Izskatot administratīvā pārkāpuma lietu, NEPLP konstatēja, ka LTV1 pārraidītajos raidījumos Zili brīnumi, kuri bija ēterā no 2014.gada oktobra līdz šā gada februārim, pieļauti vairāki pārkāpumi. Raidījumu vizuālais noformējums atgādina zinātkāres centra Zili brīnumi noformējumu, raidījuma pauzēs tiek pārraidīts raidījuma nosaukums ar zinātkāres centra Zili brīnumi vizuālo fonu.
No Valsts ieņēmumu dienesta (VID) sniegtās informācijas, kā arī no publiski pieejamās informācijas izriet, ka biedrības "Vidzemes inovāciju un uzņēmējdarbības centrs" struktūrvienība Zinātkāres centrs Zili brīnumi veic saimniecisku darbību - sniedz pakalpojumus, kuru mērķauditorija ir bērni. Zinātkāres centru Zili brīnumi identificējoša vizuālā fona izmantošana raidījumos Zili brīnumi uzskatāma par slēptu audiovizuālu komerciālu paziņojumu, informēja Berga.
Tāpat arī vairākos raidījumos redzami dažādi produkti un produktu zīmoli, to demonstrēšana vērtējama kā slēpti audiovizuāli komerciāli paziņojumi - atbilstoši Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likuma (EPLL) sniegtajai slēptu audiovizuālu komerciālu paziņojumu definīcijai, informēja Berga.
LTV savos paskaidrojumos norādīja, ka raidījumu Zili brīnumi veido neatkarīgais producents SIA Brīvdienas, kurš uzvarēja LTV rīkotajā konkursā Par populārzinātniska raidījuma bērniem izveidi LTV. Saskaņā ar noslēgtā līguma noteikumiem neatkarīgais producents atbild par raidījumu atbilstību likumdošanas prasībām, tajā skaitā neatkarīgajam producentam nav tiesību saņemt no fiziskām vai juridiskām personām samaksu par piedalīšanos raidījumos, neatkarīgais producents nedrīkst pieļaut raidījumos slēptās reklāmas izvietošanu un neatkarīgajam producentam jāizvairās iekļaut raidījumos tādu preču, pakalpojumu, preču ražotāju vai pakalpojumu sniedzēju vārda, firmas zīmes vai darbības attēlojumu, kas varētu maldināt auditoriju.
LTV norādīja, ka nav noslēgusi nekādu līgumu par produktu izvietošanu raidījumos Zili brīnumi, kā arī nav izvietojusi šādus uzrakstus. Šādus uzrakstus raidījumā izvietojis raidījuma producents, tādējādi pārkāpjot raidījuma izveides līgumu.
No neatkarīgā producenta sniegtajiem paskaidrojumiem izriet, ka zinātkāres centrs ar saviem materiāliem - ierīcēm un podestiem - ir devis materiālu ieguldījumu raidījuma tapšanā. Neatkarīgais producents ir atzinis, ka raidījumā Zili brīnumi izmantots zinātkāres centru Zili brīnumi identificējošs vizuālais fons (logotips), jo Zinātkāres centrs ir viens no raidījuma satura veidotājiem.
NEPLP savā lēmumā uzsvēra, ka EPLL 25.pantā ir noteikta elektronisko plašsaziņas līdzekļu redakcionālā atbildība - efektīva kontrole gan attiecībā uz raidījumu izvēli, gan attiecībā uz to organizāciju programmās un katalogos (izņemot retranslāciju). Tādējādi elektroniskajiem plašsaziņas līdzekļiem ir noteikts pienākums efektīvi kontrolēt gan raidījumu saturu, gan to organizāciju savās pārraidītajās programmās un katalogos. Līdz ar to LTV ir redakcionāli atbildīga par konstatētajiem EPLL pārkāpumiem raidījumos Zili brīnumi, informēja Berga.
Lemjot par soda apmēru, NEPLP balstījās šādiem apsvērumiem - pārkāpumi ir veikti ilgstošā laika posmā, reizi nedēļā pārraidītos 15 raidījumos, laika posmā no 2014.gada 25.oktobra līdz 2015.gada 7.februārim. Līdz ar to tie uzskatāmi par ilgstošiem pārkāpumiem, kuriem ir sistemātisks raksturs. Pārkāpumi veikti raidījumos, kuru galvenā mērķauditorija ir bērni, tie ir saistīti ar raidījuma auditorijas maldināšanu, izvietojot raidījumos slēptus audiovizuālus komerciālos paziņojumus.
Tāpat lietā nav būtiskas nozīmes tam, vai LTV bija apzināti iecerējusi konstatētos slēptos audiovizuālos komerciālos paziņojumus vai arī nepietiekami kontrolējusi raidījumu saturu. Likumā noteikto pienākumu neievērošana, pieļaujot pārkāpumus savu programmu saturā, nevar tikt uzskatīta par pamatu, lai mīkstinātu administratīvo atbildību.
Par konstatētajiem pārkāpumiem LTV ir saucama pie Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 201.5 panta devītajā daļā paredzētās administratīvās atbildības. Par šajā pantā paredzētā pārkāpuma izdarīšanu juridiskām personām ir paredzēts administratīvais sods - naudas sods no 70 eiro līdz 7100 eiro, informēja Berga.
Saskaņā ar NEPLP vadlīnijām sankciju piemērošanā par administratīvajiem un reklāmas pārkāpumiem konkrētais pārkāpums vērtējams kā smags un par to vadlīnijās noteiktā administratīvā soda amplitūda ir naudas sods no 4200 eiro līdz 7100 eiro, informēja Berga.