Testi veikti Valsts Ieņēmumu dienesta (VID) Muitas laboratorijā, izmantojot plaši izplatītu sertificētu un akreditētu ekspresmetodi, lietojot degvielas analizatorus ERASPEC. Testi veikti, nosakot galvenos rādītājus, ko prasa Latvijas un Eiropas Savienības likumdošana. Benzīnā noteikts tā oktānskaitlis, blīvums, aromātisko ogļūdeņražu klātbūtne, kā arī dažādi ēteri un skābekļa īpatsvars. Dīzeļdegvielā - cetānskaitlis, tilpums, aromātiskie ogļūdeņraži, pievienotā biodīzeļa īpatsvars un sēra saturs.
Lai arī degvielas kvalitāti ietekmē daudzi daudzi rādītāji, cetānskaitlis dīzelim ir viens no pamata rādītājiem, līdzīgi kā benzīnam oktānskaitlis.
To izceļ arī laboratorijas pārstāvis Korotkijs, sakot: "Cetānskaitļa būtība ir spēja degvielai sadegt "mierīgi". Ja cetānskaitlis būs zems, motors tarkšķēs. Ir aizture starp iešprices momentu un degvielas sadegšanu. Līdz ar to degviela sadeg ātrāk, straujāk, motoram palielinās slodze, palielinās nodilums, ilgstoši lietojot. Ja cetānskaitlis ir augstāks, motors ir klusāks, tas "murrās", nevis tarkšķēs."
Testos veikto visu dīzeļdegvielas paraugu un to cetānskaitļa rādījums:
- Lotos (Polija) 54,4
- BP (Lielbritānija) 54,1
- BP (Polija) 53,9
- Krimphoff (Vācija) 53,5
- Neste (Latvija) 53,2
- Dīzelis (Krievija) 51,6
- Aral (Vācija) 51,1
- Viada (Latvija) 50,7
- Circle K (Latvija) 50,2
Circle K atturējās skaidrot, kas varētu būt pamatā nepietiekami augstajam cetānskaitlim dīzeļdegvielā. Uzņēmums raidījumam atsūtījis šogad veiktu analīžu rezultātus, kur vienā dīzeļdegvielas partijā fiksētais cetānskaitlis vasarā ir 51,7.
Tāpat uzņēmuma pārstāvis Viesturs Astičs raidījumā atsaucās arī uz pieļaujamās kļūdas iespējamību un norādīja, ka pēc cetānskaitļa vien par degvielas kvalitāti runāt nevar – Circle K ir īpaša piedevu recepte Miles, kas garantējot augstu kvalitāti, turklāt uzņēmums sekojot tai līdzi no degvielas saņemšanas brīža līdz pat uzpildei automašīnās.
Raidījums arī noskaidrojis, ka ka Latvijā degviela galvenokārt tiek pirkta no Polijas uzņēmumam PKN Orlen piederošās naftas pārstrādes rūpnīcas Mažeiķos, Lietuvā. To dara tādi uzņēmumi kā Circle K, Viada, Virši A, Kool, Latvijas Nafta, kā arī A Starte. Izņēmums ir uzņēmums Neste Latvija, kas degvielu ved no Somijas. Shell degvielas uzpildes staciju tīkls raidījumam atbildi par degvielas izcelsmi nesniedza.
Circle K pārstāvis Alvis Ērglis gan norādīja, ka Mažeiķos ražotās degvielas lielais īpatsvars vēl nenozīmē, ka tas Latvijā nāk no vienas mucas visiem, un, piemēram, Circle K vajadzībām degviela tiek ražota pēc viņu veiktās specifikācijas, proti, pēc īpaša pasūtījuma, pievienojot īpašās piedevas.
trusis nejaukais
Diesel
viesis