Savukārt 12 mēnešu vidējais patēriņa cenu līmenis, salīdzinot ar iepriekšējiem 12 mēnešiem, februārī pieaudzis par 2,7%.
Statistikas pārvaldē informēja, ka 2019.gada februārī, salīdzinot ar janvāri, precēm cenas palielinājās par 0,1%, bet pakalpojumiem vidējais cenu līmenis nemainījās, savukārt salīdzinājumā ar pagājušā gada februāri gan precēm, gan pakalpojumiem cenas pieauga par 2,9%.
Lielākā ietekme uz cenu izmaiņām šogad februārī salīdzinājumā ar janvāri bija cenu kāpumam atpūtas un kultūras grupā, alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem, ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem, kā arī cenu kritumam dažādu preču un pakalpojumu grupā.
Mēneša laikā pārtikas un bezalkoholisko dzērienu vidējais cenu līmenis pieauga par 0,1%. Būtiskākā ietekme uz vidēja cenu līmeņa pieaugumu minētajā grupā bija svaigiem dārzeņiem (+7,5%), konditorejas izstrādājumiem (+4,1%), kartupeļiem (+4,3%) un gaļas izstrādājumiem (+2,1%). Savukārt lētāka bija šokolāde (-5,5%), sviests (-7,4%), siers un biezpiens (-2,1%), svaigi augļi (2%), piena produkti (-1,9%), svaigas vai atdzesētas zivis (-7,9%), olas (-2,3%), jogurts (-2,2%) un cūkgaļa (1,1%).
Alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu cenu līmenis mēneša laikā palielinājās par 0,5%. Alkoholisko dzērienu cenas pieauga par 0,4%, tostarp dārgāks kļuva alus un vīns. Tabakas izstrādājumu cenas palielinājās vidēji par 0,6%.
Ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem cenas mēneša laikā samazinājās par 0,4%. Cenas galvenokārt akciju ietekmē samazinājās materiāliem mājokļa uzturēšanai un remontam (-1,3%). Lētāka bija mājokļa īres maksa (-0,9%).
Ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem cenas palielinājās par 0,3%. Vidējais cenu līmenis pieauga pasažieru aviopārvadājumiem, kā arī lietotām automašīnām.
Atpūtas un kultūras grupā vidējais cenu līmenis mēneša laikā palielinājās par 1%, ko, sezonālu faktoru ietekmē, galvenokārt noteica cenu pieaugums kompleksajiem atpūtas pakalpojumiem par 5,4%. Sadārdzinājās grāmatas un ziedi.
Vidējā cenu līmeņa kritumu dažādu preču un pakalpojumu grupā (-1,1%) galvenokārt noteica akcijas personīgās higiēnas precēm un skaistumkopšanas līdzekļiem.
Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais sadārdzinājums mēneša laikā bija apģērbiem, mājokļa tīrīšanas un kopšanas līdzekļiem. Savukārt vidējais cenu līmenis samazinājās apaviem.
Statistikas pārvaldē arī informēja, ka lielākā ietekme uz vidējā patēriņa cenu līmeņa izmaiņām 2019.gada februārī, salīdzinot ar 2018.gada februāri, bija cenu kāpumam ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem, alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem, pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem, restorānu un viesnīcu pakalpojumiem, atpūtas un kultūras grupai.
Pārtikas un bezalkoholisko dzērienu grupā cenas gada laikā palielinājās par 1%. Būtiskākā ietekme uz vidējā cenu līmeņa pieaugumu grupā bija svaigiem dārzeņiem (+13,5%) un kartupeļiem (+23,9%). Gada laikā cenas pieauga arī maizei (+8,6%), konditorejas izstrādājumiem (+5,3%), miltiem un citiem graudaugiem (+7,5%) un gaļas izstrādājumiem (+4,9%). Savukārt lētāki kļuva svaigi augļi (-8,3%), kafija (-6,8%) olas (-7,5%), piens (-5,4%), piena produkti (-2,7%), sviests (-7,2%), cukurs (-10%), biezpiens (-4,6%).
Alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu vidējais cenu līmenis gada laikā palielinājās par 8,4%. Alkoholisko dzērienu cenas pieauga par 7,3%, ko galvenokārt ietekmēja alus un stipro alkoholisko dzērienu cenu pieaugums. Tabakas izstrādājumu cenas kāpa vidēji par 10,2%.
Gada laikā ar mājokli saistītās preces un pakalpojumi sadārdzinājās par 6,2%. Dārgāka kļuva elektroenerģija, dabasgāze, cietais kurināmais, ūdensapgāde, atkritumu savākšana, siltumenerģija, mājokļa īres maksa, kanalizācijas pakalpojumi.
Atpūtas un kultūras grupā cenas gada laikā palielinājās par 2,5%. Dārgāka kļuva televīzijas abonēšanas maksa, barība lolojumdzīvniekiem, atpūtas un sporta pakalpojumi, ziedi.
Restorānu un viesnīcu pakalpojumu cenas gada laikā pieauga par 4,2%. Cenu pieaugumu galvenokārt noteica ēdināšanas pakalpojumi, tostarp vidējais cenu līmenis palielinājās restorānu un kafejnīcu pakalpojumiem par 4,4%, ēdnīcu pakalpojumiem - par 4,4% un ātrās ēdināšanas pakalpojumiem - par 3,8%.
Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu kāpums gada laikā bija apģērbiem, dīzeļdegvielai, mājokļa tīrīšanas un kopšanas līdzekļiem, zobārstniecības pakalpojumiem, telekomunikāciju pakalpojumiem. Savukārt vidējais cenu līmenis samazinājās benzīnam.