"Tā vietā, lai spekulētu par kravu, ko veda "Arctic Sea", un izdomātu visādas pasakas, kas izskaidrotu, pēc to autoru domām, kāpēc Krievija izmantoja savus jūras spēkus, lai glābtu apkalpi, kurā bija Krievijas pilsoņi, visiem, tostarp Eiropas ierēdņiem, vajadzētu no šā incidenta gūt svarīgu mācību," aģentūrai "Interfax" pavēstīja Rogozins.
Jo īpaši neapmierināts Rogozins bija ar Igaunijas bijušā bruņoto spēku komandiera admirāļa Tarmo Keutsa izteikumiem. Keutss trešdien izteica minējumu, ka "Arctic Sea" vedis spārnotās raķetes uz Irānu.
"Admirāļa kungam [Keutsam] kā "jūras lielvalsts" [Igaunijas] pārstāvim skaidri jāapzinās, kādi varētu būt iemesli tam, lai kādas valsts militārpersonas dotos tālu aiz savas valsts nacionālajām robežām un pievārētu daudzas jūdzes, un šajā gadījumā vienīgais mērķis, kādu sākotnēji izvirzīja Krievijas prezidents, bija mūsu pilsoņu atbrīvošana, proti, cilvēku dzīvību glābšana," klāstīja Rogozins.
Pēc viņa vārdiem, izskanējušās spekulācijas ir izdomājumi, un par tādiem uzskatāmi arī Igaunijas pārstāvja admirāļa Keutsa izteikumi.
Rogozins uzsvēra, ka ir laiks beidzot saprast, ka jebkuri pirātu uzbrukumi - arī Somālijas pirātu īstenotie un jaunākie saistībā ar "Arctic Sea" nolaupīšanu - ir saistīti ar "labi konspirēta tīkla" darbību. Pēc Rogozina domām, patlaban arvien acīmredzamāk kļūst tas, ka kuģi ir pakļauti nolaupīšanas briesmām visdažādākajos ūdeņos, arī Eiropas tuvumā.
"Proti, Somālijas pirātu problēma patlaban izskatās kā augošs, starptautisks ļaunums," pavēstīja Rogozins.
Pēc viņa vārdiem, ir pilnīgi skaidrs, ka "mūsdienās pirāti nevar darboties kā neliela noziedznieku grupiņa, kas savās sagrabējušajās laivelēs dzenas pakaļ nez no kurienes izpeldējušam lainerim vai kravas kuģim, sagrābj to, un pēc tam izvirza prasības kuģa īpašniekam".
"Patiesībā patlaban viss notiek pilnīgi citādi - pat Somālijas pirātu gadījumā mums ir darīšana ar starptautisku noziedznieku koncernu, kuram ir savi ideologi, organizatori, savi aģenti visdažādākajās pasaules malās, savi finansisti - naudas atmazgāšanas speciālisti, kas palīdz legalizēt izpirkuma veidā iegūtos līdzekļus," ir pārliecināts Krievijas pārstāvis Ziemeļatlantijas aliansē.
Rogozins prognozē, ka pirātu darbības teritorija turpmāk tikai paplašināsies un, iespējams, aptvers ne tikai Indijas okeānu, bet arī Atlantijas un Kluso okeānu un Eiropas ziemeļu jūras.
"Tas nozīmē, ka tā vietā, lai veltīgi kulstītu mēles, Eiropas ierēdņiem jāaizdomājas par nepieciešamību pretdarboties saistībā ar šiem mainīgajiem draudiem," klāstīja Rogozins.
Viņš neizslēdza, ka, iespējams, jau septembrī, kad darbu atsāks NATO-Krievijas padome, jautājumi saistībā ar sagūstītu apkalpes locekļu atbrīvošanu, "tostarp Krievijas sekmīgā pieredze šajā jomā", tiks apspriesti ļoti nopietni.
Pēc Rogozina domām, ir iespējams panākt kopīgus lēmumus par mērķtiecīgu un daudz ciešāku specdienestu kompetento iestāžu sadarbību, lai atklātu un atmaskotu "aisberga neredzamo daļu - starptautiskus noziedznieku koncernus, kas slēpjas aiz jūras laupītāju mugurām".
Tieši šādi grupējumi saskaņā ar Rogozina teikto rūpīgi plāno komerckuģu nolaupīšanu "un tiem pretī ir jāliek specdienestu saskaņota rīcība, lai pirātiskais audzējs neizplestos pa visu pasauli".
Rogozina izteikumi skaidrojami ar plašsaziņas līdzekļos izskanējušo informāciju, kur dažāda kalibra eksperti, kā arī politiķi pieļāvuši iespēju, ka "Arctic Sea", iespējams, vedis slepenu ar Krievijas specdienestiem saistītu kravu - ieročus, kodolmateriālu, narkotikas vai pat spārnotās raķetes.
Ceturtdien 11 no 15 "Arctic Sea" apkalpes locekļiem un astoņi nolaupītāji ar atsevišķām lidmašīnām ieradās Maskavā, bet četri apkalpes locekļi palikuši uz kuģa, kurš no Kaboverdes devies uz Krievijas Melnās jūras ostu Novorosijsku.
Saskaņā ar Krievijas Aizsardzības ministrijas pausto informāciju kravas kuģi "Arctic Sea", kas bija pazudis un pēc tam atrasts Atlantijas okeānā, bija nolaupījusi Latvijas, Igaunijas un Krievijas pilsoņu grupa, un šie nolaupītāji ir aizturēti. Sīkāku informāciju par nolaupītājiem Krievijas amatpersonas nesniedz.
Krievijas pretzemūdeņu kuģis "Ladnij" atrada "Arctic Sea" aptuveni 550 kilometru no Atlantijas okeāna salu valsts Kaboverdes. Visi 15 "Arctic Sea" apkalpes locekļi - Krievijas pilsoņi - un astoņi nolaupītāji tika pārvietoti uz "Ladnij" un tika iztaujāti, lai noskaidrotu notikušā apstākļus.
Operācijā, kas notika bez neviena šāviena, tika atbrīvota apkalpe un aizturēti astoņi cilvēki, kas atradās uz kuģa un nebija tā apkalpes locekļi, informēja Krievijas aizsardzības ministrs Anatolijs Serdjukovs.
Izmeklēšanā noskaidrots, ka 24.jūlija vakarā Zviedrijas teritoriālajos ūdeņos pie "Arctic Sea" piebrauca ātrgaitas piepūšamā laiva, kurā bija četri Igaunijas, divi Latvijas un divi Krievijas pilsoņi. Šie cilvēki, kā iemeslu minot laivas sabojāšanos, uzkāpa uz kuģa un, piedraudot ar ieročiem, pieprasīja apkalpei bez ierunām izpildīt visus viņu rīkojumus.
Pēc tam kuģis devās pa nolaupītāju norādīto maršrutu Āfrikas virzienā ar izslēgtu navigācijas aprīkojumu.
4700 reģistra tonnu kuģim "Arctic Sea" ir Maltas karogs un tas pieder Maltā reģistrētai kompānijai "Arctic Sea". Visi 15 tā apkalpes locekļi ir Krievijas pilsoņi.
Kuģis ar vairāk nekā miljonu eiro (700 tūkstošu latu) vērtu zāģmateriālu kravu 22.jūlijā izbrauca no Somijas ostas Pietarsāri uz Alžīrijas ostu Bedžaju, kur tam bija paredzēts ierasties 4.augustā. Kopš 28.jūlija ar kuģi nebija sakaru, un tā atrašanās vieta nebija zināma ne kuģa īpašniekam, ne apkalpes locekļu radiniekiem.
Jau ziņots, ka naktī uz 24.jūliju kuģis tika nolaupīts Zviedrijas teritoriālajos ūdeņos starp Gotlandes un Ēlandes salām. Maskās tērpti un ar šautenēm bruņojušies vīrieši, izliekoties par policijas pārstāvjiem, uzkāpa uz "Arctic Sea" klāja, sasēja un piekāva apkalpes locekļus un pārmeklēja kuģi. Šī bija pirmā reize, kad Zviedrijas teritoriālajos ūdeņos nolaupīts kāds kuģis.
Iepriekš bija vēstīts, ka nolaupītāji pēc aptuveni 12 stundām kuģi atstājuši, taču jaunākie izmeklēšanas dati liecina par pretējo.
Kuģa operatori ir Krievijas kompānija "Solchart Arkhangelsk" un ar to saistītā Somijas kompānija "Solchart Management". Somijas kompānija par incidentu sākotnēji informēja tikai Krievijas vēstniecību Helsinkos, kas savukārt vērsās pie Zviedrijas varas iestādēm ar prasību paskaidrot notikušo. Kompānija "Solchart Management" ar Zviedrijas policiju sazinājās tikai 28.jūlijā.
Krievijas apdrošināšanas kompānijas "Gruppa Renesans strahovaņije" viceprezidents Vladimirs Dušins otrdien paziņoja, ka kuģa "Arctic Sea" nolaupītāji mēģinājuši izspiest pusotru miljonu ASV dolāru no šīs kompānijas, kas ir kuģa apdrošinātājs. Dušins pastāstīja aģentūrai "Interfax", ka "3.augustā kompānija saņēma zvanu, kurā nezināma persona angļu valodā pieprasīja samaksāt 1,5 miljonus dolāru (745 000 latu), pretējā gadījumā draudot nošaut apkalpi un nogremdēt kuģi". Kuģis "Arctic Sea" ir apdrošināts kompānijā "Gruppa Renesans strahovaņije" par četriem miljoniem ASV dolāru (aptuveni diviem miljoniem latu). Dušins teica, ka apdrošināšanas kompānija par šo zvanu ziņojusi tiesībaizsardzības iestādēm.
Somijas policija sestdien pavēstīja, ka par "Arctic Sea" pieprasīta izpirkuma maksa, taču atteicās sniegt sīkāku informāciju. Vācijas laikraksts "Financial Times Deutschland" nedēļas nogalē, neminot avotus, ziņoja, ka pieprasītā summa ir pusotrs miljons dolāru.