Lietuvos geležinkeliai pirmdien paziņoja, ka OFAC vēstule par to, kā kompānijai vajadzētu reaģēt uz ASV sankcijām saņēmta 17.decembrī.
Lietuvas valsts dzelzceļa kompānijas preses pārstāvis Mants Dubausksts ziņu aģentūrai BNS sacīja, ka šāds OFAC paziņojums situāciju nemaina un kompānija centīsies atrast risinājumu, kā likumīgā ceļā pārtraukt līgumattiecības ar Belarusjkaļij.
"Kopā ar īpašnieku meklējam ilgtspējīgu, likumīgu situācijas risinājumu," norādīts kompānijas paziņojumā, kurā piebilsts, ka Belarusjkaļij kravu plūsma caur Lietuvu "tiks apturēta, tiklīdz parādīsies juridisks pamatojums to izdarīt".
Uzņēmumā informēja, ka jau 12.novembrī Lietuvos geležinkeliai nosūtīja vēstuli ASV pusei lūgumu rakstiski izskaidrot un apstiprināt sankciju ietekmi.
"OFAC izsludinātās sankcijas nav tiešā veidā saistošas Lietuvos geležinkeliai, jo tam nav nekādas saistības ar ASV. Lietuvos geležinkeliai nav ASV persona, un pieprasījumā sniegtā informācija neliecina, ka minētie līgumi vai uz tiem attiecināmie maksājumi būtu saistīti ar ASV personām, tostarp ASV finanšu institūcijām vai korespondentiem," norādīts ASV Finanšu departamenta paspārnē esošā biroja atbildē Lietuvas valsts dzelzceļa kompānijai.
Vienlaikus OFAC aicinājis pirms jebkuras rīcības izvērtēt ar darījumu saistīto regulējumu un sankciju risku.
Dubausks sacīja, ka dokumenta galvenā doma ir tas, ka ASV sankcijas nevar būt par pietiekamu juridisku ieganstu Lietuvos geležinkeliai un Belarusjkaļij līguma laušanai.
"Mēs dzirdam valsts gaidas, lai kravu pārvadājumi tiktu izbeigti, tas nozīmē, ka ir jāmeklē citi risinājumi," teica kompānijas preses pārstāvis.
Jau ziņots, ka ASV sankcijām pakļautā Baltkrievijas kālija mēslojuma ražotāja Belarusjkaļij kravu tranzīts caur Lietuvu netika pārtraukts, kad 8.decembrī stājās spēkā ASV sankcijas. Noskaidrojies, ka Baltkrievijas valsts uzņēmums novembrī veicis priekšapmaksu Lietuvos geležinkeliai un ar šo summu pietiek, lai tas turpinātu Belarusjkaļij kravu pārvadāšanu decembrī, janvārī un februārī.
Kā izteicies Lietuvos geležinkeliai vadītājs Mants Bartuška, kurš janvārī saistībā ar skandālu atstās amatu, par līguma laušanu uzņēmumam varētu draudēt simtiem miljonu eiro liels sods.
Lietuvas valdība paziņojusi, ka meklē veidus, kā valsts dzelzceļa kompānijai lauzt līgumu par Belarusjkaļij produkcijas transportēšanu, vienlaikus uzsverot, ka ASV sankcijas tieši neizliedz mēslojuma tranzīta kravu plūsmu caur Lietuvu.
Uzņemoties atbildību par to, ka Belarusjkaļij kravu tranzīts caur Lietuvu nav pārtraukts, Lietuvas ārlietu ministrs Gabrieļus Landsberģis un satiksmes ministrs Marjus Skuodis iesniedza atlūgumus. Premjerministre Ingrīda Šimonīte pagājušajā nedēļā paziņoja, ka abu ministru demisiju nepieņem.
ziņa papildināta ar 5.-9.rindkopu