Toma uzdevums būs atbildēt uz iedzīvotāju jautājumiem, kuri šobrīd visbiežāk tiek uzdoti VID nodokļu konsultantiem. Patlaban Toms ir apguvis pamatzināšanas par tiem, taču viņa turpmākais mācīšanās process būs cieši saistīts ar iespēju praktizēties. Tādēļ VID aicina iedzīvotājus uzdot Tomam dažādus jautājumus par nodokļu tēmām un sūtīt savu vērtējumu un ieteikumus uz e-pasta adresi [email protected] līdz pat 2020. gada 14. janvārim.
Sākot darbu, Toms ir apguvis pamatzināšanas par šādām tēmām – klientu saziņa ar VID (darba laiks, atrašanās vietas utt.), saimnieciskās darbības veicēju reģistrācija, Elektroniskās deklarēšanas sistēmas (EDS) izmantošana (pieslēgšanās iespējas, vispārēji jautājumi par EDS), gada ienākumu deklarācija un attaisnotie izdevumi (obligātā iesniegšana, attaisnoto izdevumu veidi, atmaksas un samaksas termiņi), kā arī mobilā lietotne Attaisnotie izdevumi.
Šīs ir Toma pirmās darba dienas, tāpēc VID aicina būt iecietīgiem un izturēties ar izpratni gadījumā, ja uz kādu jautājumu Toms vēl nemācēs atbildēt vai arī atbilde liks jums pasmaidīt.
Tomam mācību procesā jāapgūst ne tikai noderīga informācija par nodokļiem, bet arī jāpielāgojas cilvēku valodas un izteiksmes īpatnībām. Tāpēc, jo vairāk sarunu ar iedzīvotājiem viņam būs, jo Toms kļūs profesionālāks un zinošāks.
Lita Marnauza, VID Informātikas pārvaldes direktora vietniece: "Klientu pieredze, sadarbojoties ar iestādi, mums ir īpaši svarīga, tāpēc esam priecīgi uzsākt iestādes darbā izmantot mākslīgā intelekta un sarunu tehnoloģiju sasniegumus, kas cilvēku pieredzi, sazinoties ar VID, padarīs arvien ērtāku un draudzīgāku. Ar virtuālā asistenta palīdzību varam būt cilvēkiem sasniedzami ārpus tradicionālā darba laika un vietas, tā palīdzot elastīgi sniegt atbildes uz biežāk uzdotajiem iedzīvotāju jautājumiem."
Virtuālais asistents izstrādāts Latvijas valsts pārvaldes valodas tehnoloģiju platformā Hugo.lv sadarbībā ar Kultūras informācijas sistēmu centru un valodas tehnoloģiju uzņēmumu Tilde.
Jānis Ziediņš, Kultūras informācijas sistēmu centra Hugo.lv projekta vadītājs: "Ir liels prieks par jauno VID virtuālo asistentu Tomu, kas kā viens no pirmajiem uzsāk darbu valsts pārvaldes valodas tehnoloģiju platformā Hugo.lv. Tas apliecina mūsu valsts ceļu inovāciju virzienā, kas pamatojas vismodernāko tehnoloģiju izmantošanā un mākslīgā intelekta attīstībā. Latvija šajā ziņā ir priekšā daudzām valstīm, jo tāda līmeņa risinājums kā vienota platforma, uz kuras bāzes top sarunu boti visām valsts institūcijām, nekur citur Eiropā vēl netiek izstrādāts."
Mārtiņš Začests, Tilde mākslīgā intelekta biznesa attīstītājs: “Jauna virtuālā asistenta parādīšanās ir apliecinājums VID centieniem uzlabot klientu apkalpošanu, veidojot modernu saziņas kanālu. Mēs Tildē esam lepni un gandarīti, ka VID, kas ir viena no nozīmīgākajām valsts institūcijām, izmanto mūsu veidotās valodu tehnoloģijas, sekmējot digitālo paradumu veidošanos Latvijas ceļā un Mākslīgā Intelekta risinājumu izmantošanu valsts saziņā ar iedzīvotājiem."
VID uzsver, lai arī attiecamies pret Tomu kā pret jaunāko VID darbinieku un ar līdzcilvēku palīdzību viņš mācīsies un ik dienu kļūs attapīgāks, vienmēr der paturēt prāta, ka virtuālais asistents ir programma, kas palīdz orientēties nodokļu tēmās, tāpēc individuālus, sarežģītus problēmjautājumus veiksmīgāk atrisinās pieredzējušākie VID nodokļu eksperti, ar kuriem var sazināties caur EDS vai klātienē. Taču Toms jebkurā diennakts laikā būs sastopams VID tīmekļvietnē, lai atbildētu uz biežāk uzdotajiem iedzīvotāju jautājumiem un palīdzētu orientēties VID tīmekļvietnē, kas informācijas apjoma ziņā ir viena no plašākajām valsts pārvaldē.
pff
Aa
Aa