucis.» Skolotāja novērojusi, ka tieši šajā laikā visbiežāk daudziem pasliktinās atzīmes, bet «mans labākais posms, šķiet, ir pamatskola, lai gan nav viegli ar āzīšiem, kuriem aug radziņi»... Vidusskolā cits grūtums - bērni ir pieauguši, viņiem jau ir 19 gadu, daudziem ir pašiem sava ģimene.

Mūsdienās učukus ciena

Ja neiet matemātikā, arī citi priekšmeti nevedas, secinājusi skolotāja. Lai viela kļūtu bērnam pieejamāka un skaidrāka, cieņā esot interaktīvās metodes. «Bērniem patīk interaktīvās tāfeles un citas jaunas mācīšanās metodes. Ļoti moderni tagad ir strādāt grupās. Ja tajās saliek kopā bērnus, kuri mācās labāk, un bērnus, kuri ne tik labi, parasti tas, kuram veicas sliktāk, pieķeras pie tā, kuram sokas labāk, un pavelk savas zināšanas uz augšu. Tikai jāskatās, lai skolēni cits citu neizmantotu. Bērni ir gudri,» stāsta Inta.

«Jā! Es to jūtu,» nevilcinoties atbild učene (tā viņa pati sauc sevi un kolēģus), vaicāta, vai mūsdienās skolotājus ciena. «Vakar biju apslimusi un uz skolu nenācu. No paša rīta zvirbuļi jau klāt un prasa - kas jums bija? Vai viss kārtībā?» Tāpēc Inta jauniešiem iesaka mācīties par učukiem. Jā, alga esot maza, bet gandarījums, ja audzēknis, piemēram, uzvar olimpiādē, esot liels. «Arī sirsnība, kas nāk no bērniem, ir neatsverama. Mēs tusējam - graužam burkānus, un bērni bieži sauc: «Mammu! Ui, nē! Skolotāj!» Ziemassvētkos atnāk, apķer, iedod buču vai uz galda noliek mazu šokolādīti.»

Ir arī krīzes

Kādam jābūt labam skolotājam? «Sakarīgam! Cilvēkam! Jāstrādā nevis algas dēļ, bet tādēļ, ka citādi nevar, - savs darbs jāmīl. Protams, ir krīzes momenti, kad šķiet, ka negribu vairs neko. Bet, lai arī Jānītis un Pēterītis ir nesekmīgs, tomēr jācenšas ar viņiem tikt galā. Ir jāprot risināt konfliktsituācijas. Ar vecākiem, kā jau ar pieaugušiem cilvēkiem, tās ir vieglāk risināt. Ar bērniem ir tā, ka bieži aizmirstas, ka skolēns ir maziņš.

Bija kāds puika, kurš uz mani bija apvainojies, pēcāk teicu, lai piedod man. Viņš bija augumā garš, man šķita, ka viņš ir pieaudzis, un es tā arī runāju kā ar pieaugušu cilvēku. Taču viņš ir bērns! Skolotājam jābūt gudrākam par savu audzēkni, bet ne vienmēr tā ir. Tāpēc esmu iemācījusies savas kļūdas atzīt. Jūtu, ka tas bērnus aicina uz atklātību. Arī viņi man saka - es neizpildīju mājasdarbu, jo nesapratu. Tas nozīmē nevis to, ka viņš bija slinks, bet nesaprata. Man ir iespēja viņam palīdzēt saprast.» Tiem, kuriem nepieciešama palīdzība, ir iespēja nākt uz konsultācijām un savas atzīmes labot, Inta stāsta.

Pedagoga darbā ir svarīgi, lai bērns saprot, ka viņam ir divnieks nevis tāpēc, ka viņš pats ir slikts, bet tāpēc, ka viņš nav pareizi atrisinājis uzdevumu. «Nu, kam man vajadzīgs tas polinoms? Jā, tev to nevajadzēs. Bet tev jāsaprot, ka ir jādara lietas, kuras negribas. Ir pienākums. Dzīve nav rožu dārzs!» Inta ilustrē visai raksturīgu sarunu klasē.

Visvairāk bērniem nepatīkot teksta uzdevumu risināšana. «Mazie ķipari sākumskolā slikti lasa un bieži nesaprot izlasītā jēgu. Tas tāpēc, ka grāmatas nav cieņā. Bet skolotāja darbs ir mācīšana dzīvei. To arī bērniem saku. Dažkārt tā aizraujos par to dzīvi, ka noskan zvans - ups! Esmu pļāpa!»

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Skolotājs. Profesijas dosjē

Ko dara

Padziļināti māca skolēniem mācību priekšmetus, kuros specializējies, vada arī fakultatīvās nodarbības vai pulciņus savā priekšmetā. Organizē mācību darbu klasē - skaidro mācību vielu, izmanto dažādas mācību metodes vielas apguvei vai atkārtošanai, izstrādā un uzdod skolēniem pārbaudes darbus, regulāri uzdod un pārbauda mājasdarbus. Seko līdzi skolēnu emocionālajai un fiziskajai labsajūtai. Vidusskolas skolotāji metodiķi - pieredzes bagātākie un radošākie skolotāji - palīdz kolēģiem valsts, rajona, pilsētas vai skolas mērogā pilnveidot mācību metodes.

Kur mācās

Nepieciešama augstākā izglītība pedagoģijā, specializējoties sākumskolas, pamatskolas vai vidusskolas skolotāja specialitātē un kādā noteiktā zinātņu nozarē. Mācību ilgums pilna laika bakalaura līmeņa pedagoģijas programmās ir 4-5 gadi valsts budžeta vietās vai par maksu, kas augstskolās svārstās apmēram no Ls 600 līdz 1000 un vairāk gadā. Mācības piedāvā dažādas augstskolas atkarībā no tā, kāda specializācija izvēlēta: Daugavpils Universitāte, Rīgas Pedagoģijas un izglītības vadības akadēmija, Latvijas Universitāte, Rēzeknes Augstskola, Latvijas Lauksaimniecības universitāte, Liepājas Universitāte u. c. Vidējās izglītības skolotāju kvalifikācijas paaugstināšanai tiek organizēti tālākizglītības kursi un semināri.

Kur strādā

Valsts un pašvaldību izglītības iestādēs, piemēram, pamatskolās, vidusskolās, valsts ģimnāzijās, speciālās skolās un internātskolās, kā arī privātās izglītības iestādēs. Strādā arī ar skolēniem, kuriem nepieciešama mājmācība. Vidējās izglītības skolotājs var strādāt arī rajona vai pilsētas pašvaldības izglītības pārvaldē, Izglītības un zinātnes ministrijā.

Darbarīki

Tāfele, krīts, metodiskie mācību materiāli, informācijas demonstrēšanas un atskaņošanas aprīkojums (audioiekārta, projektors), dators, kopēšanas iekārta, printeris, skeneris, daudzveidīga dokumentācija (klašu žurnāli, liecības u. c.).

Cik pelna

Ls 220-280. Atalgojums atkarīgs no skolotāja darba pieredzes un slodzes - mācību stundu skaita nedēļā, fakultatīvajām nodarbībām u. c. Iespējamas premiālas piemaksas par darba kvalitāti.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!


Jaunumi

Vairāk Jaunumi