Sākts darbs pie kiberjaunsardzes programmas, kas palīdzēs attīstīt prasmes ar potenciālu apveltītu auditoru, drošības testu veicēju, drošības pārziņu un ētisko hakeru jaunajai paaudzei jau no bērnības, jo līdz šim gados jauniem interesentiem nav bijis citu iespēju kā vien talantu izkopt patstāvīgi. Tas savukārt neļāva darīt visu iespējamo, lai pārliecinātos, ka zināšanas tiek izmantotas labdabīgiem mērķiem, skaidro Jaunsardzes un informācijas centrs (JIC).
Centrs cer, ka ar mācībām izdosies radīt interesi par IT jomu un jaunos speciālistus «pēc profesijas apgūšanas varēs iesaistīt arī ar valsts drošību saistītu incidentu risināšanā». Minimālais uzdevums – ar mācībām iecerēts parūpēties, lai izaug virtuālās vides lietotāji ar sapratni par riskiem un atbildīgu rīcību.
Diena iepriekš rakstījusi par IT speciālistu trūkumu, rezultātā ir grūti nodrošināt kiberdrošību valsts iestādēs. CERT.lv vadītāja Baiba Kaškina brīdināja par iespējamām smagām sekām, kas var rasties labi organizētu uzbrukumu, spiegošanas gadījumā. "Ne katru dienu, bet tādi gadījumi arī notiek, un tos ir grūti atklāt," viņa sacīja.
Kā norāda Ārlietu ministrija, kopumā apdraudējums kibervidē mūsdienās iegūst arvien lielākus apmērus, jo kiberuzbrukumi var skart gandrīz ikvienu valstiski svarīgu jomu. Jaunā programma trenēs tieši kiberdrošības ekspertus, akcentējot ētisku uzvedību, jo, kā atzīst tās veidotāji, jauniešiem būs jāapgūst arī prasmes, ko var izmantot ļaunprātīgi.
Igauņu uzņēmums BHC Laboratory, kuru programmas metodikas izstrādei par 34†710 eiro izvēlējusies Aizsardzības ministrija, savā kiberjaunsardzes koncepcijā raksta, ka mērķis nav izveidot militāru vienību, bet «iedēstīt sēklu», lai attīstītu talantu un radītu interesi jauniešos. Tā kā ir daudz, ko mācīties, paredzēts, ka mācības bērni sāks jau 10–12 gadu vecumā.
Pagaidām JIC plāno, ka pulciņš notiks četrās lielajās pilsētās vai to apkaimē – Rēzeknē, Valmierā, Rīgā un Jelgavas novada Ozolniekos –, kā arī sešās vai septiņās mazākās Latvijas pilsētās. Kopumā programma ilgs trīs mācību gadus divas reizes nedēļā, vienā nodarbībā apgūstot tēmu un otrā – prasmes pilnveidojot.