Kā liecina Izglītības un zinātnes ministrijas statistika, 2021./2022. akadēmiskā gada sākumā Latvijas augstākās izglītības iestādēs bija 77 000 studējošo. No tiem tikai 10% apgūst dabaszinātnes, matemātiku un informācijas tehnoloģijas un tikai 6,6% izvēlējušies izglītības zinātni, turklāt studējošo skaitam ar izglītību saistītajās zinātnēs ir tendence samazināties.*
“Mēs nezinām, kuras profesijas būs vajadzīgas pēc pieciem un 10 gadiem, bet zinām, kādas prasmes, kuras iedod skola, būs vajadzīgas. Tāpēc ļoti svarīgi ir skolotāji, lai jaunieši varētu adaptēties un orientēties ļoti mainīgajā vidē. Kā ieinteresēt bērnus mācīt ķīmiju, kā padarīt šo zinātni interesantu, lai jauniešus iedvesmotu tālāk doties zinātnes un ķīmijas ceļu, kas ir ļoti vajadzīgs daudzās profesijās? Skolotāju programmas attīstība ir viens no izglītības politikas stūrakmeņiem, jo, investējot skolotājos, mēs attīstām kopumā visu sabiedrību, lai Latvija būtu zinošāka un varošāka. Paldies “Olainfarm”, kas ir nākuši ar stipendijas iniciatīvu, un ceru, ka tai pievienosies arī citi uzņēmumi, atbalstot skolotājus, vairojot skolotāja prestižu sabiedrībā un dodot viņiem gaismu, lai skolotāji var dot tālāk gaismu mums,” pauž izglītības un zinātnes ministre, stipendijas patronese Anda Čakša.
Tā kā Latvijas augstskolas absolvē nepietiekams skaits jauniešu ar eksaktajām zināšanām, un arī ķīmijas eksāmens nav starp biežākajām izvēlēm skolās, tas nelabvēlīgi ietekmē zinātnes attīstību un darba tirgu. Viena no atslēgām, lai ieinteresētu jauniešus kādā mācību priekšmetā, ir aizrautīgs, spējīgs skolotājs.
“Tikai iedvesmojoši, zinoši un motivēti ķīmijas skolotāji var radīt interesi par ķīmiju un vēlmi to mācīties. Tāpēc “Olainfarm” akcionāri lēmuši dibināt stipendiju topošo pedagogu atbalstam, un esam pagodināti, ka izglītības un zinātnes ministre ir šī projekta patronese, akcentējot stipendijas valstisko nozīmi. Ķīmijas nozares attīstība, radot interesi par to jau skolas laikā, protams, ir farmācijas jomas interesēs, taču tas ir arī būtisks ieguldījums valsts kopējā izaugsmē. Mums ir jāveicina jauniešu interese par eksakto zinātņu mācību priekšmetiem, jo tikai tā ilgtermiņā varēsim nodrošināt zinātnes un inovāciju attīstību Latvijā, stiprināt uzņēmējdarbību jomās ar augstu pievienoto vērtību un veicināt starptautisko konkurētspēju,” saka AS “Olainfarm” valdes priekšsēdētājs Juris Bundulis.
Šobrīd Latvijas Universitātē par ķīmijas skolotājiem studē astoņi jaunieši. Profesore Linda Daniela, Latvijas Universitātes Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes dekāne, pauž cerību, ka “Olainfarm” stipendija veicinās jauniešu interesi izvēlēties ķīmijas skolotāja profesiju.
Visi trīs stipendijas ieguvēji jau bērnībā zināja, ka vēlas būt skolotāji, un atzīst, ka liela loma bijusi tieši iedvesmojošiem skolotājiem, kas arī viņus pamudinājis izvēlēties pedagoģiju. Rīdziniece Marija Kramorenko šovasar pabeigs universitāti, bet paralēli studijām jau divus gadus māca ķīmiju 8. un 9. klasei Rīgas 86. vidusskolā. Savā skolotājas darbā viņa vienmēr mēģina ķīmijas teoriju sasaistīt ar reālo dzīvi un uzskata, ka katram bērnam ir nepieciešama īpaša pieeja, – tikai tā ikviens var iemācīties ķīmiju. Liepājniece Vika Viktorija Kreitāle arī tikai šovasar iegūs skolotājas diplomu, bet jau gadu māca ķīmiju Iļģuciema pamatskolā, kur mācību darbā izmanto simulācijas. Viņai vislielāko gandarījumu rada skolēnu iesaistīšanās, viņu izdošanās un pateicības vārdi skolotājai. Savukārt dobelnieks Mārtiņš Mārcis Pavļukovskis aizvadījis tikai ceturto mācību semestri, bet jau māca ķīmiju pamatskolas un vidusskolas klasēm Rīgas 47. vidusskolā un ir arī 10. klases audzinātājs. Viņam vislielāko gandarījumu sagādā tas, ka ar viņa palīdzību skolēni, kuriem nesanāca un kuri nesaprata, viss izdodas. Tāpat viņš uzskata, ka ir regulāri jāmaina mācību metodes.
Katru gadu stipendiju saņems pieci Latvijas Universitātes studenti ar augstākajām sekmēm, kas izvēlējušies kļūt par ķīmijas skolotājiem. Nākamos divus stipendiātus izvēlēsies no 1. kursa studentiem ar augstākajām atzīmēm vidusskolas atestātā.
* Izglītības un zinātnes ministrija, Pārskats par Latvijas augstāko izglītību 2021. gadā