Lauksaimnieku organizāciju sadarbības padome (LOSP) tomēr uzskatam nepievienojās, sakot, ka šāds apgalvojums ir pārāk nepārdomāts. Arī Dienai, aptaujājot vairākus uzņēmējus, to organizācijas un ekspertus, redzami dažādi uzskati par to, kā nolīgums mūs ietekmēs, taču Latvijas uzņēmējdarbības krahu neviens neparedz.
"Visas priekšrocības, ko paredz šie līgumi, jāprot izmantot. Nekas nenotiks automātiski. Neviens neteiks – tagad brauciet pie mums, vediet," saka SEB bankas makroekonomikas eksperts Dainis Gašpuitis. Viņaprāt, līdz šim līgums uztverts galējībās, paredzot, ka tas vai nu "būs viens vienīgs medus, vai arī tiek taisīta traģēdija". Atsevišķās jomās arī mūsu uzņēmēji varētu izjust spiedienu, taču teikt, ka kaut kas mainīsies tikai šī līguma dēļ, viņaprāt, ir pārspīlējums.
Latvijas Pārtikas uzņēmumu federācijas padomes priekšsēdētāja Ināra Šure domā, ka labākas iespējas eksportēt ir lielākiem Latvijas uzņēmumiem. "Jebkurš eksporta tirgus ir iespēja, taču ir daudzas nianses, kuras jāņem vērā, – vai uzņēmumam ir produkti pietiekamā apjomā, vai tas var kooperēties, vai ir sertifikācija, starptautiskā atzīšana starp valstīm," viņa skaidro. Arī LOSP valdes priekšsēdētājs Edgars Treibergs norāda, ka Latvijā saražotie apjomi ir mazi un ar vienu vai diviem veikaliņiem jau nekādus līgumus neslēgs.
Orkla Confectionery & Snacks Latvija, Orkla Foods Latvija un Pure Chocolate pārstāvji Dienai pastāstīja, ka uz Kanādu eksportē jau šobrīd, taču šis tirgus nav prioritārs, tāpēc lielas izmaiņas nav gaidāmas. Pure Chocolate eksporta vadītājs Kārlis Kvāls arī nedomā, ka šokolāde Kanādas veikalu plauktos varētu kļūt lētāka, jo sadarbības modelis ar partneriem paredz, ka tie paņem uzņēmuma preci un citi maksājumi ir viņu ziņā. Rezultātā patērētājs Kanādā muitas tarifu kritumu nejutīs, "tikai pa vidu būs cilvēki, kas nopelnīs vairāk".
Visu rakstu lasiet pirmdienas, 20. februāra, avīzē Diena!