Jaunā Gotardas bāzes tuneļa (GBT) Šveices Alpos, kas ir pasaulē garākais dzelzceļa tunelis, atklāšanā 1.jūnijā piedalījās daudzi Eiropas līderi, un tolaik pirmajā vilciena braucienā pa jauno tuneli devās arī Vācijas kanclere Angela Merkele un Francijas prezidents Fransuā Olands.
Šveices valsts dzelzceļa kompānija SBB svētdien paziņoja, ka tiek uzsākta regulāra komerciālo vilcienu satiksme caur 57 kilometrus garo tuneli, kura būvniecība turpinājās 17 gadu un izmaksas pārsniedza 12 miljardus Šveices franku (11,2 miljardus eiro).
Šveices ziņu aģentūra ATS vēstīja, ka pirmais regulāro reisu pasažieru vilciens no Cīrihes izbrauca pulksten 6.09, bet Lugano ieradās 8.17 pēc vietējā laika (pulksten 7.06 un 9.17 pēc Latvijas laika). Jaunais tunelis brauciena ilgumu starp abām pilsētām ļauj samazināt par pusstundu.
Tunelis, kas izbūvēts zem Alpiem Sengotarda pārejas reģionā, pirmo reizi skicēs tika uzzīmēts 1947.gadā, bet tā būvniecība tika sākta pirms 17 gadiem.
Būvniecības laikā no tuneļa izvesti 28,2 miljoni tonnu kalnu akmeņu, bet tā izmaksas tiek lēstas ap 10,6 miljardiem eiro.
GBT garums pārsniedz Japānas 53,9 kilometrus garo Seikanas tuneli, kas savieno Japānas salas Hokaido un Honsju. Angliju un Franciju savienojošais Lamanša tunelis, kura garums ir 50,5 kilometri, ir trešais garākais pasaulē.
Austrijas Brennera tunelis, kura būvniecība gan ir atlikta, varētu ierindoties otrajā vietā, jo tā plānotais garums ir 55 kilometri