Tā laikā lietotai desmit gadus vecai automašīnai Audi A6 ar speciālu ierīci odometra rādījums tika nogriezts no 289 tūkstošiem kilometru uz 189 tūkstošiem. Šādi pakalpojumi pieejami gan Rīgā, gan arī daudzās vietās Latvijā – Jūrmalā, Jelgavā un pat Ludzā, un šī pakalpojuma cena svārstās robežās no 30 līdz 60 eiro.
Ne policija, ne Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) šobrīd šai problēmai nav pievērsuši uzmanību, tajā pašā laikā Eiropas parlaments (EP) šī gada martā pieņēma jaunu direktīvu, kas uzliek par pienākumu dalībvalstīm turpmāk savās likumdošanās ieviest konkrētas soda normas par odometra grozījumiem, uzskatot, ka tā ir pircēju krāpšana, kas rada zaudējumus. Šomēnes direktīva ir oficiāli publicēta.
Raidījums Aizliegtais paņēmiens pārliecinājās, ka jau ar sagrozītiem odometra rādītājiem šobrīd Latvijā bez problēmām iespējams iziet arī auto tehnisko apskati un nobrauktos kilometrus padarīt par oficiāliem mašīnas rādītājiem Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) datu bāzē.
Raidījums veica arī otru eksperimentu, pārbaudot trīs portāla ss.lv tirdzniecībā pieejamas automašīnas, arī Audi A6. No trim pārbaudītām automašīnām, tikai viena bija norādīts oriģinālais nobraukums, vienai mašīnai tas nebija nosakāms, jo dati bija dzēsti, bet trešajai odometra rādījumi bija samazināti par aptuveni 50 tūkstošiem kilometru.
Latvijas auto asociācija savā pētījumā norādījusi, ka šāda veida krāpšana Latvija lietoto auto tirgū notiek masveidā, tāpat tiekot viltotas servisa grāmatiņas, un patiesībā pārdevēji krietni nobrauktas automašīnas uzdod par teju vai mazlietotām, ar kurām braukuši vien vācu pensionāri.
Pēc asociācijas aplēsēm, no visiem Latvijā pieejamajiem lietotajiem auto, viltoti nobraukumu rādītāji esot veselos 80% gadījumu. Tos vilto gan šeit, gan mūsu paši meistari, jau esot Vācijā, un asociācijas veiktajā pētījumā esot pat fiksēts rekords – kad vienai mašīnai tikuši norakstīti par 300 tūkstoši kilometru. Viltojumiem populārākās automarkas esot Volvo, BMW un citas vidējas klases automašīnas. Speciālisti arī norāda, ka vidēji normāls vienas mašīnas nobraukums viena gada laikā ir apmēram 30 līdz 40 tūkstoši kilometru, tātad desmit gadus vecai mašīnai tie būtu vismaz 300 līdz 400 tūkstoši kilometru.
PTAC rīcībā šobrīd nav iekārtu, kas noteiktu automašīnu nobraukuma rādītājus. PTAC direktore Baiba Vītoliņa raidījumā norādīja, ka šobrīd nav arī sakārtota autoplaču darbība, proti, daudzviet nav juridiski noformēts tas, ka mašīnas vispār atrodas tirdzniecībā. Līdz ar to, patērētāju tiesības vērsties pret automašīnas tirgotājiem ir ierobežotas. Saeimas deputāts Kārlis Seržants (Zaļo un zemnieku savienība) raidījuma laikā solīja, ka pats personīgi pievērsīs uzmanību šīs problēmas risināšanā. Viņa redzējumā, ar kontroli varētu nodarboties CSDD.
Tiesa, atklāts jautājums ir, kuru šajā auto tirgošanas ķēdē būtu uzskatāms par krāpnieku – pats odometra rādījumu viltotājs, mašīnas saimnieks vai mašīnas pārdevējs?