Ryanair ekskluzīvais līgums ar lidostu Rīga desmit gadus tai ļāva baudīt labvēlīgākus nosacījumus nekā citām aviokompānijām. Kad šāda labvēlība tika pārtraukta, Ryanair, balstoties uz līgumu, uzvarēja lidostu starptautiskā šķīrējtiesā. Pašlaik maksājums gan ir atlikts, kamēr Eiropas Komisija (EK) būs pabeigusi izmeklēt, vai Ryanair, saņemot īpašas priekšrocības Rīgas lidostā, nav saņēmusi nelikumīgu valsts atbalstu.
2004.gada 23.jūlija līgums Ryanair garantēja zemas apkalpošanas maksas: par katru pasažieri lidostai tā maksāja 4,5 eiro, bet par katras Ryanair lidmašīnas virszemes apkalpošanu lidosta 500 eiro vietā drīkstēja iekasēt tikai vienu eiro. Šis ekskluzīvais līgums bija spēkā arī 2012.gadā, kad lidosta ieviesa jaunu drošības nodevu pasažieriem. Ryanair jauno nodevu atteicās maksāt un uzskatīja, ka tas ir agrāk noslēgtā līguma pārkāpums, tāpēc lidsabiedrība vērsās pret lidostu šķīrējtiesā Londonā un uzvarēja.
Starptautiskajā prāvā lidostai neizdevās pārliecināt ārvalstu arbitru, un nepalīdzēja arī liecinieku tiesā stāstītais, ka tās šādu vienošanos slēdza pēc toreizējā satiksmes ministra Aināra Šlesera rīkojuma. Tieši Šlesers Ryanair izteicis piedāvājumu par vienoto maksu līgumā, un par to liecina tiesvedības materiālos atrodamie e-pasti, ar kuriem Šlesers un Ryanair vadība apmainījusies gadu līdz līguma parakstīšanai. No tiem redzams, ka lidostas vadība pretojusies vairākiem līguma nosacījumiem, taču Šlesers politiski iejaucies. Viņš personīgi Ryanair pārstāvjiem apsolījis, ka valsts apmaksās lielu daļu pakalpojumu, ja vien pārvadāto pasažierus skaits daudzkārt kāps.
Lidostai tika piespriests Ryanair kompensēt 802 000 eiro un segt tiesāšanās izdevumus, līdz ar to kopējā summa, kas lidostai jāmaksā, pārsniedz 1,5 miljonus eiro. Šonedēļ tiesā Latvijā Ryanair prasīja izpildīt šo arbitrāžas tiesas pasludināto spriedumu, taču lēmuma izpilde tika atlikta, lai sagaidītu EK lēmumu.
Pēc ilgāka pārdomu perioda lidosta nolēmusi vērsties ar sūdzību EK, lai tā izmeklē, vai Ryanair no 2004. līdz 2014.gadam nav saņēmusi nelikumīgu valsts atbalstu. Patlaban Latvijas puse aktīvi sniedz savus aprēķinus par zaudējumiem, kurus cietusi, pateicoties Šlesera un Ryanair ekskluzīvajam līgumam. Lidostas Rīga sūdzība EK nebūt nav pirmā. Līdz šim izmeklēta jau 21 lieta pret Ryanair, sešās no kurām Ryanair piespriestas soda naudas, kuru kopējā summa pārsniedz 10 miljonus eiro.
"Gadījumā, ja EK atzītu, ka šāds atbalsts ir saņemts nelikumīgi, Latvijas valstij vai ar tās starpniecību lidostai būtu jāpiedzen šis nelikumīgi saņemtais valsts atbalsts. Savukārt ja EK atzīst, ka tomēr viss ir kārtībā, tad tā arī paliek - viss ir kārtībā. Pēc būtības, valsts īpaši ne ar ko neriskē, uzturot šādu sūdzību," skaidrojusi Satiksmes ministrijas valsts sekretāra vietniece Džineta Innusa.
Savukārt Šlesers, kurš pašlaik strādā ar ekspremjeru Andri Šķēli saistītos biznesos, joprojām uzskata, ka Ryanair līgums bija valstij izdevīgs.
“Tā kā vairs neesmu politiķis, nevēlos plaši komentēt politiskos procesus. Bet, kas attiecas uz jūsu jautājumu, varu pateikt, ka laikā, kad biju satiksmes ministrs, Satiksmes ministrijas realizēto politiku aviācijas jomā atbalstīja Ministru kabinets! Kā rezultātā Rīgas lidosta no mazas, provinciālas lidostas pārvērtās par lielāko lidostu Baltijā, palielinot pasažieru apgrozījumu no 650 000 līdz 5 000 000! Daudzkārtīgi samazinot aviopārvadājumu biļešu cenas, tika dota iespēja lidot Latvijas cilvēkiem, kuriem šāda privilēģija iepriekš nebija iespējama! Kā arī, pateicoties šai politikai, Latvija piesaistīja katru gadu ievērojami vairāk ārvalstu tūristu, kuri atstāja Latvijas ekonomikā simtiem miljonu eiro! Man ir ļoti žēl, ka šodien Latvijas aviācijas nozare atrodas stagnācijā!" rakstiskā atbildē paudis ekspolitiķis.