Lion Air lepojās, ka ir pirmā lidsabiedrība pasaulē, kas tikusi pie jaunajiem Boeing 737 MAX 8 lidaparātiem. MAX sērija ir Boeing 737 jaunākā modifikācija un jau kļuvusi par bestselleru - nevienas iepriekšējās 737 modifikācijas pieprasījums tirgū nav audzis tik strauji, tāpēc Lion Air katastrofai pievērsta jo īpaša uzmanība - ja gadījumā avārijas cēlonis varētu būt tehniska nepilnība, kas ir arī citām šīs sērijas lidmašīnām, ne tikai tai, kas nogāzās oktobrī, izmeklētājiem tā jāatklāj pēc iespējas ātrāk.
Jāatgādina, ka liktenīgais lidojums ilga vien 13 minūtes un, kā liecina šobrīd izmeklēšanas rīcībā esošā informācija, faktiski lielāko daļu no šī laika piloti burtiski cīnījās, lai saglabātu kontroli pār lidaparātu.
Indonēzijas Nacionālās Satiksmes drošības komitejas eksperti vēl nav paziņojuši savu versiju par avārijas cēloni, tomēr pēc pašreiz pieejamajiem datiem jau var apgalvot - šis lidaparāts nedrīkstēja pacelties.
Iepriekš jau ziņots, ka pilots atļauju atgriezties pieprasīja trīs minūtes pēc pacelšanās, savukārt lidmašīna vienmērīgas pacelšanās laikā te pacēlusies augstāk, te strauji zaudējusi augstumu. Tas atkārtojies vairākkārt.
Kā iespējamais cēlonis minēta kļūme automātiskā drošības sistēmā, kas ieviesta MAX sērijas lidmašīnās, lai neļautu uzņemt augstumu pārāk strauji. Proti, ja lidmašīnas priekšgalu, attiecīgi arī spārnu virsmu, paceļ pārāk stāvā leņķī, lidaparāts zaudē celtspēju un sāk krist. Modernos lidaparātos ieviestas automatizētas sistēmas, kas neļauj pilotiem izdarīt šādas kļūdas un automātiski koriģē leņķi, ja pilots pacelšanos veic pārāk strauji.
Šajā gadījumā izmeklētājiem pieejamie dati liecina, ka 29. oktobrī Lion Air lidmašīnas automatizētā sistēma, iespējams, aktivizējusies nevietā, turklāt vairākkārt, proti, koriģēja lidaparāta leņķi un "spieda" priekšgalu uz leju arī tad, kad lidmašīna pacēlās normāli un nebija riska zaudēt celtspēju. Šāda kļūme var rasties, piemēram, bojāta sensora dēļ, kurš tādējādi piegādā drošības sistēmai kļūdainus datus.
Pagaidām nav skaidrs, vai piloti apzinājās problēmas cēloni un kāpēc neveica nepieciešamās procedūras, lai atslēgtu automātisko sistēmu un pārņemtu pilnībā manuālu kontroli pār lidmašīnu.
Indonēzijas izmeklētāji gan uzsver, ka šī pagaidām ir tikai viena no dienaskārtībā esošajām versijām un pašlaik ir pārāk agri secināt, vai tieši kļūda šajā drošības sistēmā ir traģiskās avārijas cēlonis.
Nacionālās Satiksmes drošības komitejas vadītājs gan skaidroja - konkrētā lidmašīna līdzīgas problēmas piedzīvoja iepriekšējā lidojumā, un tāpēc izmeklētāju ieskatā "lidmašīna vairs nevarēja tikt sūtīta jaunos reisos", kamēr nebija noskaidrots problēmu cēlonis.
Sākotnējā izmeklētāju ziņojumā arī noteikts, ka Lion Air jāuzlabo drošības standarti un procedūras. Šobrīd izmeklēšana turpinās, un tajā iesaistījies arī ražotājs Boeing.
Jāatgādina, ka problēmas ar aviosatiksmes drošību Indonēzijā nav nekāds jaunums. Pēdējos gados gan standartiem ir tendence uzlaboties pēc tam, kad pat Indonēzijas nacionālās lidsabiedrības Garuda aviolaineri drošības apsvērumu dēļ tika iekļauti Eiropas un ASV lidostu "melnajā sarakstā".