Grozījumi paredz samazināt amata atlīdzības fiksēto taksi izpildu lietās par nelielu parādu piedziņu, uz pusi samazināt amata atlīdzības fiksēto taksi gadījumos, kad parādnieks nokārto savas saistības paziņojumā par pienākumu izpildīt nolēmumu norādītajā termiņā, kā arī uz pusi samazināt amata atlīdzību taksei procentos, ja parāds izpildu lietā tiek segts no naudas līdzekļiem, kas bijuši apķīlāti kā šī prasījuma nodrošinājumu.
Noteikumu grozījumu projekta anotācijā skaidrots, ka, ieviešot minētās izmaiņas, būtiski samazināsies amata atlīdzība tajās izpildu lietās, kurās piedzenamā summa ir neliela, kā arī izpildu lietās, kurās parādnieks pēc izpildu lietas ievešanas nekavējoties sedz visas savas parādsaistības. Kā arī tiks nodrošināta zvērināta tiesu izpildītāja amata atlīdzības apmēra samazināšana gadījumos, kad nolēmuma izpilde prasījusi salīdzinoši mazāku darba ieguldījumu.
Lai veicinātu parāda labprātīgu nomaksu, ar noteikumu projektu izpildu lietās par piedziņu tiek paredzēta augstāka amata atlīdzība gadījumos, kad parādnieks parādu nav sedzis gada laikā no izpildu lietas ievešanas dienas. Tādējādi tiek ieviesta parādnieku motivējoša sistēma neatlikt savu saistību izpildi un neizvairīties no tiesas spriedumā vai likumā noteikto pienākumu izpildes. Jo ātrāk tiek veikta parāda nomaksa, jo mazāki sprieduma izpildes izdevumi, skaidrots grozījumu projekta anotācijā.
Tādējādi ar minētajiem grozījumiem zvērināta tiesu izpildītāja amata atlīdzības apmērs tiek pielāgots ieguldāmajam darba apjomam. Jo ātrāk parāds tiek segts, jo mazāk laika un darba jāiegulda konkrētās izpildu lietas apstrādē, jo mazāka atlīdzības takse, un otrādi.
Anotācijā minēts piemērs, ka, ja izpildu lietā piedzenams parāds desmit eiro apmērā un parādnieks parādu un sprieduma izpildes izdevumus samaksā zvērināta tiesu izpildītāja paziņojumā par pienākumu izpildīt nolēmumu noteiktajā termiņā, fiksētā amata atlīdzība sedzama 7,50 eiro apmērā jeb samazināts atlīdzības apmērs, piemērojot koeficientu 0,5. Ja parāds un sprieduma izpildes izdevumi tiek segti gada laikā no izpildu lietas ievešanas dienas, fiksētā amata atlīdzība ir 15 eiro, bet, ja parāds nav segts ilgāk kā gada laikā, amata atlīdzība maksājama 22,50 eiro apmērā jeb palielināts atlīdzības apmērs, piemērojot koeficientu 1,5.
Turklāt minētā atlīdzība joprojām būs mazāka, nekā tā ir patlaban.
Vienlaikus ar noteikumu projektu tiks noapaļoti noteikumos noteiktie amata atlīdzības apmēri, veicinot to pārskatāmību un atvieglojot atlīdzības aprēķināšanu. Esošie atlīdzības apmēri attiecīgi samazināti vai palielināti līdz secīgi tuvākajam veselajam skaitlim, kas izteikts desmitos, piemēram, atlīdzības apmērs 36,99 eiro noapaļots uz 40 eiro, 66,73 eiro noapaļots uz 70 eiro un tamlīdzīgi.
Noteikumu grozījumi arī paredz noteikt dažādas takses par faktu fiksēšanu.
Plānots, ka grozījumi stāsies spēkā šī gada 1.novembrī. Jaunās amata atlīdzības takses netiks attiecinātas uz tām izpildu lietām, kuras ievestas pirms jaunā regulējuma stāšanās spēkā. Izpildu lietās, kurās izpildu lietvedība ir uzsākta līdz šī gada 31.oktobrim, amata atlīdzības noteikšanai zvērināti tiesu izpildītāji turpinās piemērot regulējumu, kas bija spēkā līdz 31.oktobrim.
Jau vēstīts, ka Saeima aprīlī galīgajā lasījumā pieņēma likuma grozījumus, akceptējot to, ka zvērinātu tiesu izpildītāju amata atlīdzības takses apmēru nosaka atbilstoši ieguldītā darba apjomam un samērīgi ar piedzenamā parāda apmēru.
Likumā noteikts, ka valdībai līdz 2018.gada 1.novembrim būs jāpārskata tiesu izpildītāju takses apmēri atbilstoši komisijā atbalstītajam priekšlikumam. Veicot pārskatīšanu, valdībai būs jāņem vērā zvērināta tiesu izpildītāja amatam normatīvajos aktos noteiktā atbildība, neatkarības prasības un no amata izrietošie ierobežojumi.
Tiesu izpildītāju mafija atkal uzva
Puķe
Tas ir Rasnača pēdējais sveiciens