Aģentūrai LETA vairāki avoti aizsardzības resorā jau novembra beigās apliecināja, ka šajā iepirkumā kā atbilstoši kritērijiem labākais novērtēts Somijas uzņēmuma piedāvājums. Tagad Iepirkumu uzraudzības biroja (IUB) mājaslapā ievietotā informācija liecina, ka par uzvarējušo pretendentu atzīts tieši Oy Sisu Auto Ab, taču sūdzības IUB ir iesnieguši divi citi pretendenti - Dienvidāfrikas kompānija Paramount International Marketing un ASV uzņēmums AM General LLC.
Sūdzību izskatīšanas termiņš ir 20. decembris, kad paredzēta iesniegumu izskatīšanas komisijas sēde. Aizsardzības ministrijā (AM) aģentūrai LETA sūdzību būtību nekomentēja.
Jau ziņots, ka saskaņā ar iepirkuma nolikumu, izvērtējumā ņemta vērā transportlīdzekļu "operacionālā veiktspēja, atbilstība bruņoto spēku izvirzītajām tehniskajām prasībām, finansiālais piedāvājums un piedāvātie piegādes drošības risinājumi".
Pamatojoties uz iepriekšminētajiem kritērijiem, iepirkuma komisija un NBS testēja Somijas kompānijas piedāvātos transportlīdzekļus GTP 4x4 un vēl trīs kompāniju piedāvātos spēkratus - ASV uzņēmuma AM General LLC transportlīdzekļus Humwee, Dienvidāfrikas kompānijas spēkratus Marauder LAV, kā arī Turcijas kompānijas Otokar transportlīdzekļus Cobra. Testēšana notikusi gan uz koplietošanas ceļiem, gan bezceļa apstākļos. Avoti aizsardzības resorā aģentūrai LETA iepriekš vēstīja, ka kompāniju piedāvāto transportlīdzekļu testēšanas rezultāti bijuši dažādi.
Internetā pieejamā informācija liecina, ka Somijas kompānijas 2005. gadā ražotie augstas mobilitātes apvidus transportlīdzekļi Sisu E13TP tiek izmantoti Somijas, Lietuvas un Igaunijas bruņotajos spēkos. Savukārt populārākais Sisu Auto ražotais modelis ir 1983. gadā apritē laistā bruņumašīna Patria Pasi, kas tiek izmantota, piemēram, Austrijas, Dānijas, Igaunijas, Somijas, Ganas, Norvēģijas, Zviedrijas bruņotajos spēkos, kā arī ANO miera uzturēšanas operācijās.
Pagaidām nav publiski zināms, kādus tieši GTP 4x4 Latvijai paredzētas modifikācijas transportlīdzekļus plāno iegādāties NBS.
Publiski pieejama informācija liecina, ka tikai šogad plašākai publikai prezentētā transportlīdzekļa ritošā daļa ir piemērota bezceļa situācijām, kā arī transportlīdzeklis spēj pārvadāt līdz 4,5 tonnām smagas kravas, braucot bezceļa apstākļos. GTP 4x4 ražotāja mājaslapā norādīts, ka transportlīdzekļa konstrukcija sastāv no vairākiem moduļiem, kas ļauj to pielāgot dažādām operācijām un palielināt pasažieru skaitu līdz 16 cilvēkiem.
Automašīna ir aprīkota ar sešu cilindru četrtaktu dīzeļdzinēju un tās maksimālais ātrums pārsniedz 100 kilometrus stundā. Ar pilnu bāku spēkrats var nobraukt līdz 700 kilometriem. Sisu GTP šogad pavasarī bija apskatāms Latvijā izstādē Auto 2018.
Iepirkuma līgumu paredzēts slēgt sākotnēji uz desmit gadiem ar iespēju to pagarināt. Viena no prasībām paredz, ka pretendentam būs jāpiedāvā savs piegādes drošības risinājums, kas nozīmē, ka tiks nodrošināta vietējās industrijas iesaiste.
Skaidrojot nepieciešamību iegādāties jaunus spēkratus, AM apgalvoja, ka, iegādājoties 4x4 taktiskos transportlīdzekļus, tiks būtiski uzlabotas Nacionālo bruņoto spēku (NBS) mobilitātes spējas. Taktiskā mobilitāte ir kritisks vienību kaujas gatavības rādītājs, un nespēja nodrošināt vienības ar transporta platformām ierobežo NBS spējas veikt tiem noteiktos uzdevumus.
Liela daļa no NBS īpašumā esošajiem taktiskajiem transportlīdzekļiem ir vismaz 20 gadus veci un vecāki. Daudzi no šiem transportlīdzekļiem ir sliktā tehniskā kārtībā un tie ir bieži jāremontē, norāda AM, uzsverot, ka katru gadu to remonts kļūst laikietilpīgāks un dārgāks. Jauni transportlīdzekļi esot nepieciešami arī, lai realizētu attīstības projektus, kas skar artilēriju, pretgaisa aizsardzību un Zemessardzi.
Iepirkuma noteikumos paredzēts, ka piegādātajam būs arī jāveic armijas personāla apmācība trīs līmeņu remontu veikšanā, pašam jāveic remonts un jānodrošina rezerves daļas.
Noteikumi paredz, ka būs jāpiegādā personāla transportlīdzeklis ar 4-5 durvju versiju, kravas transportlīdzeklis, komandvadības un medicīnas specializētie furgoni.
Transportlīdzekļa plānotajam ekspluatācijas ilgumam jābūt ne mazākam kā 20 gadi. Transportlīdzekļa piegādātājam jāspēj nodrošināt nepieciešamo rezerves daļu pieejamību vismaz 20 gadus.
Noteikumi paredz, ka piegādātājam jānodrošina transportlīdzeklis, kuru iespējams ērti aprīkot ar ballistiskās aizsardzības līmeņa bruņām.
Savukārt transportlīdzekļa grīdai jābūt aprīkotai ar pretmīnu aizsardzības bruņām.
Pilnībā nokomplektēta transportlīdzekļa pilnai masai jābūt ne lielākai par 6,5 tonnām, taču saskaņā ar sarunu procedūras nosacījumiem smagāki transportlīdzekļi netiks diskvalificēti. Spēkratam jābūt pielāgotam ērtai un ātrai aprīkošanai ar ložmetēja grozām platformu, vadāmo ieroču sistēmu un dūmu granātu izsviedējiem.
TrollisJT
Smaka
oskars