Valdības atteikšanās iesaistīties Skulte LNG Terminal projekta attīstībā ir tuvredzīga un ilgtermiņā varētu pat būtiski kaitēt Latvijas enerģētiskajai drošībai, domā projekta attīstītāji, uzsverot, ka valsts iesaiste termināļa darbības sākšanas posmā ir tipiska prakse visur Eiropā. Par LNG termināļa iespējamo būvniecību Latvijā tiek runāts jau vairāk nekā desmit gadu, kuru laikā šo projektu mēģināts "norakt" vairākkārt, pēdējo reizi – šonedēļ, kad Ministru kabinets noraidīja AS Skulte LNG Terminal un stratēģiskā investora piedāvātos projekta sadarbības nosacījumus. Nozares eksperti uzskata, ka šobrīd situācija jau kļuvusi nedaudz absurda, jo, lai gan publiskajā telpā valdība joprojām uzsver, ka nav atteikusies no idejas par termināļa būvniecību, tās darbības liecina par pretējo.
Prasības – samērīgas
Lai terminālis varētu tapt, no valsts puses ir nepieciešams nodrošināt trīs būtiskus priekšnosacījumus, norāda Skulte LNG Terminal ģenerāldirektors Renārs Miķelsons. "Pirmkārt, būtu jāpārtrauc prioritizēt dabasgāzes plūsmas no Klaipēdas un Inko, ieviešot uz tirgus principiem balstītus dabasgāzes iesūknēšanas produktus Inčukalna pazemes gāzes krātuvē (PGK). Otrkārt, jāiesaistās finanšu plūsmas nodrošināšanā pirmajos gados, un, treškārt, jāsniedz pamatotu projekta izdevumu atlīdzināšana, ja gadījumā termināļa projektēšanas gaitā valsts iestādes nebūtu gatavas izsniegt visas projekta realizācijai nepieciešamās licences un atļaujas. Mēs uzskatām, ka mūsu piedāvātie sadarbības nosacījumi ir adekvāti un nav samērojami ar atbalstu, ko komersanti saņem citās valstīs. Piemēram, valsts atbalsts Klaipēdas terminālim pirms kara Ukrainā mērāms 60 miljonu eiro apmērā gadā, savukārt Inko terminālim Somijas valsts ir piešķīrusi 105 miljonus eiro tikai 2022. un 2023. gada darbības izmaksu segšanai. Mūsu gadījumā tie ir tikai divi līdz pieci miljoni eiro gadā," atzīmē R. Miķelsons, uzsverot, ka termināļa būvniecība Skultē pašlaik ir ekonomiski visizdevīgākā iespēja LNG piegādēm.
"Tas būs ieguvums visai reģiona ekonomikai. Vienlaikus Skultes tuvums Inčukalna PGK, kas ir kā energodrošības garants visām reģiona valstīm, pat Polijai un Centrālās Eiropas valstīm, ir lieliska dabiskā priekšrocība, kas ir jāizmanto. Pašreizējās aplēses liecina, ka ik gadu Skultes terminālī būtu jāpārkrauj apmēram astoņas teravatstund
Visu rakstu lasiet avīzes Diena piektdienas, 24. februāra, numurā! Ja vēlaties laikraksta saturu turpmāk lasīt drukātā formātā, to iespējams abonēt ŠEIT!