Laika ziņas
Šodien
Skaidrs
Interpretējot testos pieļaujamo kļūdu par labu uzņēmumiem, nepieciešamais rādījums gan tiktu sasniegts

Raidījums: Circle K un Viada dīzelim cetānskaitlis zemāks nekā ārzemēs

Gan dīzeļdegvielas, gan arī benzīna paraugos, kas iegūti Latvijas, Vācijas, Lielbritānijas, Polijas un arī Krievijas degvielas uzpildes stacijās gandrīz visi rādītāji, ko pieprasa kā Latvijas valdības, tā arī Eiropas Savienības standarti, atbilst normas robežām. Izņēmums gan ir - dīzeļdegvielas cetānskaitļa rādījums Latvijā Circle K un Viada pirktajai dīzeļdegvielai ir zemāks par prasīto 51 punktu, vēsta Latvijas Televīzijas raidījums Aizliegtais paņēmiens. Laboratorijas vecākais eksperts Kaspars Korotkijs gan norāda, ka par likuma pārkāpumu to uzskatīt nevar, jo testiem ir pieļaujamā kļūda. Ja to interpretē par labu uzņēmumiem, tad 51 punktu robeža tiktu sasniegta.

Testi veikti Valsts Ieņēmumu dienesta (VID) Muitas laboratorijā, izmantojot plaši izplatītu sertificētu un akreditētu ekspresmetodi, lietojot degvielas analizatorus ERASPEC. Testi veikti, nosakot galvenos rādītājus, ko prasa Latvijas un Eiropas Savienības likumdošana. Benzīnā noteikts tā oktānskaitlis, blīvums, aromātisko ogļūdeņražu klātbūtne, kā arī dažādi ēteri un skābekļa īpatsvars. Dīzeļdegvielā - cetānskaitlis, tilpums, aromātiskie ogļūdeņraži, pievienotā biodīzeļa īpatsvars un sēra saturs.

Lai arī degvielas kvalitāti ietekmē daudzi daudzi rādītāji, cetānskaitlis dīzelim ir viens no pamata rādītājiem, līdzīgi kā benzīnam oktānskaitlis.

To izceļ arī laboratorijas pārstāvis Korotkijs, sakot: "Cetānskaitļa būtība ir spēja degvielai sadegt "mierīgi". Ja cetānskaitlis būs zems, motors tarkšķēs. Ir aizture starp iešprices momentu un degvielas sadegšanu. Līdz ar to degviela sadeg ātrāk, straujāk, motoram palielinās slodze, palielinās nodilums, ilgstoši lietojot. Ja cetānskaitlis ir augstāks, motors ir klusāks, tas "murrās", nevis tarkšķēs."


Testos veikto visu dīzeļdegvielas paraugu un to cetānskaitļa rādījums:

  • Lotos (Polija) 54,4
  • BP (Lielbritānija) 54,1
  • BP (Polija) 53,9
  • Krimphoff (Vācija) 53,5
  • Neste (Latvija) 53,2
  • Dīzelis (Krievija) 51,6
  • Aral (Vācija) 51,1
  • Viada (Latvija) 50,7
  • Circle K (Latvija) 50,2

Circle K atturējās skaidrot, kas varētu būt pamatā nepietiekami augstajam cetānskaitlim dīzeļdegvielā. Uzņēmums raidījumam atsūtījis šogad veiktu analīžu rezultātus, kur vienā dīzeļdegvielas partijā fiksētais cetānskaitlis vasarā ir 51,7.

Tāpat uzņēmuma pārstāvis Viesturs Astičs raidījumā atsaucās arī uz pieļaujamās kļūdas iespējamību un norādīja, ka pēc cetānskaitļa vien par degvielas kvalitāti runāt nevar – Circle K ir īpaša piedevu recepte Miles, kas garantējot augstu kvalitāti, turklāt uzņēmums sekojot tai līdzi no degvielas saņemšanas brīža līdz pat uzpildei automašīnās.

Raidījums arī noskaidrojis, ka ka Latvijā degviela galvenokārt tiek pirkta no Polijas uzņēmumam PKN Orlen piederošās naftas pārstrādes rūpnīcas Mažeiķos, Lietuvā. To dara tādi uzņēmumi kā Circle K, Viada, Virši A, Kool, Latvijas Nafta, kā arī A Starte. Izņēmums ir uzņēmums Neste Latvija, kas degvielu ved no Somijas. Shell degvielas uzpildes staciju tīkls raidījumam atbildi par degvielas izcelsmi nesniedza.

Circle K pārstāvis Alvis Ērglis gan norādīja, ka Mažeiķos ražotās degvielas lielais īpatsvars vēl nenozīmē, ka tas Latvijā nāk no vienas mucas visiem, un, piemēram, Circle K vajadzībām degviela tiek ražota pēc viņu veiktās specifikācijas, proti, pēc īpaša pasūtījuma, pievienojot īpašās piedevas.

 

 

Top komentāri

trusis nejaukais
t
ja gribat lai sprauslas neaiziet bojaa viennoziimiigi jaapildaas Nestee.
Diesel
D
es pirms 10 gadiem nejauši sāku uzpildīties nestē un citur nekad , vienkārši iepatikās , izrādās esmu izvilcis īsto karti
viesis
v
Kamēr te daži filozofē par dīzeļa nevajadzību, varbūt labāk padomāt par to, ka šis būtībā ir politiskas dabas jautājums. Fakts, ka Latvija tiek piepumpēta ar otrās šķiras precēm par neadekvāti augstām cenām, parāda valsts mazspēju. Kamēr turpināsim domāt, ka valsts vienīgais uzdevums ir veidot armiju un eksportēt demokrātiju, bet šādi sīkumi nav interesanti, tikmēr Latvija tāda arī būs- no ārpuses it kā tīri laba mašīna, bet iekšpusē piepumpēta ar nekvalitatīvu degvielu, tā, ka ne uz ko citu kā klunkurēt aiz citiem nav spējīga..... :(
Skatīt visus komentārus

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Politika

Vairāk Politika


Rīgā

Vairāk Rīgā


Novados

Vairāk Novados


Kriminālziņas

Vairāk Kriminālziņas