Par likumprojektu balsoja 79 deputāti, savukārt neviens deputāts balsojumā nebalsoja pret un neatturējās.
Par likumprojektu atbildīgā Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisija pirms trešā lasījuma izskatīja virkni priekšlikumu attiecībā uz grozījumiem Iepakojuma likumā, tostarp paredzot, ka iedzīvotāji Latvijā par sistēmā nodoto dzērienu iepakojumu varēs saņemt gan skaidru naudu, gan čekus veikalos. Nododot dzērienu iepakojumus manuāli, par tiem varēs saņemt skaidru naudu, savukārt depozīta automātos - čekus, ko izmantot kā samaksu apmaiņā par precēm jebkurā tirdzniecības vietā, kas pārdot dzērienu depozīta iepakojumā. Tika secināts, ka uzturēt vienīgi skaidras naudas atmaksas sistēmu būtu dārgi.
Tāpat nolemts, ka līgumus ar depozīta sistēmas operatoriem tiks slēgts uz septiņiem, nevis desmit gadiem, kā bija plānots iepriekš, lai būtu iespējas pārskatīt depozīta sistēmas ieviešanas efektivitāti, ņemot vērā straujo atkritumu pārstrādes tehnoloģiju attīstību un vienlaikus iekārtu nolietojuma optimālo termiņu.
Pretendentiem uz depozīta sistēmas operatora statusu būs jāsagatavo depozīta sistēmas darbības organizēšanas un īstenošanas plāns.
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (VARAM) skaidroja, ka tā galvenais mērķis ir informēt par depozīta sistēmas elementiem un darbības organizēšanu, par līgumpartneriem, par depozīta iepakojuma apmēriem un pieņemšanas vietu skaitu, kā arī par sistēmas darbības finansēšanu. Plānam jāapliecina depozīta sistēmas operatora spēja ieviest depozīta sistēmu un nodrošināt tās darbību, lai uz tā pamata izvērtētu plānotās sistēmas atbilstību normatīvu prasībām un izvēlētos piemērotāko no pretendentiem uz depozīta sistēmas operatora statusu.
Depozīta sistēmas darbības organizēšanas un īstenošanas plānā tās operatoram jāapraksta plānotais tirgū ievietoto depozīta iepakojuma vienību skaits, atkārtoti lietojamā iepakojuma īpatsvars, izlietotā dzērienu depozīta iepakojuma pieņemšanas organizēšana (manuāli un ar automātu), vietu teritoriālais pārklājums, pievienojot karti. Tādējādi depozīta sistēmas operatora uzdevums būs nodrošināt atbilstošu pārklājumu, lai visā Latvijā var nodot dzērienu iepakojumus. Operatoram jāorganizē izlietotā dzērienu depozīta iepakojuma pārstrāde, depozīta iepakojuma plūsmas uzskaite un kontrole, komunikācijas pasākumi sabiedrības informēšanai par depozīta sistēmu, tās mērķiem.
Pretendentiem uz depozīta sistēmas operatora statusu jābūt līgumiem (nodomu protokoliem) ar depozīta iepakotājiem par dalību depozīta sistēmā, kā arī nodomu protokoliem ar izlietotā dzērienu depozīta iepakojuma pieņēmējiem. Tāpat jābūt līgumiem (nodomu protokoliem) ar komersantiem, kas pārstrādā izlietotā dzērienu depozīta iepakojumu.
Pieteikumu vērtēšanas procesā Valsts vides dienests vērtēs atbilstību noteiktajām minimālajām prasībām depozīta iepakojuma pieņemšanas vietu teritoriālajam pārklājumam, dzērienu depozīta iepakojuma pieņemšanas tehnisko risinājumu, dzērienu depozīta iepakojuma loģistikas organizēšanu, atbilstību depozīta iepakojuma pieņemšanas, savākšanas, pārstrādes, sagatavošanas un nodošanas atkārtotai izmantošanai procentuālajam ampēram. Tāpat tiks vērtēts pretendenta uz depozīta sistēmas operatora statusu pārstāvēto iepakotāju tirgū ievietoto dzērienu iepakojuma vienību skaits.
Pārejas noteikumos par dzērienu iepakojuma depozīta sistēmas ieviešanas termiņiem precizēts, ka, ja līdz 2020.gada 30.septembrim nav saņemts neviens iesniegums par depozīta sistēmas izveidi, vai neviens no pretendentiem uz tiesībām kļūt par depozīta sistēmas operatoru neatbilst normatīvos izvirzītajām prasībām, Valsts vides dienests ne vēlāk kā līdz 2020.gada 30.decembrim izsludina atkārtotu pieteikšanos uz depozīta sistēmas operatoru, publicējot paziņojumu oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likumā noteiktajā kārtībā.
ārprāts !
Laiks
Enģeļa viesis