Raidījuma aplēses liecina, ka Rimi tirgus daļa sasniedz 28%, bet Maxima 26,9%. 2015. gadā situācija bija pretēja – tirgus līderis bija Maxima ar 26,7%. Mazākas veikalu ķēdes kontrolē no 5 līdz 10% tirgus daļu.
Raidījuma aptaujātie eksperti uzskata, ka, lai gan tirgū pastāv konkurence, kuru ne visi var izturēt, Latvijā tomēr būtu nepieciešams vēl viens spēlētājs, kas varētu konkurēt ar Rimi un Maxima.
"Runājot par konkurences veselīgumu, protams, ir ideāli, ja tirgū līdzvērtīgi spēlētāji ir trīs. Trešais spēlētājs ir tas, kas piedod asumu. Peļņa samazinās, kad ir vairāk spēlētāju. Pozitīvais, ka liek arī ieguldīt attīstībā, peļņa paliek nevis uzņēmumam, paši sev dividendes izmaksā," vērtē Konkurences padomes priekšsēdētāja Skaidrīte Ābrama.
Vācijas milzenis Lidl, kura apgrozījums ir astoņas reizes lielāks nekā, piemēram, Rimi īpašniekam, oficiāli vēl nav apstiprinājis, vai un kad ienāks Latvijā, tomēr rezervētie zemes gabali un pasūtītie veikalu būvniecības projekti liecina, ka tas varētu notikt. Tā kā Lidl darbojas jomā, kas Latvijā nav plaši pārstāvēta, šim tirgotājam vieta tirgū ir, uzskata eksperti.
"Lidl pēc savas stratēģijas vienmēr ies lielajās pilsētās ar apjomu un ar lētāku piedāvājumu. Viens ir tas, kas nav pārstāvēts Latvijā, ir "diskaunteri" jeb zemo preču veikali. Konkurence saasināsies Rīgā un pašās lielākajās pilsētās. Varētu izlīdzināties tirgus daļas. Piemēram, Rimi un Maxima varētu samazināties tirgus," uzskata Zviedrijas Ekonomikas augstskolas un Baltijas starptautiskā ekonomikas politikas studiju centra asociētais pētnieks Lauris Grāvelis.
Arī Latvijas Bankas eksperte paredz esošā tirgus pārdali, jo Latvijā tirgus ir ierobežots, un pieaugums netiek prognozēts. "No tirgus apjoma viedokļa raugoties, līdz ar jaunu dalībnieku ienākšanu tirgū zināmā mērā varētu notikt esošā pieprasījuma pārdale starp tirgus dalībniekiem, un mazāk veidotos papildu piedāvājums. Viennozīmīgi gaidāma konkurences saasināšanās, un arī tam var būt sava ietekme uz cenām," saka Latvijas Bankas makroekonomikas eksperte Daina Paula.
Tomēr nesnauž arī Maxima un Rimi, kuri jau tagad sākuši aktīvāku rosību. Prisma atstātā kumosa lielu daļu varētu apēst Maxima, kas jau ieņēmusi Prismas vietu Domina Shopping centrā, cer iekļūt arī Riga Plaza un Grostonas ielā. Maxima iecerējusi paplašināties arī reģionos.
Arī Rimi plāno attīstīt savus esošos veikalus. Līdz ar to paies laiks, kamēr Lidl iekarotu savu vietu. Bet jūtami tas būs tikai tad, ja Lidl Latvijā atvērs daudzus veikalus, secina eksperti.
"Rimi un Maxima daļas ir vienkārši grandiozas vienam tirgum, vispār pat pārāk daudz grandiozas. Rimi un Maxima kļūst tādi nervozāki cenu ziņā un būs spiesti rēķināties un diezgan daudzās produktu grupās palaist savas cenas uz zemi, uz leju," secina Biznesa augstskolas Turība docente Renāte Cāne.
Latvijā šobrīd darbojas septiņas lielas pārtikas veikalu ķēdes, kas atvērušas vairāk nekā 2000 iepirkšanās vietu. Šobrīd par pircēju maciņa saturu cīnās 119 Rimi un Supernetto, 155 Maxima veikali, 266 iepirkumu grupu top! veikali, vairāk nekā 700 LaTs un 560 Aibe veikali, kā arī 180 Elvi un ap 100 Mego/Vesko veikali.
Rimi veikalu tīkla īpašnieks ir pirms 100 gadiem Hakona Svensona dibinātā Zviedrijas ICA Gruppen. Maxima īpašnieces Vilniaus prekyba kontrolējošais akcionārs ir par bagātāko cilvēku Lietuvā uzskatītais Nerijs Numavičs. Savukārt mazākās veikalu ķēdes pārsvarā pieder vietējiem uzņēmējiem.
Tas būtu brīnišķīgi.
godīgums tirdzniecībā
Vārds