Šāda rīcība nepieciešama, lai sasniegtu Parīzes Klimata vienošanās plānā izvirzīto globālās sasilšanas novēršanas mērķi samazināt siltumnīcefekta gāzu emisiju daudzumu un nodrošināt, lai globālā temperatūra nepaaugstinātos vairāk par 2 grādiem pēc Celsija, salīdzinot ar pirmsindustriālā laikmeta vidējo temperatūru, cenšoties to noturēt 1,5 grādu robežās. Šī vienošanās paredz, ka emisijām ir jāsasniedz savs augstākais punkts pēc iespējas ātrāk, atzīstot, ka jaunattīstības valstis savas emisijas kādu laiku vēl var audzēt.
Vācijas pētnieki norādījuši, ka transportlīdzekļu emisiju apjoms pēdējās dekādes laikā nav būtiski mainījies un tuvāko piecu līdz desmit gadu laikā autobūves industrija iztērēs pieļaujamo oglekļa dioksīda apjomu, ja vien netiks ieviestas kādas radikālas pārmaiņas.
"Auto oglekļa dioksīda emisijas jāpaaugstina pēc iespējas ātrāk. Raugoties uz samazināto oglekļa dioksīda budžetu, ir svarīgi, lai tirgū nonāktu mazu izmešu automašīnas," norādījis profesors Horsts Frīdrihs.
Pētījumā brīdināts, ka, lai to panāktu, Eiropā auto ar iekšdedzes dzinējiem tirdzniecība jāsamazina no pašreizējiem 15 miljoniem gadā līdz pieciem miljoniem 2022. gadā. Saskaņā ar zinātnieku aprēķiniem šādā scenārijā pēdējais transportlīdzeklis ar iekšdedzes dzinēju tiktu pārdots 2028. gadā un automašīnas ar dīzeļdegvielas un benzīna dzinējiem no ceļiem pazustu līdz apmēram 2045. gadam.
Vērienīgās izmaiņas būtu nepieciešamas arī sabiedriskā transporta, velosatiksmes un kājāmgājēju ziņā.
ANO Klimata pārmaiņu starpvaldību padomes ziņojuma projektā skaidri norādīts, ka, neliekot nekādus šķēršļus vidējās gaisa temperatūras kāpumam par vairāk nekā 2 grādiem piekrastes zonās plūdu un vētru riskam, kā arī ražas samazinājumam un ūdens pieejamības problēmām pakļautu vairāk nekā 10 miljonus cilvēku. Jūrās ūdens līmenis celtos par 10 centimetriem, karstuma periodi aizvien pieaugtu, kas atstātu iespaidu uz Eiropas valstu kopējo ekonomisko izaugsmi.
Līdz šim Eiropas Komisija ir ierosinājusi līdz 2030. gadam samazināt transportlīdzekļu emisijas par 30%, lai arī deputāti cenšas palielināt šo skaitli līdz 45%, piebilst The Guardian.
ļuļa
:)
DEF