Starptautiskās konferences Ceļā uz drošām vēlēšanām ietvaros publiskoti pēcvēlēšanu aptaujas dati par 13. Saeimas vēlēšanu norisi, mediju un politisko kampaņu ietekmi uz vēlēšanu iznākumu.
Secināts, ka visnotaļ liela daļa - aptuveni 30% - lēmumu par savu izvēli pieņēmuši vēlēšanu dienas nedēļā, un nozīmīgākie informācijas avoti bijuši ģimenes, draugu un kolēģu ieteikumi, kā arī partiju pārstāvju sniegums debatēs.
Arī šīs vēlēšanas izcēlās ar ļoti zemu aktivitāti, pie urnām dodoties vien 54,6% balsstiesīgo. Ja vēlēšanās obligāti būtu jāpiedalās visiem, tad vislielākie ieguvēji no tā būtu Saskaņa un KPV LV, kas abas jau saņēma visvairāk balsu, bet labums tiktu arī ZZS, kurām šīs vēlēšanas uzskatāmas par neveiksmīgām, aizejošās valdības premjera partijai iegūstot vien 11 mandātus.
Izpētīts, ka televīzija joprojām ir bijusi vēlētājiem visnozīmīgākais informācijas avots par vēlēšanām – 76% no vēlētājiem pirms vēlēšanām bija guvuši politisko informāciju kādā no televīzijas kanāliem. Vienlaikus televīzijas ietekme samazinās – gados jaunie pilsoņi televīziju skatās reti, tās vietā ziņas iegūstot internetā. Pēcvēlēšanu aptauja liecina, ka Latvijas pilsoņi kopumā mediju darbam uzticas.
Aptuveni 70% Latvijas pilsoņi ir aktīvi vismaz viena interneta sociālā tīkla lietotāji, un 18% atzina, ka partiju un kandidātu aktivitātes sociālajos tīklos viņiem bijis svarīgs faktors, lai izlemtu, par kuru partiju balsot. Vairāk nekā puse no pilsoņiem sociālajos tīklos ir manījuši politiskās reklāmas.
Tāpat pēcvēlēšanu aptauja liecina, ka 10 partijām bija izredzes iekļūt parlamentā, pārvarot 5% barjeru. 81% vēlētāju partijas izredzes pārvarēt 5% barjeru bija svarīgs vai ļoti svarīgs apsvērums, pieņemot lēmumu, par kuru partiju balsot. Ņemot vērā lielo vēlētāju īpatsvaru, kuri gala lēmumu pieņēma pēdējā nedēļā, īpaši liela nozīme bija tam, cik korekti mediji atspoguļoja un interpretēja sabiedriskās domas aptauju rezultātus.
Domnīcas Providus veiktais sabiedrisko domu aptauju monitorings liecina, ka mediji tikai retos gadījumos atspoguļoja sabiedriskās domas aptaujas tā, lai vēlētājs varētu veikt korektus secinājumus par to, vai kādai partijai ir vai nav izredzes iekļūt Saeimā.
Viss pētījums lasāms šeit.
To, kā partijas veidoja kampaņas, cik tās izmaksāja un cik veiksmīgas vai neveiksmīgas bija, pētīja arī žurnāls SestDiena rakstā Riskēt ar naudu vai solījumiem?
Tikai sifilisa saēstas smadzenes
shnicele
Stulbiņš NEBALSOTĀJS