Jaunajās Boeing 787 Dreamliner lidmašīnās tiek izmantoti litija jonu akumulatori, kuru dēļ radušās problēmas ar šo lidmašīnu drošību. Jau ziņots, ka apturētas visas piegādes pasūtītājiem.
Litija jonu akumulatori ir galvenais šī modeļa lidmašīnu dizaina un konstrukcijas elements, kura dēļ Dreamliner ir vieglāks par citu modeļu lidmašīnām, kā arī ļauj ietaupīt par 20% vairāk degvielas, nekā iepriekšējās paaudzes lidaparāti, vēsta BBC News.
Litija jonu akumulatori ir ievērojami mazāki un vieglāki nekā tradicionālie akumulatori.
Lai apvienotu vieglumu un lielas jaudas, dizaineri izvēlējās tādas pašas litija jonu tehnoloģijas, kādas tiek lietotas viedtālruņos un portatīvajos datoros. Litija jonu akumulatoriem ir arī vēl kāda vērā ņemama priekšrocība – tos iespējams izgatavot dažādās formās. Šī iespēja ļauj izvietot akumulatorus arī „neērtās” un šaurās vietās, norāda BBC.
Jāpiebilst, ka Boeing nav vienīgais ražotājs, kas izmanto šāda veida akumulatorus – viens šāds akumulators tiek lietots arī Airbus A380, tomēr Dreamliner litija jonu baterijas tiek izmantotas daudz plašākā mērogā, nekā jebkurā citā no jaunākās paaudzes lidmašīnām.
Publikācijā atgādināts, ka bažas par akumulatoru drošību regulatori izteikuši vēl Dreamliner projektēšanas posmā, uzstājot, lai tiktu izstrādāts jauns, speciāli sagatavots drošības noteikumu kopums. Par litija jonu akumulatoriem jau iepriekš bija zināms, ka tiem ir vairāki nopietni drošības trūkumi un nepieciešama daudz rūpīgāka pārvaldība, nekā cita veida baterijām.
Pēdējos gados ir bijis pietiekami daudz gadījumu, kad aizdegas klēpjdatoru un viedtālruņu akumulatori. Tieši akumulatoru uzliesmošana radīja ievērojamas problēmas klēpjdatoru Sony Vaio ražotājiem pirms dažiem gadiem, piesaistot lielu mediju uzmanību, atgādina BBC.
Nepietiekamas kontroles gadījumos litija jonu akumulatori var izrādīties tendēti uz tā dēvēto „siltuma bēgšanu”, kas rodas sastāva ķīmisko īpašību dēļ. Kad akumulators sasniedz noteiktu temperatūru, sākas tā pašsakaršana, radot potenciālu draudus. Tomēr vislielāko bīstamību rada akumulatora šķidruma noplūdes iespējamība, jo pastāv iespēja, ka tas var aizdegties, norādīts publikācijā.
Joprojām nav skaidrs, kas tieši izraisīja incidentus ar akumulatoriem, kuru rezultātā ASV regulatori deva rīkojumu apturēt visus Boeing 787 Dreamliner lidojumus. Problēmu pamatā vienlīdz lielā mēra var būt akumulatori, to uzlādes sistēma vai arī lidmašīnu elektriskās sistēmas, atgādina BBC.
Pēc ekspertu domām, problēmām ar akumulatoriem tomēr nevajadzētu izrādīties tik nopietnām, lai rastos nepieciešamība būtiski pārveidot lidmašīnas vai pilnībā aizstāt akumulatorus. Daudz ticamāka ir iespēja, ka problēmas radušās dēļ kādām kļūdām ražošanā vai nepareizas akumulatora izmantošanas rezultātā.
Publikācijas noslēgumā piebilsts, ka Boeing ir saistījis kompānijas nākotni ar lidmašīnu Dreamliner un ieguldījusi tās attīstība miljardiem dolāru, tādēļ ja izrādīsies, ka akumulatoru problēmu nav iespējams novērst, nemainot lidmašīnas pamata dizainu, kompānijai tā būs katastrofa.