Jau iepriekš NVO informēja, ka neatbalsta FM izstrādātos priekšlikumus, kas sākotnējā versijā, kā aprēķināja NVO, samazināšot ziedojumu apjomus sešas septiņas reizes no pašreizējiem 97 miljoniem uz 15 miljoniem eiro, bet jaunākajā versijā ziedojumu apjoms varētu kristies līdz 30 miljoniem eiro.
NVO nav apmierinātas ar to, ka, ņemot vērā šādus piedāvājumus, netiek spriests, kur valsts budžetā tiks rasts papildu finansējums gadījumā, ja finansējuma samazinājums NVO nozīmēs nespēju nodrošināt pakalpojumu sniegšanu esošajā apjomā.
NVO norādīja, ka, tā kā finanšu apjoma kritums varētu būt ļoti apjomīgs, paredzams, ka attiecīgi proporcionāli NVO būs spiestas samazināt savu sniegto pakalpojumu apjomu, lai gan sabiedrības vajadzības, piemēram, nepieciešamība pēc bērnu paliatīvās aprūpes vai onkoloģisko pacientu medikamentu lietošanas nepieciešamība nesamazināsies.
Tādēļ NVO ir vērsušas valdības uzmanību uz šiem un vēl virkni riskiem un aicinājušas izstrādāt alternatīvus risinājumus šo un citu pakalpojumu izmaksu segšanai, ja turpmāk jaunā nodokļa režīma ietvaros NVO to vairs nespēs.
Kā norādīja biedrības Latvijas Samariešu apvienība direktors Andris Bērziņš, ziedojumi nepieciešami, lai varētu, piemēram, nodrošināt bērnu rehabilitāciju vai specifisku slimību ārstēšanu "tagad, nevis kādreiz, kad bērns būs izaudzis vai ārstēšana vairs nebūs nepieciešama".
Ņemot vērā šos apstākļus, NVO norāda, ka ir saglabājams vismaz esošais nodokļa atvieglojuma modelis, kā arī jau laikus ir jāsāk darbs pie alternatīvu kompensējamo mehānismu izstrādes, nepieļaujot situāciju, ka NVO nespēj sniegt palīdzību mērķa grupai nekavējoties.
Kā ziņots, lai nesamazinātu finansiālo motivāciju uzņēmumiem ziedot sabiedriskā labuma organizācijām, FM izstrādājusi jaunu priekšlikumu saistībā ar ziedojumiem UIN kontekstā, kas noteiktu iespējas, kā izmantot UIN atvieglojumu par ziedojumiem. Maksātajiem būs izvēles iespēja piemērot sev visizdevīgāko atlaides veidu.
Viens no piedāvājuma punktiem paredz neiekļaut pārskata perioda ar UIN apliekamajā bāzē ziedoto summu, bet ne vairāk kā 5% apmērā no iepriekšējā pārskata gada peļņas. Otrais punkts ļauj neiekļaut pārskata perioda ar UIN apliekamajā bāzē ziedoto summu, bet ne vairāk kā 2% no iepriekšējā pārskata gadā kopējās darba ņēmējiem izmaksātās atlīdzības, par kuru samaksātas valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas. Visbeidzot trešais punkts paredz samazināt pārskata gadā aprēķināto UIN, kas aprēķināts par gada pārskata noteiktajām dividendēm, par 80% no ziedotās summas, bet nepārsniedzot 10% no aprēķinātās UIN summas par noteiktajām dividendēm.