LŽA ir veikusi biedru aptauju par Covid-19 pandēmijas izraisītajām sekām žurnālistu un mediju organizāciju darbā.
Aptauja rāda, ka visi mediji piedzīvo reklāmas kritumu - apturētas plānotās reklāmas kampaņas, atceltas jau apstiprinātās un nav plānots atsākt reklamēties tuvākajā laikā. Par jau publicētajām reklāmām kavējas rēķinu samaksa. Daļa mediju plāno samazināt autoru skaitu, atteikties no telpu īres, bet ar šo rīcību nevar segt zaudējumus un turpināt strādāt.
Lielāko daļu aptaujāto mediju uzņēmumu, nesaņemot atbalstu un pie līdzšinējā reklāmas tirgus krituma tempa, no darbības slēgšanas sķir apmēram mēnesis.
Latvijas mediji jau ilgu laiku ir grūtā situācijā. Lielākā daļa tā arī nav atguvusies pēc 2009.gada krīzes. Mediju redakcijas ir nelielas, žurnālisti strādā daudz. Kopš 2009.gada tikai nedaudzi mediji ir spējuši paplašināt redakcijas, pieņemt darbā vairāk žurnālistu.
2019.gadā biznesa lēmumu rezultātā slēdza vecāko Latvijas komerckanālu LNT, šogad par ziņu ražošanas pārtraukšanu paziņoja kanāls PBK.
Šobrīd Latvijā nacionālā mērogā strādā četri ziņu dienesti- LTV, LR, TV3 un ziņu aģentūra LETA. Redakcijas, kas rada neatkarīgu saturu, ir portāliem Delfi, TVNET, žurnālam IR, avīzēm Latvijas Avīze, Diena, pētnieciskās žurnālistikas centram re:Baltica un citiem. Problēmas piedzīvo arī žurnālu izdevēji un reģionālā prese.
Vēl lielāka mediju telpas sašaurināšana nav pieļaujama. Tā var kļūt neatgriezeniska un apdraudēt Latvijas informatīvo drošību.
LŽA aicina valdību nekavējoties sniegt atbalstu Latvijas medijiem, lai tie spētu turpināt darbu un pārdzīvot krīzes situāciju.
LŽA aicina atbalstu sniegt medijiem, kas jau līdz šim ražoja kvalitatīvu saturu, kuriem ar darbiniekiem noslēgti darba līgumi un kuri ievēro ētikas kodeksus- kā tas jau tiek prasīts Sabiedrības integrācijas fonda Mediju atbalsta fonda konkursos.
LŽA aicina mediju atbalstu attiecināt uz jau esošiem kvalitatīviem projektiem, neprasot saspringtajos apstākļos rādīt jaunus projektus. Piešķirot atbalstu, aicinām piemērot vienotus kritērijus, nekoncentrējoties uz atbalsta saņēmēju darbības formām, bet atbalstīt kvalitatīva satura ražošanu.
Mēs aicinām Latvijas uzņēmējus, kuri šobrīd reklamējas, izvietot reklāmas Latvijas medijos, Google un Facebook atstājot labākiem laikiem.
Latvijas mediji ir pierādījuši, ka spēj kvalitatīvi un pašaizliedzīgi strādāt krīzes apstākļos, lai informētu auditoriju, lai mēs visi kopā spētu pārdzīvot šo sarežģīto posmu ar pēc iespējas mazākiem zaudējumiem Latvijas sabiedrībai.
skarbā realitāte
Jānis Sirmacis
mjā