Certus pētnieki norāda, ka Rīgai ir visi ģeogrāfiskie savienotājpilsētai nepieciešamie priekšnoteikumi, proti, atrašanās galvenā tirdzniecības ceļa krustpunktā (pie Daugavas ieteces Baltijas jūrā) un, pretēji Viļņai, liela osta, kas tradicionāli ir tikusi izmantota kā savienojums starp Krieviju austrumos un Eiropas vai pat pasaules tirgiem rietumos.
Pēdējā desmitgadē Rīgas osta ir atjaunojusi savu statusu kā lielākā Baltijas reģiona osta kravu apgrozījuma ziņā. Tallinas prāmju ostā ir daudz vairāk pasažieru, bet tas galvenokārt ir saistīts ar intensīvu prāmju satiksmi starp Tallinu un Helsinkiem.
Rīgā atrodas arī reģiona vadošā lidosta gan kravas tonnāžas, gan pasažieru skaita ziņā, un, apkalpojot 44% no visiem gaisa pasažieriem Baltijas valstīs 2016.gadā, tā ir arī reģionālais gaisa satiksmes centrmezgls. Nacionālā aviokompānija airBaltic ir svarīgs instruments Rīgas dominējošā stāvokļa uzturēšanai. Augoša pasaules klases lidosta, kuru apkalpo nacionālā aviokompānija, var nodrošināt regulārus savienojumus ar galvenajiem pasaules galamērķiem, kas nepieciešami savienotājpilsētai.
Tajā pašā laikā Certus ziņojumā norādīts, ka ir viena joma, kur Rīga tomēr atpaliek no kaimiņiem. Uzņēmumiem, kas pārvietojas uz jaunu pilsētu, ir vajadzīgas arī biroja telpas. Un šajā ziņā ir vērojama liela plaisa starp Rīgu un pārējām divām Baltijas valstu galvaspilsētām. 2016.gadā Rīgā tika pabeigts vai tika būvēts uz pusi mazāks biroju telpu kvadrātmetru skaits nekā Tallinā un Viļņā.
Certus atzīst, ka par Baltijas reģiona savienotājpilsētu varētu kļūt Viļņa. "Lai gan Rīga saglabā savas Baltijas jūras ostas ģeogrāfiskās priekšrocības, kā arī Baltijas valstu urbānā centra vēsturi, Lietuvas valdība un Viļņas pašvaldības iestādes aktīvi darbojas, lai attīstītu Viļņu kā Baltijas valstu reģiona centru. Piemēram, ir paaugstināta Viļņas lidostas kapacitāte, paplašināta infrastruktūra, pilsētā strauji aug uzņēmējdarbības infrastruktūra, jo īpaši pieejamās biroja telpas," secina ekonomisti.
Tajā pašā laikā Certus ziņojumā pausta pārliecība, ka Rīga var kļūt par Baltijas valstu savienotājpilsētu, bet tas nenotiks vienā dienā. "Savienotājpilsētas attīstās pakāpeniski ilgā laika periodā. Mūsdienās Ņujorka un Londona joprojām ir vadošie globālo finanšu centri tāpat, kā tas bija vairāk nekā pirms simts gadiem, jo viņu priekšrocība ir plaša fiziskās infrastruktūras un cilvēkkapitāla koncentrācija, kas saglabā tās kā pilsētas lielam biznesam," teikts ziņojumā.
Tomēr ar pašreizējām jūras ostām, dzelzceļu un autoceļiem, ātru interneta savienojumu, starptautisko skolu kopumu un aizvien vairāk internacionalizētām augstākās izglītības iestādēm, daudzvalodīgiem iedzīvotājiem, kā arī kompleksiem finanšu pakalpojumiem un dzīvošanai piemērotu pilsētu, Rīga varētu attīstīties daudz ātrāk.
Pēc Certus pētnieku domām, strauju attīstību varētu panākt, orientējoties uz ārpakalpojumu sniegto uzņēmumu kopīgo pakalpojumu centru pārvietošanu uz Rīgu un atbalstot Rīgu, kā augstākās izglītības eksporta centru. Tāpat attīstību nodrošinātu skaidri attīstot Rīgas esošās priekšrocības kā galvenajai "droša patvēruma" un savienotājpilsētai Baltijas valstīs.
Nodibinājuma Domnīca Certus darbības mērķi ir veicināt Latvijas ilgtspējīgu izaugsmi, veicot sociālekonomisko jautājumu zinātnisku izpēti un nodrošinot nepieciešamo analītisko bāzi priekšlikumu un iniciatīvu izstrādei un ieviešanai sadarbībā ar uzņēmējiem, valsts un pašvaldību institūcijām un vadošām augstskolām.
Kira
rekur
Hūgo Vācietis >no barikād vācietis