Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +5 °C
Apmācies
Trešdiena, 20. novembris
Anda, Andīna

Atlaides ļauj ietaupīt santīmus, bet mudina uz nevajadzīgiem pirkumiem

Lielākā daļa Latvijas iedzīvotāju apgalvo, ka viņi ir taupīgi, un būtiskākā lieta, kā ļaudis cenšas ietaupīt, ir pirkt preces ar atlaidēm un akcijas preces. Taču tieši atlaides un akcijas bieži ir tās, uz kurām iekrītam, jo tās veicina nevajadzīgu preču iegādi, par kurām beigās samaksājam pat vairāk, nekā plānots.

Tāpēc speciālisti aicina pircējus būt vērīgiem un vairāk laika veltīt preču piedāvājuma izpētei un cenu salīdzināšanai, jo nereti vienā veikalā kāda prece bez akcijas ir lētāka nekā citā akcijas laikā ar atlaidi. To apliecina Dienas veiktā cenu izpēte.

Bez akcijas lētāk

Tā kā neracionālo pirkumu saraksta augšgalā ir tieši pārtikas produkti, Diena izvēlējās piecus ikdienā bieži pirktus pārtikas produktus un salīdzināja to cenas piecos lielveikalos. Hipotēze apstiprinājās - piemēram, Laimas šokolādeMaxima bez atlaides pašreiz tiešām nopērkama krietni lētāk nekā Betā ar atlaidi.

Pārējiem Dienas izvēlētajiem produktiem cenu atšķirība gan netika novērota, taču, ja pircējam svarīgs pats produkts, ne tā ražotājs vai veikals, kurā iepērkas, ir vērts salīdzināt dažādu veikalu piedāvājumu. Jo, piemēram, kāpēc ķert olu iepakojumu ar atlaidi vienā veikalā, ja citā tās bez atlaides var iegādāties lētāk. Šajā gadījumā arī produkta sastāvam nav nozīmes.

Lielveikalu pārstāvji norāda, ka viena tīkla veikalos cenas atšķirībām noteikti nevajadzētu būt. Cenas var atšķirties starp lielveikaliem, bet jo īpaši starp mazajiem veikaliņiem un lielveikaliem. «Cenu starpību vieniem un tiem pašiem produktiem dažādos veikalos veido iepirkuma cena un veikala uzcenojums. Mazajos veikaliņos, kur preces neiepērk tik lielos daudzumos, droši vien iepirkuma cena ir lielāka un samazināt uzcenojumu nevar atļauties,» norāda Rimi pārstāve Dace Valnere.

Katrā plauktā cita cena

Dienas cenu izpēte liecina, ka pircējiem šajā akciju un atlaižu jūklī jābūt īpaši vērīgiem. Un ne tikai tāpēc, ka reizēm roka pati stiepjas pēc kādas akcijas preces, bez kuras var iztikt, bet bieži tas, kas rakstīts reklāmas avīzē, ne vienmēr atbilst cenai plauktā vai datorā pie kases.

Veicot izpēti, Diena atklāja, ka IKI veikalā Tchibo kafijai vienā plauktā bija viena cena (Ls 1,85), otrā - cita (Ls 2,19). Kura tad ir īstā? Pēc ilgākas meklēšanas kāds veikala darbinieks apgalvoja, ka tā, kura ir reklāmas avīzē, - Ls 2,19. Un tā esot vienmēr - īstā cena esot tā, kura avīzē, un nevis tā, ko redzam pie preces plauktā, jo akcijas preces mainoties katru dienu un reizēm darbinieki cenas plauktos nepaspējot nomainīt. Taču tās pašas dienas vakarā televīzijas reklāmā veikals IKI atkal reklamē to pašu kafiju par Ls 1,85!

Naudas plānošanas centra vadītāja Signe Bierande iesaka, ieraugot atlaides, saglabāt vēsu prātu, jo santīmus tā gan ietaupīt var, bet būtisku uzlabojumu mājsaimniecības finanšu situācijā negūsiet. «Protams, lieliski, ja izdodas nopirkt kāroto par izdevīgu cenu, bet beigās bieži tieši atlaižu laikā iztērējam vairāk, nekā bijām plānojuši, jo preces iegādājamies tikai tāpēc, ka tās, šķiet, ir lētākas, bet patiesībā nekā no tā mums nevajag, un pārtikā tērējam visvairāk - bieži pat pusi no ieņēmumiem,» pārliecināta ir Signe Bierande.

Gadās arī kļūdas

Dace Valnere Rimi veikalos novērojusi, ka pircēji tomēr ir pietiekami vērīgi, rūpīgi pēta reklāmas avīzes un salīdzina cenas. Daudzi uz veikalu nāk ne tikai ar reklāmas avīzēm, bet ar jau iepriekš sagatavotu iepirkumu sarakstu. Tomēr pārpratumi gadoties, kā, piemēram, nesen Rimi veikalā Rēzeknē, kur sarkanbalta planšete vēstīja par supercenu cepumiem, piedāvājot 1 santīma atlaidi (no 1 lata uz 99 santīmiem)! Valnere norāda, ka tā bijusi kļūda, cepumi veikalā ievesti tikai uz akcijas laiku, un to cena arī bijusi 99 santīmi.

Par atlaižu apjomu, piemēram, IKI veikalos, uzņēmuma mārketinga vadītājs Raimonds Janševskis stāsta: «Pamatā precei piemērojam atlaidi tikai gadījumā, ja cena samazināta par vismaz 10%. Gadījumos, ja pamata cena ir ļoti augsta, atlaides lielums var būt arī mazāks, tomēr pircējiem joprojām būtisks.»

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

uzziņa

Kā neiekrist uz atlaidēm

Iesaka Naudas plānošana centra vadītāja Signe Bierande

  • Regulāri pierakstīt un izvērtēt iegādāto produktu daudzumu, lai zinātu, cik ikdienā tērē un cik pamatoti ir šie tēriņi
  • Mērķtiecīgi plānot produktu iegādi, sekot tai un analizēt, kā vēl samazināt tēriņus, nezaudējot kvalitāti
  • Pirms došanās uz veikalu sagatavot nepieciešamo produktu sarakstu un noteikt konkrētu naudas summu. Sarakstu vieglāk veidot, ja iepriekš pārdomā ēdienkarti nākamajai nedēļai
  • Censties iepirkties reizi vai divas nedēļā, veidojot atsevišķu produktu - rīsi, griķi, makaroni - uzkrājumus, nevis skriet uz veikalu katru vakaru
  • Uz veikalu jāiet paēdušam un nevis jāklīst pa veikalu, bet jādodas mērķtiecīgi pie tiem plauktiem, kur ir nepieciešamie produkti

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Mūžībā devies Andorijs Dārziņš

Andorijs Dārziņš 16.01.1953. – 17.11.2024. Atvadīšanās piektdien, 22. novembrī, plkst. 14.00 Rīgas Kremācijas centra mazajā zālē. Tuvinieki

Ziņas

Vairāk Ziņas


Politika

Vairāk Politika


Rīgā

Vairāk Rīgā


Novados

Vairāk Novados


Kriminālziņas

Vairāk Kriminālziņas