Signāli dzīvības saglabāšanai
Dienas miegainība nenozīmē, ka cilvēks piekopj vētrainu dzīvesveidu. Tai var būt dažādi iemesli: ieilguši miega traucējumi, stress, vairāki pienākumi vienlaikus, miega apnoja (elpošanas apstāšanās miegā) un nevēlami gulētiešanas paradumi.
Speciālisti dienas miegainību mēra, ņemot vērā acu zīlīšu reakciju tumsā, bet ikdienā simptomus visbiežāk pamana autovadītāja līdzbraucēji. Pētījumi liecina, ka paši šoferi jūtas možāki, nekā tas ir objektīvi. Smadzenes sūta dažādus signālus, kas liecina: organismam nekavējoties nepieciešama atpūta! Viens no tiem ir "autopilots": šoferis neatceras, kā nobraucis pēdējos 5–10 km. Samazinās reakcijas ātrums, ceļazīmes tiek pamanītas ar novēlošanos, pieļautās kļūdas – labotas retāk un ar plašāku vērienu, piemēram, lai koriģētu mašīnas gaitu, stūre tiek griezta vairāk, nekā būtu nepieciešams.
Bez pamata tiek mainīts braukšanas ātrums, vadītāja skatiens kļūst glāžains, it kā vērstos nekurienē, ieurbies vienā punktā. Cilvēks ieņem sastingušu pozu, iekrampējas stūrē vai gluži otrādi – kļūst aizkaitināms, knosās, nevar iekārtoties, pārslēdz radiostacijas, lieki pieskaras sejai, pleciem. Lai gan temperatūra ir nemainīga, pēkšņi sāk salt. Sliktākajā gadījumā tiek piedzīvots t. s. sekundes miegs, kad, pašam nemanot, autovadītājs uz īsu mirkli iemieg. Parasti to piefiksē brīdī, kad pamostas. Ja vien nenotiek liktenīga avārija. Uztrūkstoties no sekundes miega, vadītājam ir mainīta realitātes sajūta, viņš var censties izvairīties no neesoša šķēršļa, un tas situāciju pasliktina vēl vairāk.
Spēka snauda
Ja kādam gribas padzerties, viņš slāpes nedzesē ar dejošanu. Tas pats attiecas uz situāciju, kad organismam vajadzīga atpūta. Kad vērojams kāds vai vairāki no dienas miegainības simptomiem, tas nozīmē, ka neaizskaramais rezervju līmenis sasniegts jau kādu laiku iepriekš. Nevajag censties sapurināties, sak, līdz galamērķim palikuši tikai pārdesmit kilometri! Nekavējoties jādod organismam tas, ko tas prasa, – miegs!
Pirmajā drošajā apstāšanās vietā jāliekas gulēt. Spēka snaudai pietiek ar 15–20 minūtēm. Ilgāk gulēt nevajag, jo, aizmiegot kārtīgi un pēc tam pamostoties miega dziļajā fāzē, sagurums būs vēl lielāks. Lai varētu iemigt bez raizēm, jāuzliek modinātājs. Pirms gulēšanas var iedzert kafiju, kas pamošanās brīdī sasniegs savu uzmundrinošo iedarbību. Atlikušo porciju var izdzert pēc miega. Pēc gulēšanas vajadzētu izkāpt no mašīnas un izkustēties. Ja brauciens garāks, pagulēt var vairākkārt. Tomēr jāatceras, ka kafija, kustēšanās un spēka snauda ir tikai ugunsgrēka dzēšana, tāpēc rūpējieties par pietiekamu atpūtu ikdienā!
Abām rokām jābūt uz stūres
Visizplatītākais Latvijas autovadītāju pārkāpums, piedaloties ceļu satiksmē, nemainīgi ir ātruma pārsniegšana, liecina Valsts policijas apkopotā informācija. Pēdējos gados ātrumpārkāpēju skaitam ir tendence ik gadu par pāris procentiem pieaugt, pērn tas sasniedzis 40% no kopējā sastādīto administratīvo pārkāpumu protokolu skaita.
Tas gan vēl nenozīmē, ka, neraugoties uz satiksmes drošības kampaņām, cilvēki arvien biežāk ignorē aicinājumus ievērot atļauto braukšanas ātrumu. Šoferi vienkārši biežāk tiek pieķerti grēkos, un tas notiek, pateicoties 40 netrafarētu kārtībsargu automašīnu izmantošanai pārkāpumu fiksēšanā, skaidro Valsts policijas pārstāve Simona Grāvīte.
Otrajā vietā auto un motociklu vadītāju pārkāpumu topā tikpat nemainīga ir drošības līdzekļu – jostas vai ķiveres – nelietošana, ar ko grēko desmitā daļa šoferu. Trešo vietu (1,5% ) dala braukšana reibumā un autovadīšanas apvienošana ar pļāpāšanu pa telefonu. Lai gan ēšana un dzeršana stūrēšanas laikā nav administratīvi – un jo vairāk krimināli – sodāms pārkāpums, tomēr braukšanas laikā nevajadzētu nodarboties ne ar kādām blakus lietām. "Abām rokām jābūt uz stūres!" atgādina Simona Grāvīte.
Mazāk nekā viens procents vadītāju brauc agresīvi, un vēl mazāk (0,2%) pārvadā bērnus bez autosēdeklīša, taču šim pārkāpumam var būt sevišķi nelāgas sekas. Autovadītāju nevērību, kas izraisa negadījumus ar smagām sekām, Valsts policijas pārstāve skaidro ar pārgalvību, neuzmanību, nepārdomātu manevru veikšanu un neslēptu tiesisko nihilismu.