Laika ziņas
Šodien
Daļēji apmācies
Rīgā +3 °C
Daļēji apmācies
Trešdiena, 20. novembris
Anda, Andīna

Zviedrijas radio vadītājs: Kad apvieno televīziju un radio, televīzija sāk dominēt

Daudzās Eiropas valstīs, tostarp arī Lietuvā un Igaunijā, radio un televīzija stādā kā viens uzņēmums. Savukārt Zviedrijā situācija ir pretēja, tā intervijā Latvijas radio atzina Zviedrijas Radio vadītājs Mats Svegfors.
Viens no aktuālākajiem jautājumiem Latvijā pēdējo pāris gadu laikā ir sabiedrisko mediju - Latvijas Radio un Latvijas Televīzijas - apvienošana. Tam ir gan aizstāvji, gan pretinieki. Ko jūs domājat par radio un televīzijas apvienošanu, balstoties uz Zviedrijas pieredzi?

Zviedrijā mums ir trīs neatkarīgas organizācijas - sabiedriskā televīzija, sabiedriskais radio un organizācija, kas veido izglītojošos raidījumus. Mūsu pieredze ļoti skaidri parāda, ka sabiedriskajam radio ir jābūt neatkarīgam uzņēmumam. Galvenais iemesls ir, ka televīzija mēdz dominēt, ja radio un televīzija tiek apvienoti. To parāda daudzu Eiropas valstu pieredze. Bieži tiek runāts, ka mediju veidi mūsdienās saplūst, jo visiem ir mājas lapas internetā. Tā ir tiesa. Tomēr ir redzama arī cita tendence - atšķirības starp televīziju un radio kļūst lielākas un lielākas.

Kādas ir šīs atšķirības?

Es teiktu, ka tirgus situācija, ja sabiedrisko mediju gadījumā vispār var lietot vārdu "tirgus", ir ļoti atšķirīga. Televīzijas tirgū neizbēgami valda ļoti sīva komerciāla konkurence. Radio tirgū konkurence nav tik sīva. Un tas ļauj radio krietni vieglāk pieturēties pie kvalitatīvās žurnālistikas standartiem. Tādēļ, no žurnālistikas viedokļa pastāv ļoti pamatoti iemesli, lai neapvienotu sabiedrisko radio un televīziju.

Jūs jau pieminējāt vienu argumentu, kas arī Latvijā izskan diezgan bieži. Tiek teikts, ka mediju veidi mūsdienās saplūst, un viss ir pieejams internetā. Tādēļ sabiedriskā televīzija un radio kopā varētu spēcīgāk darboties internetā, tādējādi veiksmīgāk uzrunājot gados jaunu auditoriju, kas šobrīd tik labi nepadodas.

Protams, ka pastāv argumenti par labu gan vienam, gan otram variantam. Mediju saplūšana, tik tiešām, ir realitāte. Bet tas nav labs arguments, lai apvienotu vai sapludinātu radio un televīziju vienā uzņēmumā. Drīzāk pretēji. Kad televīzija un radio tiek apvienoti, ne tikai televīzija sāk dominēt, bet sāk dominēt arī komerciālizēts saturs. Parādās vairāk izklaides un mazāk ziņu, mazāk informācijas. Pieļauju, ka jums ir pazīstams termins "infoklaide", kas nozīmē, ka informācija saplūst ar izklaidi. Līdzsvars starp izklaidi un informāciju mūsdienās ir ļoti liela problēma, jo izklaides apjoms pieaug, bet informācijas apjoms samazinās. Tādēļ ir nepieciešamas atbilstošas organizācijas, kas aizstāvēs ziņu un informācijas lomu.

Jā, bet sabiedriskie mediji - radio un televīzija - nedzīvo izolētā pasaulē. Viņiem ir jāsacenšas par auditoriju ar komerciāliem medijiem. Aizstāvēt ziņu un informācijas lomu, protams, ir nepieciešams. Bet, ja neviens neklausās?

Bet cilvēki klausās. Tas ir acīmredzams. Lielbritānijā BBC radio auditorija aizvadītajā gadā palielinājās līdz rekordlielam skaitam. Arī Amerikā NPR auditorija nesen sasniedza vēl nebijušus apmērus. Tādēļ radio šajā krīzes laikā neizzūd, bet gan tieši pretēji - radio ir ļoti spēcīgas pozīcijas.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Politika

Vairāk Politika


Rīgā

Vairāk Rīgā


Novados

Vairāk Novados


Kriminālziņas

Vairāk Kriminālziņas